کاغذ تحریر وارداتی به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسید/ تولید همچنان در اغما
کاغذ تحریر وارداتی به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسید/ تولید همچنان در اغما
در حالیکه تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور در اغما به سر می‌برد،‌ هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی در بازار آزاد بندی ۵۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۱
به گزارش هنرنیوز ،‌ قیمت کاغذ چاپ و تحریر در اواخر هفته گذشته دوباره با افرایش قابل توجهی روبرو شد و به بندی 550 هزار تومان رسید. این بیشترین افزایش قیمت در طول یکسال گذشته است که تجربه می‌شود.این در حالی است که در یک ماه گذشته قیمت کاغذ چاپ و تحریر روی بندی 510 هزار تومان ثابت مانده بود.

بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرمی بندی 550 هزار تومان معامله شده است،‌ افزایش بیش از 100 هزار تومانی قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد با توقف توزیع کاغذ دولتی در هفته‌های آخر آذرماه آغاز و با خرید ناشران از بازار آزاد همچنان ادامه یافت،‌ اما حالا با وجود اینکه بیش از چند هفته است که کاغذ دولتی در میان ناشران در حال توزیع است و نگرانی فعلا از بابت کمبود آن وجود ندارد،‌ کاغذ دوباره با افزایش روبرو شده است.

برخی از کارشناسان بازار کاغذ معتقدند که این افزایش قیمت کاغذ بدنبال شایعاتی مبنی بر گران شدن کاغذ در کشورهای مبدا انجام شده است، موضوعی که از مدت‌ها پیش برخی کارشناسان هشدار آن را داده بود. به باور آن‌ها کاغذ در یک‌سال گذشته خارج از کانال واقعی خود قیمت‌گذاری شده بود. هماهنگ نبودن میزان عرضه و تقاضا در بازار موجب شده بود که محاسبه قیمت کاغذ نه با شرایط دلار و حمل و نقل فعلی بلکه با توجه به خرید و تقاضای مشتری قیمت‌گذاری شود.

روند افزایشی قیمت کاغذ چاپ و تحریر در حالی دوباره آغاز شده است که تولید در کشور در اغما به سر می‌برد،‌ کارخانه‌های تولیدی کاغذ چاپ و تحریر عمدتا تولید خود را به صفر رسانده‌اند،‌ بزرگترین آن‌ها که کارخانه چوب و کاغذ مازندران باشد اگرچه انتظار می‌رفت در سال جاری نسبت به تولید چاپ و تحریر تکانی خورده باشد،‌ اما با استعفای مدیرعامل آن پس از کمتر از 6 ماه از روی کار آمدن با توقف کامل تولید در این نوع از کاغذ روبرو شده است باید دید مدیرعامل جدید آن فکری برای تولید این نوع کاغذ که هدف اصلی از راه‌اندازی بوده است، دارد یا خیر؟.

از سوی دیگر دژ‌پسند وزیر اقتصاد و اموردارایی در بازدید هفته گذشته خود از این کارخانه نیز از خروج واردات انواع کاغذ از لیست ارز ترجیحی خبر داده است،‌ خبری که در نوع خود حائز اهمیت است، ولی باید دید که شرایط تولید چکونه است؟ آیا تولید کاغذ در کشور توانی برای عرض اندام در برابر واردات دارد؟ یا اینکه محدودیت‌های دیگر از جمله کمبود مواد اولیه تولید دست و پای آن را بسته است؟

تسنیم
کد خبر: 98466
Share/Save/Bookmark