«آواز‌های سرزمین من» به جشنواره فیلم فجر می‌رسد
عباس رافعی در گفتگو با هنرنیوز:
«آواز‌های سرزمین من» به جشنواره فیلم فجر می‌رسد
کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» خبر داد این فیلم حتما به سی و سومین جشنواره فیلم فجر خواهد رسید.
 
تاريخ : شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴
عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد این فیلم گفت: قصه‌ای این فیلم مربوط به داستان پسر و دختری است که قرار است با همدیگر ازداوج کنند اما دختر توسط گروه داعش ربوده می‌شود و عاشق به دنبال معشوق خود می‌گردد و در نتیجه جستجو‌هایش، تماشاگر با گروه داعش آشنا می‌شود و کارهایی که این گروه به نام اسلام انجام می‌دهد را در این فیلم می‌بیند. 

وی با بیان اینکه در این فیلم سعی کردیم در حد توان خودمان، اطلاعاتی را در مورد گروههای تکفیری و داعش به تماشاگر منتقل کنیم افزود: البته ما برای کسب اطلاعات درست و دقیق‌تر از این گروه، از مشاورین زبده‌ای بهره بردیم. ما حتی در مورد مسائل مقاومت و نقش نیروهای مقاومتی مردم در برابر گروه داعش و خواستگاه فکری آنان با سید حسن نصرالله وارد بحث شدیم و پسر ایشان به سر صحنه فیلم ما آمدند و گفته‌های پدرشان را به ما ابلاغ کردند. به نوعی ایشان باید‌ها و نباید‌ها را به ما گوشزد کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» با اشاره موج اسلام هراسی که گروههایی مثل داعش در پی به راه اندازی آن هستند اضافه کرد: معتقدم گروه داعش در راستای‌‌ همان موج اسلام هراسی که سال‌ها در منطقه شکل گرفته ایجاد شده است و ما در این فیلم سعی کردیم خیلی دقیق و روشن این مساله را به مخاطب منعکس سازیم. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا در این فیلم از بازیگران ایرانی استفاده نکردید اظهار داشت: به دلیل اینکه داستان این فیلم برگرفته از یک داستان واقعی است که در روستای در منطقه‌ای از سوریه اتفاق افتاده است بنابراین برای اینکه ما بتوانیم تصویر واقعی تری از این داستان را به مخاطب منتقل کنیم و برای همذات پنداری بیشتر تماشاگر به شخصیت‌های فیلم، ناگزیر به انتخاب بازیگران عرب زبان از جنس‌‌ همان مردمی که این حادثه برای آنان اتفاق افتاده است بودیم.

عباس رابعی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین مادری من» به جشنواره فیلم فجر خواهد رسید تاکید کرد: حتما این فیلم به سی و سومین جشنواره فیلم فجر خواهد رسید.

کارگردان فیلم سینمایی «کیمیا و خاک» در مورد فضای نقد هنری در جامعه و همچنین فضاهایی که نمایشگاه مطبوعات می‌تواند در جهت حمایت از سینما و سینماگران باشد تصریح کرد:‌ای کاش هر چند ماه یک بار می‌شد مکانی را به عنوان پاتوق مطبوعات به راه انداخت تا همه اهالی سینما و فرهنگ به این بهانه همدیگر را ببینند و با اهالی رسانه و مطبوعات وارد گفتگو شوند. چرا که معتقدم در این گفتگو‌ها است که هر دو طرف متوجه می‌شدند واقعا هیچ کسی با دیگری مشکلی ندارند و همه در یک راستا حرکت می‌کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «آزاد راه» اظهار داشت: باید بپذیریم که سینماگران و مطبوعات در یک مسیری با همدیگر حرکت می‌کنند. اگر سینماگران و اهالی رسانه‌‌ همان طوری که گفتم یک پاتوق فرهنگی ثابت داشتند می‌توانستند در طول سال با دیدارهایی که انجام می‌دادند و همچنین با گفتگو و دور هم جمع شدند می‌توانستند تنش‌های احتمالی و یا ابهامات همدیگر را برطرف کنند و به عبارت بهتر با همدیگر گفتگو می‌کردند چون از دل این گفتگو‌ها است که کینه‌ها از بین خواهد رفت و رفاقت‌ها محکمتر خواهد شد.

عباس رافعی گفت: همه ما – سینماگران و مطبوعات - برای سینمای ایران در حال فعالیت هستیم لذا هر افتخاری که برای سینمای ایران اتفاق بیافتد همه در آن سهیم هستند. سینما و سینماگر همواره نیازمند به حمایت‌های مالی و معنوی است و مطبوعات می‌تواند حمایت‌های معنوی داشته باشد یعنی با نقد درست و منطقی و بدور از حب و بغض به سینماگر کمک کند تا مسیر خودش را بهتر انتخاب کند. لجبازی و کدورت و یا خدای نکرده اتهام زنی به همدیگر سودی به حال دو طرف نخواهد داشت بلکه فقط جو فرهنگی را متشنج خواهد کرد. خوشبختانه هم اکنون به نظر می‌رسد که هر دو طیف - سینماگر و مطبوعات - با درک درست از همدیگر و توانمندیهای سینمای ایران به تفاهم و تعامل رسیدند. نقد پذیری باید در هر هنرمندی نهادینه شود. هنرمند نباید از نقدهای منطقی و بدور از احساسات که می‌تواند افق‌های بهتری را برای فیلمساز بگشاید بهراسد ضمن اینکه مطبوعات نیز نباید استفاده از مطبوعات را به عنوان یک چماق بالای سر هنرمندان قرار دهد و با نیش و کنایه و اتهام به جای نقد به فضای نقد سینما بپردازد. هر کدام از این دو گروه اگر درست در جای خود قرار گرفته باشند بی‌شک خروجی حاصل از آن می‌تواند مثمر ثمر برای سینمای ایران باشد.
کد خبر: 77694
Share/Save/Bookmark