میزان مشارکت نسبت به گذشته بیش از ۲/۵ برابر/ مجلس از برنامه های کتابخوانی نهاد حمایت می کند
درآیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان شد:
میزان مشارکت نسبت به گذشته بیش از ۲/۵ برابر/ مجلس از برنامه های کتابخوانی نهاد حمایت می کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است تنها داروی شفابخش جامعه ما بازگشت به فرهنگ اهل بیت(ع) است که با احیاء زیست و سبک زندگی رضوی در جامعه امروز محقق خواهد شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به همراه جمعی از مسئولان نهاد، فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در تالار همایش‌های کوثر برگزار شد.

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی در این مراسم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی، در سخنانی گفت: مجموعه اقدامات گسترده و ارزشمند انجام شده و استقبال گسترده عمومی از جشنواره کتابخوانی رضوی برای این است که با صدای بلند بگوییم راه نجات جامعه امروز، بازگشت به معارف و سبک زندگی رضوی است.

وی همچنین با تقدیر از فعالیت‌های علیرضا مختارپور در مسیر ایجاد تحول‌ در امر کتاب و کتابخوانی گفت: آقای مختارپور از مدیران فرهنگی موفقی اند که منشأ خدمات و تحولات بزرگی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند و خواهند بود، به طوری که این نهاد در دوره جدید مدیریتی خود دارای هویتی جدید شده است.

صالحی امیری درباره نقش جشنواره کتابخوانی رضوی در توسعه معارف رضوی عنوان کرد: امروز زبان‌های بسیار متنوعی مانند شعر، موسیقی، فیلم، انیمیشن و... برای انتقال «معارف» مطرح است. اما کتاب بهترین زبان انتقال و توسعه فرهنگ رضوی است، چراکه کتاب دارای یک تبار و ریشه تاریخی در فرهنگ ملی و دینی ما است.

وی افزود: از این منظر رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توسعه و اشاعه فرهنگ رضوی بسیار عمیق و مهم است. این حرکت، یک حرکت نمادین است که کتاب را به منازل و منازل را به کتابخانه‌ها آورده است. کتابخوانی فقط قرائت یک متن نیست. کتاب‌ها می‌توانند بیش از یک‌بار قرائت شوند؛ اگر در فضای مجازی بازنشر داد شود و بر اساس آن تولید محتوا صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تقارن برگزاری این جشنواره با دهه کرامت گفت: ما نیازمند اصلاح مفهوم کرامت، کریم و کریمان در جامعه هستیم. به اعتقاد بنده آن عزیزی که در نهضت سوادآموزی به دیگران سواد می‌آموزد، آن فردی که در مسجد به اشاعه فرهنگ رضوی می‌پردازد و یا کسی که در نهاد کتابخانه‌ها برای گسترش فرهنگ رضوی و علوی تلاش می‌کند، یک عمل کریمانه انجام می‌دهند و در راس آنها شهدای ما هستند که جان خود را اهدا می‌کنند. از این منظر مفهوم کریم و کرامت باید به‌عمل اجتماعی در جامعه تبدیل شود و این موضوع ضرورتی است که باید در حوزه فرهنگی به آن توجه کنیم.

صالحی‌امیری دهه کرامت را فرصتی برای بازنشر و بازنمایی مفهوم کرامت در جامعه دانست و تصریح کرد: این افتخاری بزرگ و فرصتی ارزشمند است که ما از نعمت همجواری با یک ارزش والا و مقدس بنام حضرت ثامن‌الحجج(ع) بهره‌مند هستیم. خورشید تابانی که همه مسلمانان و آزادگان جهان می‌توانند از آن نور و حرارت دریافت کنند؛ زیرا نور که بیاید، ظلمت می‌رود. ما نیز تلاش داریم در شعاع انوار حضرت ثامن‌الحجج قرار بگیریم، در این‌صورت است که از زشتی، بدی‌ها و تهمت فاصله می‌گیریم و انسانی که در شعاع رضوی قرار دارد، دارای اخلاق کریمه خواهد بود.

وی احیای گفتمان رضوی را احیای اخلاق در جامعه دانست و گفت: جامعه‌ای که بداخلاقی در آن حاکم است از فرهنگ رضوی فاصله دارد. خداوند نعمت بزرگی به ما داده و بسیار حیف است با وجود این نعمت بزرگ، جامعه دچار چالش‌ها و آسیب‌های جدی باشد. از این منظر اگر بتوانیم بین جامعه و فرهنگ رضوی رابطه مناسبی ایجاد کنیم، می‌توانیم از این موهبت ارزشمند بهره بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر برنامه‌ریزی هدفمند برای ترویج و تعمیق گفتمان رضوی گفت: ما به‌عنوان متولیان فرهنگ باید بتوانیم سبک زندگی رضوی را در جامعه احیا کنیم، وقتی سیره و سنت رضوی را مطالعه می‌کنیم، درمی‌یابیم که سبک زندگی، تعامل با دیگران، یک پیام دارد و آن این است که زیست در فرهنگ .




