اجازه ندهیم «فرهنگ ریاکاری» در جامعه رواج پیدا کند
جلال دُری در گفتگو با هنرنیوز:
اجازه ندهیم «فرهنگ ریاکاری» در جامعه رواج پیدا کند
یک کارگردان و فیلمنامه نویس گفت: متاسفانه ما آدم‌های ریاکاری شدیم و به این ریا کاری هم عادت کردیم و هر چیزی که دامنه ریاکاری ما را ذره‌ای مورد تخطی قرار می‌دهد به مثابه‌‌ همان گربه دزده می‌شویم.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۴
جلال دُری کارگردان سریال «کپی برابر اصل» و فیلمنامه نویس کشورمان در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنر نیوز با اشاره به برخی از اعتراض‌هایی که به بعضی از تولیدات سینمایی و تلویزیونی از سوی برخی از اقشار می‌شود افزود: من خودم به هنگام ساخت و پخش سریال «کپی برابراصل» با این اعتراض‌ها مواجهه بودم. بعضی از نهاد‌ها و افراد و از جمله سردفتران، اعتراض‌هایی به ما داشتند اما اعتراض‌ها خیلی شدید نبود چون من سعی کرده بودم همه ممیزی‌ها و همه جوانب را رعایت کنم اما مشکل اصلی ما، یک مشکل اجتماعی شدید و بحرانی به نام «فرهنگ ریا» است و متاسفانه ما آدم‌های ریا کاری شدیم و به این ریا کاری هم عادت کردیم و هر چیزی که دامنه ریاکاری ما را ذره‌ای مورد تخطی قرار دهد به مثابه‌‌ همان گربه دزده می‌شود که تا چوب را بلند می‌کنید فرار می‌کند.

این کارگردان تلویزیون تصریح کرد: حتی اگر فیلمسازی در یک فیلمی، به هیچ موضوعی هم انتقاد نکند اما بازهم کسانی پیدا می‌شوند که احساس می‌کنند شاید خطاب این فیلم نسبت به آنان باشد! پس شروع به اعتراض کردن می‌کنند و موضوع شکایت را مطرح می‌کنند. این درحالی است که مگر می‌شود جامعه فاقد مشکل و انتقاد باشد؟ اگر چنین چیزی باشد پس سالی ۲۰ میلیون پرونده قضایی در دادگاه‌ها چه می‌کند؟! در حالی که برخی از دادگاههای دنیا به دلیل نداشتن پرونده؛ تعطیل هستند. لذا این همه پرونده قضایی نشان می‌دهد که یک جای کار ایراد دارد و آن هم این است که ما می‌خواهیم همه چیز را خوب نشان دهیم و فکر می‌کنیم اگر ایرادی هم وجود دارد نباید بیان شود و به کسی هم ربطی ندارد!

فیلمنامه نویس سریال «پول کثیف» اظهار داشت: متاسفانه ما همواره فرهنگ ریا کاری را سال‌ها است که در تلویزیون تبلیغ می‌کنیم و تمام رسانه‌ها هم از آن تبعیت می‌کنند. یعنی مردم ما آن چیزی را که در رسانه‌ها می‌بینند با آن چیزی که در فیلم‌ها دیده می‌شود متفاوت است. یعنی اگر می‌خواهیم در فیلمی خانه یک کارمند را نشان دهیم سعی می‌کنیم لوازم لوکس در آن بچینیم یا اگر می‌خواهیم آریش فردی را نشان دهیم سعی می‌کنیم در تلویزیون آن را به کمترین حد نشان دهیم در حالی که در جامعه بیش از حد ممکن است. لذا این فرهنگ ریاکاری وجود دارد بنابراین وقتی این فرهنگ وجود دارد که همه سعی می‌کنند واقعیت‌ها در جامعه فاش نشود لذا هر کسی که بخواهد به واقعیت نزدیک شود همه فکر می‌کنند که می‌خواهند به آنان جسارت کنند!!

بازنویسی فیلمنامه «استرداد» یاد آور شد: مشکل بعدی این است که اصناف ما به جای اینکه در راستای جامعه صنفی خود اقدام کنند در پی این فکر هستند که به جای اینکه با هر انتقادی به صورت عاقلانه برخورد کنند بلافاصله با مطبوعاتی کردن آن، فرار به جلو بکنند و به جامعه صنفی نشان دهند که به عنوان مدیران صنوف با این مشکل برخورد کردند و بیکار ننشسته‌اند! جلال دُری گفت: ما نباید اینگونه تصور کنیم که حتما باید در تلویزیون همه چیز به صورت مدینه فاضله نشان داده شود. در حالی که اینگونه نیست چون ما همه چیز را در تلویزیون درست نشان می‌دهیم پس حتما در جامعه هم همین گونه است. این تصور اشتباهی است. تلویزیون باید نقاط قوت و ضعف را با همدیگر نشان دهد تا مخاطب خودش تصمیم گیر باشد. ما باید در تلویزیون اگر یک آدم خوب داریم یک آدم بد را هم نشان دهیم.
کد خبر: 80852
Share/Save/Bookmark