نباید هزینه اضافی بر دوش تلویزیون گذاشته شود
حجت الله سیفی در گفتگو با هنرنیوز:
نباید هزینه اضافی بر دوش تلویزیون گذاشته شود
یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: هنگامی که سریالی ساخته می‌شود چه ضرورتی دارد که بعد از پخش، از همه عوامل آن تجلیل بشود و هدیه بگیرند؟ آنان یک کار تولیدی کردند و دستمزدشان را گرفتند چرا باید هزینه‌ای اضافی بر دوش تلویزیون گذاشته شود؟
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۶
حجت الله سیفی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنر نیوز در مورد تلویزیون افزود: امروزه رسانه ملی ما تبدیل به یکی از اعضای خانواده شده است. لذا رسانه ملی ما، رسانه حساسی است. از سوی دیگر، نگاههای اقتصادی به این رسانه سبب کاهش تاثیرگذاری آن در بین آحاد مردم شده و این دو عامل از چالش‌هایی است که باید مدیریت تلویزیون نسبت به آنان دقت نظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت تلویزیون، مدیریت سهل و سختی است. اضافه کرد: سهل از این لحاظ که همه امکانات دراختیار مدیر است و سخت به این جهت که باید تامین کننده منابع اقتصادی برای تولیدات به روز باشد. ما باید هم نگاه‌مان به روز باشد و هم اینکه محصولاتمان متنوع باشد. یعنی فقط برای کودک و نوجوان برنامه پُرنکنیم بلکه برای آنان برنامه بسازیم. متاسفانه این روز‌ها، برنامه‌هایی مثل عمو مهرداد یا خاله مریم در تلویزیون زیاد ساخته می‌شود اما نمی‌توان نام این کار‌ها را برنامه گذاشت. این‌ها فقط برنامه پُر کردن است.

کارگردان فیلم سینمایی «جستجو در شهر» ادامه داد: ما باید در برنامه سازی برای رسانه ملی دقت کنیم و هر چیزی را به اسم برنامه راهی آنتن تلویزیون نکنیم. ضمن اینکه باید تنوع تولیدات داشته باشیم. تنوع تولیدات هنگامی ایجاد خواهد شد که فقط از عوامل خاص و ثابت برای تولید استفاده نکنیم. متاسفانه عواملی که این روز‌ها در کار‌ها استفاده می‌شوند، عوامل خاص و ثابتی هستند. به طوری که یک نفر مبادرت به تولید چندین فیلم می‌کند اما درعوض بسیاری از عوامل هستند که سال‌ها بیکارند. این امر انحصاری بودن رسانه را تقویت می‌کند و این ظن را ایجاد می‌کند که تلویزیون فقط برای سفارش شده‌ها است.

حجت الله سیفی با بیان اینکه مدیر باید دید باز و نه نگاه محدودی داشته باشد. تاکید کرد: هنگامی که سریالی ساخته می‌شود واقعا چه ضرورتی دارد بعد از پخش، از همه عوامل آن سریال تجلیل و هدیه داده شود؟ آنان یک کار تولیدی کردند و دستمزدشان را گرفتند. چرا باید هزینه‌ای اضافی بر دوش تلویزیون گذاشته شود؟

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به الگوسازی اشتباهی که تلویزیون از برخی از هنرمندان می‌سازد یاد آور شد: هیچ ضرورتی ندارد تلویزیون در موضوعی الگوسازی کند که فردا باید توضیح دهد. برنامه‌های تلویزیون که بازیگران و عوامل فیلم‌ها را به عنوان الگو مطرح می‌کنند باید این خطر را همیشه در نظر داشته باشند که ممکن است این بازیگران در زندگی عادی خودشان، مسیری را بروند که مغایر با آن حرف‌ها و الگوهایی باشد که در فلان برنامه مطرح کردند. اگر قرار است تلویزیون الگو سازی کند باید الگویی بسازد که جوان و نوجوان ما در همه زمان‌ها از آنان بهره‌مند شوند. معتقدم هیچ کدام از بازیگران سینما و تلویزیون که امروزه مطرح هستند نمی‌توانند الگوی صحیح و پهلوانانه‌ای برای جوانان باشند. بلکه تنها یک الگو ظاهری و جلوه‌گری هستند. چون بازیگران ما بازیگران فرهنگی نیستند که فقط برای پاسداشت ارزش‌ها کار کرده باشند. برای همین اگر خانمی در فیلمی نقش دختر حضرت زینب (س) را برعهده دارد. نباید مدیران برای او قداست ایجاد کنند. چون ممکن است او در زندگی شخصی‌اش دچار لغزشی شود که همسویی با آن شخصیتی که بازی کرده نباشد و آنجا است که مدیران گیر می‌کنند.

کارگردان فیلم «سهم من از زندگی» با اشاره به اینکه باید مدیران تلویزیون از پر کردن تلویزیون با برنامه‌های ضعیف اجتناب کنند اظهار داشت: برخی از مدیران تلویزیون بیشتر به این فکر هستند تا فقط رسانه را پُر کنند تا بلکه مدیران بالا دستی از آنان راضی باشند. البته بخشی از کار شاید این باشد. اما باید خداوند از کار ما راضی باشد. شما با هر برنامه‌ای که بتوانید جوانان را به مسیر مثبتی بکشانید مطمئن باشید که این کار نزد خداوند ماندگار‌تر خواهد بود.

حجت الله سیفی در مورد محمد سرافراز مدیر جدید رسانه ملی افزود: با توجه به اینکه آقای سرافراز سال‌ها در کنار آقای ضرغامی بوده پس اگر توانمندی داشته و تا کنون انجام نداده، کار نادرستی انجام داده است - البته تصور نمی‌کنم ایشان چنین آدمی باشد – لذا بر این باورم که ایشان اولین کاری که می‌کند رفع مشکل اقتصادی تلویزیون و دوم، رفع تبعیضی که برخی از مدیران تلویزیون نسبت به بعضی از تهیه کننده انجام می‌دهند. ما اگر قرار است با تولیدات رسانه‌های خارجی مقابله کنیم باید این مقابله با تولیدات جدید و متنوع باشد.

وی با اشاره به مدیریت عزت الله ضرغامی اظهار داشت: آقای ضرغامی هر چه در توانش بود انجام داد و انتظاری بیشتر از او وجود نداشت. معتقدم هیچگاه مدیران حاکم بر رسانه، اشراف بر همه امور تلویزیون نداشتند چرا که این مدیران معمولا «مدیران اتاقی» هستند یعنی از اتاق خودشان به اتاق‌های دیگر می‌روند و چند توصیه به دیگر مدیران می‌کنند و باز دوباره به اتاق خودشان برمی گردند یا اینکه فیلمی را افتتاح می‌کنند. بنابراین مدیران تلویزیون، مدیران جریان سازی نیستند و اگر فردا هم در جایگاه دیگری بنشینند باز هم همین کار می‌کنند و برای آنان فرقی نمی‌کند که مدیر تلویزیون باشند یا مدیر سازمانی انتشاراتی.
کد خبر: 77297
Share/Save/Bookmark