در مراسم کتابخوان ویژه هنرمندان و پیشکسوتان
از انتقاد داریوش ارجمند به وزیر ارشاد تا سخنان انتخاباتی عزیزی
در مراسم کتابخوان ویژه هنرمندان و پیشکسوتان
نخستین نشست کتابخوان ویژه هنرمندان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از اهالی سینما و تئاتر در هتل انقلاب برگزار گردید تا این هنرمندان به معرفی کتاب ها خود یا کتاب های خوانده شده بپردارند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۵
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز دوم اسفند، نخستین نشست کتابخوان ویژه هنرمندان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاری مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از اهالی سینما و تئاتر در هتل انقلاب برگزار گردید تا این هنرمندان علاوه بر اینکه به معرفی کتاب ها خود یا کتابهای خوانده شده می پردارند در وصف کتابخوانی و اهمیت مطالعه؛ دقایقی در جمع دوستان خود سخنرانی کنند.

در این مراسم که علی جنتی وزیر ارشاد بعد از استماع برخی از سخنان سینماگران به یکباره مراسم را ترک کرد! هنرمندان هر کدام چند دقیقه ای فرصت داشتند تا کتاب نوشته شده یا خوانده شده خود را به دیگران معرفی کنند و از این طریق آن کتاب را به اشتراک گذارند. اما در این بین؛ برخی از هنرمندان بیشتر از تایم خود صحبت کردند و در لابه لای این صحبت ها، مسائلی همچون انتقاد داریوش ارجمند به ترک سالن از سوی وزیر ارشاد در نیمه مراسم و سخنان انتخاباتی محمود عزیزی تا صحبت های مسعود فراستی در مورد نقد هم، مطرح شد.


 

اما داریوش ارجمند بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون که معمولا بی محابا نظرات خودش را در مورد هنر و مسئولین بیان می کند به هنگامی که قصد معرفی کتاب شغاد را داشت وقتی با رفتن وزیر ارشاد از مراسم روبرو شد. جهت سخنش را به سو او تغییر داد و خطاب به علی جنتی گفت: گویا آقای وزیر ارشاد چشم دیدن ما را ندارد! رفت، مهم هم نیست. امروز خوشحال بودیم وزیر ارشاد می‌آید ولی می‌رود!

ارجمند که اصالت خراسانی دارد با بیان اینکه من خراسانی هستم و شاگرد دکتر شریعتی و همچنین بازیگر که به تمام آنها افتخار می‌کنم افزود: من دغدغه‌ فرهنگ کشورم را دارم، سالها در تئاتر کار کردم اما همیشه نگران فرهنگ کشورم بودم که تکلیف گنجینه فرهنگی ما چی می شود؟


بازیگر فیلم سینمایی« ناخدا خورشید» تصریح کرد: امروز خوشحال بودیم وزیر ارشاد می‌آید اما او راهش را می‌کشد و می‌رود در حالی که اگر ما نباشیم ایشان کسی نیست. صاحب خانه ماییم شکی نیست.

هنگامی که نوبت به صحبت های مسجد جامعی رسید او به کنایه گفت: خیلی دوست داشتم تا وقتم را به آقای محمود عزیزی می دادم تا او صحبت کند چرا که امروز، روز اوست تا صحبت کند.

محمود عزیزی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر که از سوی جامع هنری در انتخابات مجلس از شهر تهران کاندیدا شده است با وجودی که نامش در لیست سخنرانی نبود اما به جایگاه دعوت شد و به هنگام حضور، نکاتی را در مورد کاندیداتوری خودش در مجلس مطرح کرد و گفت: 9 بار برای انتحابات مجلس شرکت کردم و همچنان حسرت خوردیم که چرا مطالبات جدی هنرمندان پیگیری نمی شود. در شرایط کنونی لازم است تک تک افراد از این فرصت تاریخ ساز استفاده کرده و با حضور و شرکت در انتخابات، وارد خانه ملت شوند تا بتوانند با هم دلی و هم افزایی، پاسخگوی بخشی از این مطالبات باشند.

بازیگر فیلم سینمایی« بادیگارد» اضافه کرد: با گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی فقط شعار دادیم و هنوز نتوانستیم یک جریان فرهنگی ایجاد کنیم.

مسعود فراستی منتقد سینما که این روزها با حضور در برنامه هفت، همچنان کانون توجه سینماگران است و اوست که در این برنامه ، مخالف بسیاری از فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر بوده و به نوعی واژه « در نیامده » او نقل محافل است. در این مراسم به معرفی کتاب «لذت نقد» پرداخت و از دیدگاه علمی و البته نگاه خاص خودش ، موضوع نقد فیلم را تفسیر و تعبیر کرد.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، در این مراسم علاوه بر داریوش ارجمند و مسعود فراستی که به معرفی کتاب های خود اشاره داشتند هنرمندانی همچون خسرو حکیم رابط به معرفی کتاب روز هفتم ، رضا فیاضی به معرفی کتاب مردی با لاک قرمز، اسماعیل خلج به معرفی کتاب مفاتیح الغیب، راضیه تجار به معرفی کتاب کوچه اقاقیا، توسط این نویسنده نرگس آبیار به معرفی کتاب نفس، قرآن در شعر فارسی نوشته اسماعیل آذر، جواد انصافی به معرفی کتاب نمایش، داریوش اسدزاده به معرفی کتاب سیری در تاریخ تئاتر ایران، هوشنگ توکلی به معرفی متن خوانی (مطالبی پیرامون کتاب و کتابخوانی ) و حجت الله ایوبی به معرفی کتاب دولت و هنر پرداختند که به نوعی همه این هنرمندان در این مراسم خلاقانه و باشکوه که سبب گردهم آیی سینماگران از نسل های مختلف شده بود، تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذاشتند که از سوی حاضرین مورد استقبال قرار گرفت.

در این مراسم هنرمندانی همچون پروانه معصومی، ایرج راد، گوهر خیراندیش ، هادی مرزبان ، فرزانه کابلی، شمسی فیض اللهی، ملکه رنجبر، رضا ناجی ، عزت الله رمضانی، اصغر همت، اکبرعالمی، عزت الله مهرآوران ، پری صابری، جمشید جهانزاده ، عنایت‌الله بخشی، اصغر همت، ناصر آقایی، جلیل فرجاد، عباس شیرخدائی و ... حضور داشتند.


یاد آوری می شود سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» با ابتکار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کار خود را از روز بیست و هفتم خرداد 1394 آغاز کرد. این نشست‌ها به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شوند و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک می‌گذارند.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تاکنون بیش از 920 نشست کتاب‌خوان در سطوح ملی، استانی، شهرستانی، ویژه (نابینایان، کودکان با نیاز خاص، طلاب، دانشگاهی، زندانیان، فعالان مساجد، دانشجویی) و مدرسه‌ای در سراسر کشور برگزار کرده است که در کنار آنان نیز دو نشست ویژه اصحاب رسانه و یک نشست با حضور 6 تن از اعضای هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی بزرگ کشور (مکتب) نیز برگزار شده است.
کد خبر: 89267
Share/Save/Bookmark