دوری فیلم ها از ارزشهای انقلاب اسلامی / خطر نفوذ فرهنگی مشهود است / «نفس» نیازمند بازنگری اساسی
اکبر حر در گفتگو با هنرنیوز:
دوری فیلم ها از ارزشهای انقلاب اسلامی / خطر نفوذ فرهنگی مشهود است / «نفس» نیازمند بازنگری اساسی
یک کارگردان و کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به فیلم های جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به تلخ بودن اکثر فیلم های جشنواره و بدور بودن مضامین این فیلم ها از ارزشهای انقلاب اسلامی ، شانس موفقیت این فیلم ها در اکران عمومی بسیار ضعیف است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸
اکبر حُر کارگردان و کارشناس مسائل فرهنگی و سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد فیلم های جشنواره فجر افزود: فیلم هایی را که من تاکنون دیدم متاسفانه اکثریت از مضامین و پایان تلخ برخوردار بودند و نه تنها در راستای ارزش های انقلاب اسلامی نبودند بلکه کمترین تناسب را هم با سالگرد پیروزی انقلاب و دهه فجر داشتند و این نشان می دهد که سال به سال فیلم های جشنواره فیلم فجر از انقلاب فاصله گرفته اند.

وی با اشاره به خطر نفوذ فرهنگی تاکید کرد: من برای استناد به این موضوع به صحبت های آقای ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «یتیم خانه ایرانیان» اشاره می کنم، هنگامی که از ایشان پرسیدند چرا فیلمش را به بخش مسابقه ارائه نداده است ایشان اعلام کرد موضوع فیلم من ضد استکباری است و من نمی خواستم داورانی که دارای دو تابعیتی هستند دچار مشکل بشوند! چند سال قبل هم، آقای حاتمی کیا به مساله دو تابعیتی سینماگران اشاره داشتند و این در حالی است این بحث خیلی جدی و نگران کننده است. لذا اگر تعمقی در این موضوع داشته باشیم حتما خطر نفوذ برنامه ریزی فرهنگی در سینمای ایران را احساس خواهیم کرد که می تواند محل خطر و آسیب جدی باشد.

کارگردان فیلم سینمایی« شمارش معکوس» اظهار داشت: من متعجبم که چرا مسئولین سینمایی، سیاست گذران و مدیران اصلی و پشت صحنه فرهنگی - سینمایی ما از نفوذ فرهنگی غافل شدند و حتی برخی جاها نه تنها منکر آن می شوند بلکه سعی می کنند صورت مساله را پاک کنند که این امر می تواند برای آینده انقلاب و موجودیت فرهنگی کشور بسیار خطرناک باشد.


نمایی از پشت صحنه فیلم « نفس»

اکبر حُر با اشاره به فیلم سینمایی «نفس» اثر نرگس آبیارگفت: اولین مشکل فیلم این است که کارگردان اثر یک مستند ساز است و خیلی فضای داستانی را نمی شناسد و شناخت لازم را بر روی درام ندارد و با وجودی که فیلم قبلی ایشان یعنی فیلم «شیار 143» از کیفیت خوب و محتوای ممتازی برخوردار بود اما این فیلم نه تنها از   این کفیت برخوردار نیست بلکه نسبت به آن فیلم، طولانی تر است.                                                          

این کارشناس مسائل سینمایی با بیان اینکه تکلیف کارگردان با موضوع اثر مشخص نیست و بلاتکلیفی در نگاه کارگردان موج می زند یاد آور شد: امیدواریم که در تولید اثر ، نگاه غلتیدن به سمت جشنواره های خارجی برای صاحب اثر مدنظر نبوده باشد و ایشان بتوانند به همان سینمایی که مخاطب از او انتظار دارد مسیرش را ادامه دهد چرا که حیف است چنین کارگردانی به دام جریان های سینمایی و ماجراهایی که آن طرف مرزها وجود دارد بیافتد.

وی در خاتمه گفت: فیلم «نفس» حتما نیازمند بازنگری در تایم و ریتم فیلم دارد و توجه به تدوین دوباره از مسائلی است که حتما باید خانم آبیار بعد از جشنواره بر روی فیلم انجام دهد.

این سینماگر با اشاره به ارزشهای نهفته در فیلم نفس افزود: با توجه به ارزشهایی که در فیلم وجود دارد اگر فیلم بازنگری دقیق و دوباره ای نشود و به همین شیوه راهی اکران عمومی شود حتما توفیقی به لحاظ جذب مخاطب نخواهد داشت.
کد خبر: 88458
Share/Save/Bookmark