«بازیگری » را به عنوان شغل اول انتخاب نکنید
مصطفی بهشتی در گفتگو با هنرنیوز:
«بازیگری » را به عنوان شغل اول انتخاب نکنید
یک بازیگر پیشکسوت تاتئر و تلویزیون گفت: بنده به عنوان بازیگری که بیش از ۵۰ سال است که در رشته تاتئر و بازیگری مویی سفید کردم به کسانی که علاقه‌مند به بازیگری هستند توصیه می‌کنم که هیچگاه این رشته را به عنوان شغل اول خود انتخاب نکنند چرا که با پول بازیگری نمی‌توان مخارج زندگی را تامین کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
مصطفی بهشتی بازیگر قدیمی و پیشکسوت اصفهانی که در حوزه‌های تئا‌تر، تلویزیون و سینما فعال است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون در مورد فعالیت‌های خود افزود: من از سال ۱۳۴۸ به طور حرفه‌ای وارد تئا‌تر و بعد تلویزیون و سینما شدم و تا کنون در آثار بسیاری چه در تئا‌تر و سینما و تلویزیونی حضور داشتم.

بازیگر تئا‌تر «سلطان مار» با اشاره به آخرین کار تاتری خود ادامه داد: آخرین تئاتری که هم اکنون روی صحنه دارم تئا‌تر «ولیمه» است که با بچه‌های تئاترخمینی شهر اصفهان کار کردم که یم تئا‌تر کمدی- انتقادی است که به مدت دو ماه روی صحنه بود اما به علت محرم و صفر، نمایش آن متوقف شد و الان دوباره از اول بهمن تا آخر اسفند ماه در اصفهان روی صحنه می‌باشد. این تئا‌تر همچنین قرار است در خرداد ماه سال آینده هم، در باغ نور اصفهان در وسط رودخانه زاینده رود - که امیدوارم این رودخانه همیشه پر آب باشد- به روی صحنه برود.

این بازیگر تئا‌تر و تلویزیون یاد آور شد: هم اکنون نیز برای بازی در نقش مجتهد در فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به کارگردانی آقای ابوالقاسم طالبی در تهران حضور دارم. معتقدم این فیلم یکی از فیلم‌های بسیار خوب در مورد تاریخ ایران می‌باشد. در این فیلم آقای طالبی مقطعی از تاریخ را انتخاب کردند که معمولا تاریخ نویسان ما کمتر به آن پرداختند و آن هم قحطی بوده که حدود سالهای ۱۲۹۵ شمسی در ایران به دلیل غارتی که ارتش روس و انگلیس از آذوقه ایران داشته رخ داده است.

مصطفی بهشتی با اشاره به بازیگران اصفهانی اظهار داشت: خوشبختانه نسل بازیگران امروز در کشور دیگر مثل قبل فقط متکی به تجربه نیستند و اکثر آنان در دانشگاههای هنری و در رشته‌های سینما و تئا‌تر فعال هستند به طوری که تجربه و تحصیل را در کنار هم می‌آموزند. اما آنچه که مایه تاسف است این است که هم اکنون تئاترهای کنونی تئاترهای خوبی و قوی‌ای نیستند چرا که مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی معمولا مدیران با تجربه که آشنایی چندانی از تئا‌تر داشته باشند نیستند.

بازیگر تئا‌تر «ببر دیوانه، مرد فرزانه» تصریح کرد: ما دیگر دراصفهان مثل قبل تئاترهای آنچنانی نداریم مگر بنا به تقویم سال مثلا اگر محرم باشد تئاتر‌های مذهبی و تعزیه اجرا شود و یا اگر جشن‌های ۲۲ بهمن باشد. تئاترهای کمدی در این شهر اجرا شود. در حالی که معتقدم باید چراغ تئا‌تر همیشه روشن باشد تا مردم روی تئا‌تر حساب باز کنند..

این بازیگر پیشکسوت تئا‌تر اصفهان گفت: حوزه کاری من بیشتر تئا‌تر است. من اگر در عرض یک هفته، تمرین تئا‌تر یا اجرای تئا‌تر نداشته باشم احساس می‌کنم که عمرم تلف شده است. در مورد بازیگری تلویزیون و سینما هم، اگر چه خیلی مایل هستم که بیشتر فعال باشم اما باید انتخاب بشوم. معمولا هر‌گاه من را برای یک نقشی در نظر گرفتند من با آن فیلم یا سریال همکاری کردم. مثل همین فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» چون من را انتخاب کردند من هم بازی در این کار را پذیرفتم.

