«یتیم خانه ایران» گوشه‌ای از نسل کشی انگلیسی‌ها در ایران است
علیرام نورایی در گفتگو با هنرنیوز:
«یتیم خانه ایران» گوشه‌ای از نسل کشی انگلیسی‌ها در ایران است
بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» گفت: این فیلم نشان دهنده گوشه‌ای از نسل کشی ایرانیان است که از سوی ارتش بریتانیا به هم وطنان ما تحمیل می‌شود.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۲
علیرام نورایی بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد بازی در این فیلم گفت: فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی یک کار تاریخی و بزرگ به لحاظ تهیه و تولید است که حدود شش ماه زمان فیلمبرداری برای آن در نظر گرفته شده است و سال آینده برای پخش آماده خواهد شد.

وی که در این فیلم نقش اول را برعهده دارد در مورد قصه این فیلم افزود: قصه این فیلم به قحطی که در ایران بعد از جنگ جهانی اول یعنی حدود ۱۰۰ سال قبل اتفاق افتاده است برمی گردد. این قحطی از طرف ارتش انگلستان به هم وطنان ما تحمیل می‌شود چرا که انگلیسی‌ها، همه آذوقه ایران را برای ارتش خودشان دپو می‌کنند و همین امر موجب مرگ و میر تعداد زیادی از ایرانی‌ها می‌شود و فاجعه بزرگ انسانی در کشور رخ می‌دهد




بازیگر فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» اضافه کرد: متاسفانه از این فاجعه بزرگ حتی هیچ اشاره‌ای در کتابهای تاریخ دانش آموزان هم نشده است و بسیاری از هم وطنان ما در این مورد اطلاعات دقیقی ندارند.

علیرام نورایی ادامه داد: برای من رخ دادن این اتفاق، خیلی عجیب بود. بعد از اینکه آقای طالبی به عنوان کارگردان، چندین کتاب در همین زمینه به من معرفی کردند تا من بیشتر با این فضا آشنا شوم. بعد از مطالعه این کتاب‌ها بود که من متوجه نسل کشی ایرانیان توسط ارتش بریتانیا به لحاظ اینکه آذوقه ایرانیان را برای خودشان غارت می‌کردند شدم. با وجودی که ایران در جنگ جهانی اول، بی‌طرف بوده و درحالی که همه کشته شدگان جنگ جهانی اول حدود ۴ میلیون نفر بودند. اما حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر ایرانی به دلیل همین قحطی و بیماریهایی که به دلیل نبود غذا در ایران اتفاق می‌افتد جان خودشان را از دست می‌دهند!

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در پاسخ به این سوال که معمولا بازی در فیلم‌های تاریخی برای بازیگران چه سختی‌هایی به همراه خواهد داشت تصریح کرد: من البته تجربه بازی در کارهای تاریخی را قبلا داشتم ولی خودم به شدت از بازی کردن در کارهای تاریخی استقبال می‌کنم و این نوع فیلم‌ها را بیشتر دوست دارم. چرا که بازیگر را از فضاهای روزمرگی و زندگی شهری دور می‌کند. هر چند که بازی در این نوع فیلم‌ها به دلیل گریم‌های سنگین، لباس‌ها متفاوت و صرف وقت زیاد برای آماده شدن دکور و فضا برای فیلمبرداری، کار سخت و زمان بری است. سختی دیگر آن این است که بازیگر به دلیل اینکه از آن زمان به دور است برای رسیدن به آن شخصیتی که قرار است نقشش را بازی کند باید مطالعه بیشتر و تلاش افزونتری انجام دهد تا به نقش نزدیک‌تر شود. در مجموع معتقدم ساخت فیلم‌های تاریخی، بسیار کار پُرزحمتی هم برای بازیگر و هم برای عوامل و کارگردان است.




وی در عین حال تاکید کرد با همه سختی‌هایی که کار تاریخی دارید من همچنان از بازی کردن در کارهای تاریخی استقبال می‌کنم چرا که چالش را دوست دارم و سعی می‌کنم خودم را با چالش‌های جدید بازیگری روبرو کنم چون موجب افزایش تجربیات بازیگر می‌شود.


بازیگر فیلم سینمایی «استرداد» در مورد اینکه در فیلم‌های «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر، جایزه‌ای برای بازیگران در نظر گرفته نشده است اظهار داشت: معتقدم که باید جایزه‌ای برای بازیگری در این فیلم‌ها در نظر گرفته شود. اما پیشنهاد می‌کنم برای فیلم‌های اولی، یک جشنواره خوب و بزرگ حتی در ابعاد جشنواره فیلم فجر برای شناسایی استعدادهای جدید برگزار شود و در همه رشته‌های هنری، جوایزی به برگزیدگان اختصاص یابد.

علیرام نورایی در پاسخ به این سوال که نفس جایزه گرفتن چقدر برای بازیگران مهم است و چقدر آنان را در ارتقای بازیگری کمک خواهد کرد یاد آور شد: معمولا جایزه گرفتن یک بازیگر، سبب خواهد شد تا آن بازیگر، چند وقتی سر زبان‌ها بیفتد که این کار حکم تبلیغ را برای او خواهد داشت که علاوه براینکه برای آن بازیگر شیرین است اما مسئولیت و تعهد بازیگر را نیز افزایش می‌دهد و او را مجبور می‌کند راهی را که در پیش گرفته به بهترین نحو ادامه دهد.

وی با اشاره به برخی از دوستان بازیگری که بعد از گرفتن سیمرغ بازیگری در هر کاری حضور پیدا نمی‌کنند و به همین دلیل کم کار می‌شوند گفت: معتقدم خیلی هم نباید سخت گیری کنند. من همیشه بر این باورم که ما باید همواره در حال تجربه کردن باشیم. یعنی اگر بازیگری، هزار جایزه هم بگیرد باز این به منزله یاد گیری کامل بازیگری نیست. چرا که بازیگری کاری است که هر چقدر هم به جلو بروید باز نیاز به تجربیات تازه تری خواهید داشت و اینگونه نیست که اگر بازیگری جایزه‌ای کسب کرد تصور کند که به انتهای کار رسیده است
کد خبر: 79223
Share/Save/Bookmark