دو شقه شدن جشنواره فیلم کودک خدشه به اعتبار جشنواره است
صادق صادق دقیقی در گفتگو با هنرنیوز:
دو شقه شدن جشنواره فیلم کودک خدشه به اعتبار جشنواره است
یک کارگردان سینمای ایران ضمن مخالفت با دو بخشی شدن جشنواره فیلم کودک اصفهان گفت: در حالی که تمام جشنواره های دنیا به شهر خودشان معروف هستند اما کشور ما با اتخاذ سیاست های غیر کارشناسی و غلط ، لطمه ای بزرگ به اعتبار این جشنواره وارد کرده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۳
صادق صادق دقیقی کارگردان سینمای ایران که سابقه حضور در جشنواره فیلم کودک اصفهان را دارد با اشاره به تصمیم مسئولین سینمایی مبنی بر دو بخشی شدن جشنواره فیلم اصفهان به گونه ای که بخش کودک آن در اصفهان و بخش نوجوان آن در همدان برگزار شود افزود: در حالی که تمام جشنواره های دنیا به نام شهرهای خودشان معروف هستند اما کشور ما با اتخاذ سیاست های غیر کارشناسی و غلط، جشنواره فیلم کودک اصفهان را با دو بخش کردن  از اعتبار جهانی انداخته است.

کارگردان فیلم « بزرگ مرد کوچک» با اشاره به جشنواره های کن، برلین ، ونیز و غیره که به نام شهرهای خود مشهورند ادامه داد: معمولا یکی از مشکلات کشور ما این است که هر دولتی که قدرت را در دست می گیرد سعی می کند سلیقه فرهنگی خود را بر جشنواره ها حاکم کند و به همین منظور دستبردن در اهداف و برگزاری جشنواره ها نیز از این سلیقه ها مصون نمی مانند و خروجی آن می شود دو شقه شدن جشنواره های فیلم کودک اصفهان و جشنواره فیلم فجر!

وی تصریح کرد: معتقدم برای درامان ماندن جشنواره ها از اعمال سلیقه های دولتمردان و متولیان جشنواره ها باید از ابتدا ؛ شاهد نگارش قرارداد محکمی در این زمینه باشیم تا اگر هر دولتی آمد نتواند طبق سلیقه خود اهداف، زمان و مکان جشنواره ها را تغییر دهد. متاسفانه در این زمینه ، سالها است که سهل انگاری شده و این قراردادها نوشته نشده است و بی جهت نیست که هر دولت یا شهرداری که سکانداری شهر اصفهان را برعهده می گیرد با جشنواره فیلم کودک اصفهان سلیقه ای برخورد می کند و نتیجه اش این می شود که جشنواره ای که سالها در اصفهان به نام کودک و نوجوان برگزای می شده باید به یکباره به دو بخش و در دو شهر مختلف برگزار شود! کجای دنیا به اینگونه عمل می کنند؟!

کارگردان فیلم سینمایی« تا آمدن احمد» با اشاره به نامهربانی های شهردار اصفهان در برگزار نکردن جشنواره فیلم کودک تاکید کرد: وقتی شهردار اصفهان نمی پذیرید. بهتر این است که مکان جشنواره را به شهر جدیدی ببرند و با مسئولین فرهنگی آن شهر از همان ابتدا ، قرار داد محکم و دراز مدتی منعقد کنند تا هر مدیری که مسئولیت این شهر را برعهده گرفت خودش را موظف به اجرای این جشنواره بداند. هر چند که هنوزم معتقدم باید تلاش شود تا جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در زادگاه اصلی خودش یعنی اصفهان برگزار شود.

وی با بیان اینکه اگر نظر من به عنوان یک فیلمساز مهم است من خودم به شدت با دو شقه شدن جشنواره فیلم کودک اصفهان مخالف هستم یاد آور شد: معتقدم باید یک شهر ثابت، متولی برگزاری این جشنواره باشد و بقیه استانها به هنگام برگزاری جشنواره ؛ همزمان در شهرهای خودشان با این جشنواره همرایی کنند تا فضای شاد و روح انگیزی برای کودکان در سراسر کشور فراهم شود.

صادق صادق دقیقی با اشاره به مدیریت جهادی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته است گفت: معتقدم بسیاری از وزارتخانه ها، پول هایی را بی جهت برای تبلیغات خود مصرف می کنند که هیچ بازده فرهنگی هم ندارد اما چون بودجه دارند و باید بیلان کار بدهند مجبورند تا این پول ها را به نحوی استفاده کنند. لذا چقدر خوب است که مجلس شورای اسلامی با مدیریت جهادی، قانونی را تصویب کند تا هر وزارتخانه ای موظف باشد دو تا پنج درصد از بودجه تبلیغات خود را در اختیار صدا و سیما، وزارت ارشاد و رسانه ها قرار دهد تا آنها که وظیفه اصلی تبلیغات فرهنگی کشور را برعهده دارند با افزایش بودجه های خود به این کار همت بیشتری بگمارند.

این فیلمساز ادامه داد: هم اکنون بودجه صدا و سیما هزار میلیارد تومان و بودجه سازمان سینمایی نزدیک به صد میلیارد تومان است که صد میلیارد تومان مصادف با بودجه یک هفتم یک فیلم هالیوودی است! این بودجه برای سازمان سینمایی واقعا تاسف بار است. با این بودجه ها ما چگونه می توانیم به جنگ هالیوود برویم؟!

وی خاطر نشان کرد : با سرازیر شدن دو الی پنج درصد از بودجه تبلیغاتی وزارتخانه ها و سازمان های کشور به وزارت ارشاد و صدا و سیما و با بکار گیری یک مدیریت جهادی ، می توان شاهد زیرساخت های فرهنگی مثل ساخت و ساز سالن های سینما، خریداری تجهیزات سینمایی، ساخت استودیوهای مخصوص سینما ، ساخت شهرک های سینمایی ، تولید فیلم های قوی و  غیره بود به گونه ای که می توان امیدوار بود که سینمای کشور از وضعیت کنونی نجات یابد.

صادق دقیقی افزود: اگر این تخصیص صورت بگیرد. مطمئن باشید که ما می توانید در عرصه فرهنگی در منطقه، نفر اول باشیم. چرا که ما آدم های فرهیخته زیادی داریم که می توانند کشور را تا مقام اولی در منطقه بالا بکشند.اما متاسفانه فعلا دلسوز واقعی که « اختیار تام »هم داشته باشد وجود ندارد. همه می گویند بودجه نیست در حالیکه مدیر دلسوز نیست. امیدواریم با نگاه دلسوزانه و دغدغه مند به مسائل فرهنگی؛ هر چه زودتر بتوانیم بر مشکلات فرهنگی کشور فائق آئیم.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 82418
Share/Save/Bookmark