بازیگر سریال «شیخ مفید» افزود: من در رژیم قبل نیز در تهران در حوزه تئا‌تر فعال بودم. اما بعد‌ها، به دلیل اینکه با شرکت ملی ذوب آهن به عنوان بازیگر تئا‌تر همکاری کردم به اصفهان رفتم و بعد از ۳۰ سال همکاری با ذوب آهن به دلیل اینکه زادگاهم اصفهان بود در این شهر مستقر شدم و هم اکنون هم به صورت آزاد درحوزه تئا‌تر در این شهر همکاری می‌کنم اما اگر کاری در تهران باشد به صورت مقطعی به تهران می‌آیم.

مصطفی بهشتی با اشاره به امکانات تئاتری در شهر اصفهان اضافه کرد: ما در حال حاضر یک سالن تئا‌تر «هنر» و یک سالن تئا‌تر «فرشچیان» بیشتر در اصفهان نداریم. سالن هنر معمولا در اختیار شهرداری است که کارهای مربوط به خودش را در آنجا اجرا می‌کند که شامل همایش‌ها و کنفرانس‌ها و تئاتر‌ها است و سالن فرشچیان هم در اختیار بخش خصوصی است. اگر کسی بخواهد در سالن فرشچیان اجرای تئا‌تر داشته باشند باید کرایه این سالن را بپردازد. این درحالی است که اکثر گروههای تئاتری، پولی برای پرداخت به سالن دارند چرا که تئا‌تر بار مالی زیادی ندارد. ضمن اینکه کرایه این سالن، شبی حدودی ۷۰۰ الی یک میلیون تومان است. البته چند سالن تئا‌تر دیگر هم درحال ساخت است و اگر این سالن‌ها هم در اختیار بخش خصوصی قرار نگیرد شاید بشود گفت که وضعیت سالن‌های تئا‌تر اصفهان قدری بهتر خواهد شد.

به گفته این پیشکسوت تئا‌تر، کیفیت تئا‌تر بچه‌های اصفهان اگر از امکانات خوبی برخوردار باشد می‌تواند امیدوار کننده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای ورود جوانان به عرصه تئا‌تر توصیه‌ای داردید تاکید کرد: من با توجه به اینکه در رشته تئا‌تر و بازیگری مویی سفید کردم و بیش از ۵۰ ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم به آقا پسرهایی که می‌خواهند وارد این رشته بشوند توصیه می‌کنم که وارد این رشته نشوند و این کار را به عنوان شغل اول خود انتخاب نکنند. چرا که بازیگری پولی ندارد که کسی بتواند زندگی‌اش را بچرخاند. - البته استثناهایی هم ممکن است وجود داشته باشد - اما خانم‌ها اگر بتوانند محیط سالمی در بین گروه‌ها پیدا کنند و فعالیت کنند، تئا‌تر فضای خوبی است برای فعالیت‌هایی مثل بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه و غیره. اشتباه آقایان این است که بازیگری را به عنوان شغل اول خود انتخاب می‌کنند و بعد نمی‌توانند خرج زندگی خود را تامین کنند و از تئا‌تر و زندگی سرخورده می‌شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «فرش باد» با اشاره به لوکیشن‌های فراوان و تاریخی که در اصفهان وجود دارد یاد آور شد: فیلمسازان زیادی در طول سال برای استفاده از لوکیشن‌های اصفهان به این شهر سفر می‌کنند اما چیزی که وجود دارد این است که برخی از گروه‌ها به درستی از این لوکیشن‌ها محافظت نمی‌کنند و الان به صورتی شده که لوکیشن‌های اصفهان را به ندرت در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهند به این دلیل که عوامل و بویژه کادر فنی فیلم‌ها درحفاظت از این لوکیشن‌ها دقت نمی‌کنند و ضررهایی را به این امکان وارد می‌کنند. حتی دیگر بعضی از اصفهانی‌ها، منازل خود را که گاهی اوقات به عنوان لوکیشن در اختیار فیلمسازان قرار می‌دادند دیگر تمایلی به این کار ندارند.

وی در خاتمه به بازیگران توصیه کرد که هیچگاه خود را از مطالعه بی‌نیاز ندانند و همیشه کتابهای جدیدی را که در حوزه بازیگری منتشر می‌شود را مطالعه کنند چرا که هنر مثل دریا است و پایانی ندارد.
کد خبر: 78639
Share/Save/Bookmark