مراقب باشیم! جریانی می‌خواهد ارزش‌ها را ضد ارزش نشان دهد
علیرضا سربخش در گفتگو با هنرنیوز:
مراقب باشیم! جریانی می‌خواهد ارزش‌ها را ضد ارزش نشان دهد
یک کار‌شناس مسائل سینمایی تاکید کرد: هر چه از جنگ دور می‌شویم یک جریانی که متاسفانه سینمای ایران را هدایت می‌کند در تعرض با دفاع مقدس تلاش می‌کند تا ارزش‌ها را ضد ارزش نشان دهد.
 
تاريخ : يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۶
علیرضا سربخش منتقد و کار‌شناس مسائل فرهنگی و سینمایی کشورمان در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز با اشاره به سوم خرداد و منفعل بودن برخی فیلمسازان نسبت به انعکاس چنین روزی در آثار سینمایی گفت: برخی از هنرمندانی که دلسوز اصلی سینما، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بودن تلاش‌های زیادی برای انعکاس آثاری در این مضامین بویژه موضوع دفاع مقدس کردند اما این تلاش‌ها، خیلی کافی و وافی نبوده است و هنوز این مضوع جای کار بسیاری دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه هر چه از جنگ دور می‌شویم یک جریانی که متاسفانه سینمای ایران را هدایت می‌کند در تعرض با دفاع مقدس تلاش می‌کند تا ارزش‌ها را ضد ارزش نشان دهد و حتی بعضی‌ها سینمای ضد جنگ را مطرح کردند و به سینمایی از جنگ پرداختند که بیشتر تلاش داشت ضایعات و تلفات جنگ را بزرگ نمایی کند این درحالی بود که همه جنگ تلخ نبود و بخش‌های زیادی از آن نیز دارای زیبایی‌هایی و معنویت بودند که متاسفانه این نوع فیلمساز سعی کردند این بخش از جنگ را در فیلم‌هایشان نادیده بگیرند.

سربخش تصریح کرد: فراموش نکنیم که امام خمینی (ره) فرمودند که جنگ ما دانشگاه و کارخانه انسان سازی بود. کارخانه انسان سازی یعنی اینکه جنگ ما با جنگ‌های دیگر جهان، تفاوت‌های بنیانی داشت. من اینجا لازم می‌دانم به خاطره‌ای از یک شهید اشاره کنم. «شهیدی وصیت کرده بود اگر من شهید شدم، دوست ندارم جنازه‌ام به عقب برگردد و دوست دارم مفقود الاثر باشم. هنگامی که از او علت این درخواست را می‌پرسند می‌گوید هنگامی که جنازه‌ام به عقب برگردد. مردم برای آن عزاداری می‌کنند و نسبت به آن ادای احترام می‌کنند و زمانی که روحم شاهد این صحنه‌ها می‌شود شاید از این همه تکریم به وجد بیاید و من به همین هم راضی نیستم چرا که دوست دارم شهادتم فقط برای رضایت خداوند باشد» تفاوت جنگ ما با دیگر جنگ‌ها همین دیدگاههای خدامحوری بوده است و فیلمسازان دفاع مقدس باید به این بخش از معنویت رزمندگان توجه بیشتری داشته باشند.

علیرضا سربخش تصریح کرد: اگر خلبانان ژاپنی با هواپیماهای خودشان به کشتی‌ها امریکایی می‌زدند به این امید بوده است که مردم آنان، این فداکاری‌ها را هرگز فراموش نکند اما رزمندگان ما می‌خواستند در گمنامی کامل شهید شوند و این‌ها همه ارزشهای نهفته در دفاع مقدس است که باید از سوی هنرمندان شکوفا شود.

این کار‌شناس مسائل سینمایی یاد آور شد: معتقدم ما هنوز نتوانستیم حقایق کامل جنگ را در فیلم‌های دفاع مقدس خود به تصویر بکشیم حتی فیلمسازان ما نتوانستند به تشعشعات ذهنی و فکری رزمندگان هم نزدیک شوند - هر چند که تلاش کردند و به آن سمت نیز خیز برداشتند - اما باید به این مقوله، توجه بیشتری بشود و این درحالی است که باید فیلسمازان و هنرمندان برای ارتباط بیشتر با فیلم‌های دفاع مقدس، اول باید ارتباط خودشان را با خدا بیشتر کنند و در جو و فضای رزمندگان قرار بگیرند تا آنگاه به ادراک برسند که رزمندگان چه کارهای بزرگی انجام دادند.

به گفته سربخش، بیشترین تلاش‌ها برای تولیدات فیلم‌های دفاع مقدس بدور از هر گونه شعار و ضعف ساختاری در دهه ۶۰ و ۷۰ توسط برخی از فیلمسازان صورت پذیرفته است.

این کار‌شناس مسائل فرهنگی و سینمایی با اشاره به فیلم‌های دفاع مقدس در سالهای اخیر گفت: متاسفانه هر چه به فیلمهای دفاع مقدس سالهای اخیر نگاه می‌کنیم شاهد ارزشهای کمتری در این نوع فیلم‌ها هستیم لذا‌‌ همان طوری که مقام معظم رهبری هم فرمودند اگر چه ممکن است در این زمینه ریزش‌هایی وجود داشته باشد اما در عوض رویش‌های بیشتری داشتیم و امیدواریم فیلمسازان ما در این حوزه بیشتر فعالیت کنند و ارزش‌های والای جنگ را در قالب‌های زیبای هنری به مردم منعکس کنند.
کد خبر: 81031
Share/Save/Bookmark