«هویت ایرانی» در تابلوی بین المللی با «ادبیات» پیوند دارد / «ادبیات» پیشران توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها است
در مراسم بهره برداری از نخستین کتابخانه «ادبیات داستانی» مطرح شد؛
«هویت ایرانی» در تابلوی بین المللی با «ادبیات» پیوند دارد / «ادبیات» پیشران توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش هویت ساز جامعه ایرانی را «ادبیات» می‌داند و بر تحقق ایده کتابخانه های عمومی با رویکرد ادبیات داستانی در استان های کشور تاکید کرد.
 
تاريخ : شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نخستین کتابخانه ادبیات داستانی کشور با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از اصحاب رسانه با رعایت پروتکل های بهداشتی افتتاح شد.

سرچشمه صنایع خلاق، «ادبیات» است
در این مراسم دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی نخستین کتابخانه «ویژه ادبیات داستانی» در کشور را به همه کسانی که در این راه اندازی سهم داشتند بویژه آقای مختار پور تبریک گفت و اظهار داشت: باید افتتاح این کتابخانه را با تقارنی که با دهه امامت و ولایت پیدا کرده است به فال نیک بگیریم. ایده کتابخانه ادبیات، ایده ای بود که سالیان درازی در پی آن بودیم و من به سهم خودم بسیار خوشحالم که دراین روزهای پایانی دولت دوازدهم؛ این ایده محقق شد.

وی افزود: امیدواریم راه اندازی این کتابخانه ها در استان ها و حتی شهرستانها تداوم پیدا کند و ما شاهد راه اندازی یک حلقه از کتابخانه های ادبیات درایران باشیم.

دکتر صالحی با بیان اینکه ایده کتابخانه ادبیات سال‌ها مطرح بوده و خوشبختانه این ایده امسال محقق شد، اظهار داشت: اینکه چرا این ایده مهم است باید به ابعاد مختلف ادبیات داستانی رجوع کرد، اولین ویژگی و محور ادبیات داستانی جایگاه آن برای فرهنگ مطالعه است، هم در فرهنگ بالفعل و هم بالقوه ادبیات داستانی نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: وقتی به پیمایش مصرف فرهنگی نگاه می‌کنیم ادبیات داستانی به عنوان سهم اول مطالعه با میانگین ۳۵/۴ در رتبه بالایی قرار دارد، همچنین در سن ۱۵ تا ۲۵ سال این میانگین ۴۱/۷ است که نشان می‌دهد در سنین آینده‌ساز این رقم بالا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب مجازی که در بهمن سال گذشته برگزار شد از لحاظ مبلغ نیز رقم اول به ادبیات و از لحاظ نسخه هم بعد از کودک و نوجوان رتبه دوم به ادبیات تعلق گرفته است، بنابراین سهم ادبیات در کتابخوانی ما بسیار بالاست، علاوه بر اینکه مطالعه ادبیات و داستان دریچه عادت به مطالعه است، این تاکیدی است که مقام معظم رهبری همواره بر کتابخوانی دارند. ذائقه، طعم و عشق و شور به خواندن از کتاب‌های ادبی برمی‌خیزد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:محور دوم اهمیت ادبیات، جایگاه آن در توسعه است. همه ما می دانیم که در دهه های اخیر در حوزه توسعه کشور ها و اقتصاد جهانی، بحث «صنایع خلاق» بسیار مهم بوده و ارزش افزوده ای که صنایع خلاق ایجاد می کنند بیشتر به خلاقیت ها و ایده های میان بر تکیه دارند این درحالی است که موتور صنایع خلاق «هنر» است و بخش پیشران این موتور نیز «ادبیات» می باشد، یعنی در هر حوزه ای از صنایع خلاق که نگاه می کنیم سرچشمه آن، ادبیات خواهد بود.
دکترصالحی با بیان اینکه ادبیات از دو منظر داخلی و خارجی برای ما منشاء هویت است تاکید کرد و به بیان محور سوم اهمیت ادبیات داستانی که جایگاه هویتی آن است پرداخت و گفت: بخش زیادی از فضای فرهنگ عمومی ما از مسیر ادبیات می گذرد و بخش هویت ساز ما نیز ناشی از ادبیات است چون جامعه ایرانی یک جامعه شاعرانه می باشد لذا می توانیم در بخش هویت سازی، خیلی از ادبیات بهره مند شویم.

هویت ایرانی در عرصه بین المللی با ادبیات گره خورده است

وی ادامه داد: از طرفی دیگر ادبیات در حوزه بین‌المللی نیز مهم است و جهان ما را با ادبیات می‌شناسد و هویت ایرانی در تابلو بین‌المللی با ادبیات پیوند خورده است و نیاز به برندسازی در این حوزه نداریم و تداوم این هویت ادبی برای ما راحت‌تر از سایر جوامع است. بنابراین تداوم این هویت ادبی برای ایران خیلی روان تر و راحت ترخواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقدم تمدن اسلامی از کتابخانه ها شروع شده است و کتابخانه ها قبل از اینکه ما حتی مدرسه و مکتب خانه داشته باشیم وجود داشته است لذا ایده کتابخانه های تخصصی با رویکرد ادبیات داستانی بسیار مهم است و می‌توان از فرصت آن، موتور محرکه که «هنر» است را فعال ترکرد. خوشبختانه این مسیر آغاز شده است و انشاالله در استانها وشهرستانهای دیگر هم تداوم داشته باشد و کتابخانه های ما علاوه بر آگاهی عمومی در تمدن سازی نوین انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب نیز موثر باشند و بنده به سهم خودم ازهمه عزیزانی که این آرزو را امروز محقق کردند تشکر می کنم.

