جشنواره به یک آیین‌نامه نیاز دارد
در اولین نشست از سلسله نشست‌های سینماِ گفتمان فرهنگی «گام دوم سینما» مطرح شد؛
جشنواره به یک آیین‌نامه نیاز دارد
اولین نشست از سلسله نشست‌های سینماِ گفتمان فرهنگی- «گام دوم سینما» به همت اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موزه سینما عصر امروز دوشنبه ششم دی در موزه سینما برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۰
به گزارش هنرنیوز ، در این نشست که با موضوع «جشنواره فیلم فجر؛ رویدادی سینمایی یا فرهنگی اجتماعی» با حضور سینماگران و کارشناسانی چون رسول صدرعاملی نویسنده و کارگردان سینما، سیدمسعود اطیابی کارگردان سینما، هوشنگ گلمکانی منتقد و کارگردان سینما، پرویز اجلالی پژوهشگر و استاد دانشگاه، غلامرضا آذری پژوهشگر و استاد دانشگاه و حمیدرضا مدقق مجری، منتقد و کارشناس سینما برگزار شد، «حمیدرضا مدقق» درباره تاریخ جشنواره فیلم فجر توضیحاتی را ارائه داد و گریزی به آمارهای ادوار گوناگون جشنواره زد و در ادامه کارشناسان این نشست را معرفی کرد.

صدرعاملی در ابتدای سخنان خود در این نشست گفت: من از سومین دوره جشنواره فیلم فجر در این رویداد سینمایی حضور داشتم و باید بگویم که این رویداد سینمایی فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذرانده اما همچنان با حرکت رو به جلو، هر ساله برگزار شده است. بعد از ادبیات و قصه‌نویسی، این رویداد سینمایی مهم‌ترین اتفاق فرهنگی در کشور است.

او ادامه داد: جشنواره فیلم فجر در طول چهار دهه برگزاری خود هیچ‌گاه متولی دلسوز نداشته است و هرگاه که متولیان جشنواره تغییر کردند، تبلور تغییر نگاه آن‌ها را در جشنواره شاهد بودیم. برای همین این سوال مطرح می‌شود که چرا جشنواره فیلم فجر آیین‌نامه ثابت و مخصوص به خود را ندارد. اگر برنامه‌ریزی مدونی صورت می‌گرفت، سینمای ایران جایگاه والاتری در دنیا داشت و باعث می‌شد که دنیا برای حضور در جشنواره فیلم فجر فیلمسازی کنند.

هوشنگ گلمکانی هم در این نشست گفت: جشنواره فیلم فجر ویترین یک ساله سینمای ایران است. اما بعضی از برگزارکنندگان و حاکمیت جشنواره را در مقاطعی رویدادی تبلیغاتی می‌دانستند. نباید برخی شعارها و سلیقه ها ذات سینمایی بودن جشنواره را از آن سلب کند.
کد خبر: 98835
Share/Save/Bookmark