در بخش دیگر این مراسم ، محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه های و کتابخوانی نهاد با ارائه گزارشی از روند برگزاری هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در این دوره میزان مشارکت نسبت به گذشته بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است، به طوری که از ۲۳۸ هزار نفر در سال گذشته به ۶۴۸ هزار نفر در این دوره افزایش یافته است.

وی افزود: در بخش بین الملل ۲هزار و ۲۴۰ نفر از ۳۵ کشور مشارکت داشتند و از میان ۴۲۹ روستای کشور، اهالی ۴۲۷ روستا در این جشنواره شرکت کردند. همچنین ۳۱۹ دستگاه دولتی و غیردولتی در این جشنواره شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه در ششمین دوره جشنواره رضوی میزان مشارکت کودکان حدود ۵۰ هزار نفر بود، گفت: میزان مشارکت کودکان و نوجوانان در هفتمین دوره ۱۳۸ هزار و ۷۰۰ نفر بود که افزایش قابل توجهی را در این بخش شاهد بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره، گفت: اگر دیروز مناسبت‌های میلاد ائمه اطهار(ع) صرفا به برگزاری مراسمی با شور و شوق معنوی محدود می‌شد، امروز به برکت انقلاب اسلامی، رویدادهای فرهنگی بزرگی ذیل نام این بزرگواران برگزار می‌شود.

وی افزود: موضوع کتاب و کتابخوانی با هویت شیعی ما عجین شده و هرنام و نشانی که از اهل بیت(ع) داریم جایگاه کتاب و کتابخوانی را در آن مغفول نمی‌بینیم. علمای مادر طول تاریخ، تلاش بسیاری در بسط کتابخوانی داشته‌اند به طوری که تا مرز شهادت پیش رفته‌اند. بر این اساس کتاب در تاریخ تشیع از جایگاهی ویژه برخوردار است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با ابراز خرسندی از استقبال گسترده عمومی از جشنواره کتابخوانی رضوی در هفتمین دوره برگزاری، گفت: آمار ارائه شده از افزایش میزان مشارکت در این جشنواره نشان می‌دهد که ظرفیت‌های عظیمی در این عرصه وجود دارد که باید برای بهره‌مندی از آن بیش از پیش تلاش کنیم.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد در ادامه به ارائه آماری از فعالیت‌های انتشارات آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: بنابر گزارش‌های موجود در مجموعه آستان قدس از سال ۱۳۲۷ هجری قمری تأسیس قرآن‌خانه و کتابخانه در این مکان مقدس سابقه داشته است. براساس اسناد موجود از سال ۸۶۱ هجری قمری در حرم حضرت امام رضا (ع) کتابخانه دایر بوده است.

وی افزود: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از سال ۱۳۷۴ با ۲۸ هزار و ۷۰۰ مترمربع مساحت در محل جدید به فعالیت مشغول است و ۱۶ هزار نسخه خطی و سنگی که از سوی رهبر معظم انقلاب به این کتابخانه اهدا شده، تنها یکی از افتخارات این مجموعه است.

گنابادی نژاد در ادامه گفت: کتابخانه مرکزی و در کنار آن ۲۸ کتابخانه دیگر تحت این عنوان در سراسر کشور و همچنین یک کتابخانه در هندوستان، افتخاری دیگر برای مجموعه آستان قدس رضوی است. تا پیش از انقلاب در مجموعه آستان قدس فقط ۲۷ کتاب به چاپ رسیده بود ولی امروز چاپ و انتشار پنج هزار و ۶۰۰ عنوان کتاب در ۱۲ هزار و ۵۰۰ جلد در کارنامه این مجموعه دیده می‌شود.

جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از این مراسم، طی سخنانی رشد چشمگیر تعداد شرکت‌کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی را قابل تقدیر دانست و گفت: همه مسئولان فرهنگی کشور باید در این زمینه تلاش و همکاری داشته باشند چراکه .معتقدم این جشنواره ظرفیت آن را دارد که در سال آینده با مشارکت دوبرابری نسبت به امسال برگزار شود.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) افزود: توسعه فرهنگ رضوی از طریق کتابخوانی به‌ویژه از سنین کودکی موضوع بسیار مهمی است. براساس حدیثی معروف از امام رضا (ع)، مسلمان عاقل در طول روز و همه عمر خود از کسب علم باز نمی‌ماند و راه طلب علم نیز کتابخوانی است. برای رسیدن به کمال عقلِ مسلمانی باید توجه ویژه‌ای به برنامه‌ریزی در حوزه کتابخوانی داشت. مسئولان و برنامه‌ریزان باید ابزارها و امکانات لازم برای ورود کتاب به زندگی افراد را فراهم کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: ما همواره از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یک نهاد فعال در حوزه فرهنگ حمایت‌کرده‌ایم و همین جا حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس را از این گونه تلاش‌ها و برنامه‌های کتابخوانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام می‌کنم و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این بخش از وظایف خود توجهی ویژه داشته باشد.

بخش پایانی آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی اهدای جوایز به ۸۰ برگزیده در بخش‌های کودک، نوجوان، بزرگسال و همچنین بخش خانوادگی، کتاب‌خوان مجازی، کتابداران و فارسی‌زبانان خارج از کشوربود.
کد خبر: 94901
Share/Save/Bookmark