راه اندازی این کتابخانه، الگویی برای دیگر استانها و شهرها شود

علیرضا مختارپور «دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی» کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه محافل ادبی شعر و داستان طی یکی دوسال اخیر که با کرونا مواجهه بودیم تلاش های زیادی داشتند و بار محافل شعر را به تنهایی به دوش کشیدند از همه کسانی که در راه اندازی این کتابخانه تخصصی نقش داشتند بخصوص همکاران استان تهران تشکر نمود و ابراز امیدواری کرد که این کار الگویی برای دیگر استانها و شهرها باشد.

وی در ادامه به خوانش سروده جدیدی از میلاد عرفان پور شاعر جوان کشورمان پرداخت:
راستی جهان کتابخانه ای است
صفحه صفحه برگ برگ
گاه در هوای زندگی، گاه در سرود مرگ
راستی کتابخانه ای است این جهان
که در شلوغی سکوت آن؛ نخوانده مانده است
این دل؛ این همیشه بی قرار؛ این کتابدار کهنه کار

امیدورام از دل کتابخانه "ویژه ادبیات داستانی" شاهد حضور شاعران و ادیبان پر آوازه باشیم

جوادی «معاون فرهنگی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی» نیز طی سخنانی گفت: شکل گیری این کتابخانه با دقت و همراه با سرعت انجام گرفت که جای تشکر و قدردانی دارد و همکاری نهاد کتابخانه ها و شخص آقای مختار پور بسیار ستودنی است چرا که با همدلی این کار صورت پذیرفت و امیدواریم تفاهم و توافقی که فی ما بین خانه کتاب و ادبیات ونهاد کتابخانه ها انجام شد نه فقط در تهران بلکه در شهرهای بزرگ هم شاهد آن باشیم.

وی در خاتمه اظهار داشت: امیدوارم از دل این کتابخانه ها، شاهد حضور شاعران و ادیبانی باشیم که همواره در پی پُرآوازه کردن نام ایران باشند.

وزیر ارشاد همواره حامی و همراه برنامه های نهاد کتابخانه ها بوده است

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه ها با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: خوشبختانه آقای دکتر صالحی همیشه حامی و همراه برنامه های نهاد و کتابخانه ها بودند و معاون محترم ایشان نیز در یک سال اخیر، کمک های زیادی بخصوص در حوزه تامین کتاب و تجهیزات کتابخانه های عمومی داشتند.

امکان تقویت رویکرد کتابخانه ها در یک حوزه موضوعی وجود دارد

وی افزود: امکان شکل گیری یک کتابخانه بارویکرد حوزه ادبیات داستانی و شعر در نهاد کتابخانه های عمومی بر اساس تعاریفی که وجود دارد امکان پذیر نبود اما تقویت رویکرد آن وجود داشت لذا ما کتابخانه هایی را با رویکرد حوزه کودک و نوجوان در سراسر کشور داشتیم یا بخش هایی را در کتابخانه های عمومی تقویت کردیم، مبنا هم مراجعه و مخاطب برای همین کتابخانه هاست و با همین استدلال و منطق و با پیگیری دوستان خوبمان در معاونت فرهنگی و موسسه فرهنگی خانه کتاب این اتفاق شکل گرفت، سابقه ای وجود داشت ولی به نتیجه نرسید.

رمضانی تصریح کرد: در همین راستا کتابخانه هایی که امکان این تغییر رویکرد در استان تهران برایمان فراهم بود معرفی شد و طی فرایندی مورد ارزیابی طرفین قرار گرفت و روی این کتابخانه اتفاق حاصل شد که این اتفاق به وقوع بپیوندد و همکاران من در استان تهران در کمتر از ۱۵ روز، هم تجهیزات این کتابخانه را تغییر دادند و تجهیزات نو مستقر کردند و هم آماده سازی بحث کتاب برای استقرار در قفسه ها را انجام داده و حدود ۲۷ هزار جلد کتاب وارد این کتابخانه شد که بیش از ۱۳ هزار جلد آن با همین تقویت رویکرد اتفاق افتاد و امیدوارم در آینده دو سازمان نهاد کتابخانه ها و معاونت محترم فرهنگی با توجه به اتفاقی که روی داده است این تامین منابع را انشاالله ادامه دهند که غلظت منابع با رویکرد ادبیات و شعر در این کتابخانه بیشتر شود و انشاءالله منشا خدمات شود.

وی افزود:ما دو ملاحظه و اقدام را در نظر گرفتیم یک اینکه بخش کودک با همین فضا، فرایند و رویکرد شکل بگیرد و بخش نوجوان را ویژه داشته باشیم که انشاءالله در فازهای بعدی انجام خواهد شد چرا که در این محدودیت زمان امکان تجهیز فراهم نبود و در مراحل بعد این اتفاق خواهد افتاد امیدورایم الگویی باشد برای این اتفاق در سراسر کشور.

اهداء ۳ هزار جلد کتاب از کتابخانه شخصی زنده «زرویی نصرآباد» به کتابخانه «ادبیات داستانی شهید چمران»
لازم به ذکر است با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه هزار جلد کتاب از کتابخانه شخصی زنده یاد ابولفضل زرویی نصرآباد به کتابخانه ادبیات داستانی شهید چمران اهدا گردیده است.
کد خبر: 98717
Share/Save/Bookmark