نیروی انتظامی دیگر مداخله‌ای برای لغو کنسرت‌ها نخواهد داشت
فرزاد طالبی:
نیروی انتظامی دیگر مداخله‌ای برای لغو کنسرت‌ها نخواهد داشت
اصلاح "آئین‌نامه اجرایی ماده بیست اماکن عمومی" باعث شده تا نیروی انتظامی فقط مسئول پاسخگویی به استعلام‌های وزارت ارشاد باشد و دیگر مستقیما در ماجرای برگزاری یا لغو کنسرت‌ها ورودی نداشته باشد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۷
به گزارش هنرنیوز فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درباره مسئله لغو کنسرت‌ها توسط نیروی انتظامی گفت: با دو اتفاق، مسئله نیروی انتظامی و کنسرت‌ها رفع شد؛ تفاهم با نیروی انتظامی با وجود آئین‌نامه اجرایی ماده بیست اماکن عمومی در واقع بی‌معنی بود؛ به دلیل اینکه در آئین‌نامه مذکور اجازه مخصوص به نیروی انتظامی در این زمینه داده شده بود و تفاهمی هم که وجود داشت بر همین اساس بود.

وی در ادامه افزود: کاری که ما کردیم این بود که ماده بیست را اصلاح کردیم؛ سپس این آئین‌نامه اجرایی به هئیت دولت رفت و در آنجا به تصویب رسید. براساس این مصوبه هیئت دولت، قانون دیگر به نیروی انتظامی اجازه مخصوص برای برگزاری کنسرت یا ممانعت از آن نمی‌دهد.

مدیرکل دفتر موسیقی همچنین گفت: در واقع نیروی انتظامی پس از اصلاح این آئین‌نامه فقط پاسخ استعلامی را می‌دهد که از آنها خواسته شده است؛ یعنی نیروی انتظامی طی یک هفته فرصت دارد نتیجه استعلام را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهد. اگر هم پاسخ این استعلام منفی باشد آن وقت ما دلیلش را از نیروی انتظامی جویا خواهیم شد و دلیلشان نباید غیرانتظامی و غیرترافیکی باشد.

فرزاد طالبی ادامه داد: اصلاح این آئین‌نامه حدود شش ماه قبل اتفاق افتاده است و از آن زمان به این سمت دیگر شاهد چنین اتفاقی ازسوی نیروی انتظامی نبوده‌ایم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عنوان کرد: وقتی مجوزی ازسوی اداره کل استان‌ها صادر می‌شود در واقع یعنی این مجوز پس از دریافت استعلام از نیروی انتظامی صادر شده است. بر همین اساس نیروی انتظامی دیگر نمی‌تواند از برگزاری چنین برنامه‌ای جلوگیری کند؛ مگر اینکه ورود دادستان در این بین اتفاق بیفتد.

وی افزود: مباحث مربوط به دادستان و استان خراسان رضوی و مسائل خاص‌شان مسئله دیگری محسوب می‌شود و یک رفتار عجیبی است که حتی در این بین رفتار قضایی نیز اتفاق می‌افتد. ولی مطمئنا نیروی انتظامی دیگر هیچ مداخله‌ای برای جلوگیری از کنسرت‌ها ندارد. این مسائل کاملا رفع شده و انصافا هم نیروی انتظامی همکاری خوبی در این زمینه داشته است.

برای کنسرت محمد معتمدی در بیرجند اصلا مجوزی صادر نشده بود که لغو شود

فرزاد طالبی در مورد خبر لغو کنسرت"محمد معتمدی" توسط اداره اماکن نیروی انتظامی که هفته قبل منتشر شد نیز گفت: ما موضوع خبر لغو کنسرت محمد معتمدی در بیرجند را پیگیری کردیم و متوجه شدیم ایشان اصلا مجوز اجرا در این شهر را دریافت نکرده بود. واژه "لغو کنسرت" معنی مشخصی دارد و زمانی می‌توان از این واژه استفاده کرد که مجوزی صادر شده باشد و پس از آن، کنسرت موردنظر از اجرایش جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: برخی درخواست‌های برگزاری کنسرت به ارشاد فرستاده می‌شود و امکان دارد به هر دلیلی مانند مناسبت‌های مختلف یا عدم پیگیری موسسه برگزارکننده کنسرت، مجوزهای مربوطه صادر نشود. در ماجرای کنسرت آقای معتمدی هم در بیرجند به دلیل عدم پیگیری موسسه برگزارکننده کنسرت اصلا مجوزی صادر نشده است. همان زمان وقتی برای برگزاری کنسرت در تاریخ موردنظر گروه آقای معتمدی از مسئولان سئوال شده بود آنها در پاسخ گفته بودند اصلا مشکلی برای برگزاری برنامه در این زمان وجود ندارد؛ اما عدم پیگیری خود دست‌اندرکاران موسسه برگزاری کنسرت باعث شده بود که اصلا مجوزی صادر نشود.

مدیرکل دفتر موسیقی همچنین عنوان کرد: از آنجا که اینگونه کنسرت‌ها در شهرستان‌ها توسط اداره ارشاد همان شهرستان صادر می‌شود من برای پیگیری این مسئله با آقای محبی مدیرکل اداره ارشاد خراسان جنوبی هم تماس گرفتم و جریان را جویا شدم؛ ایشان هم صراحتا اعلام کردند که ما برای چنین برنامه‌ای اصلا مجوزی صادر نکرده‌ایم که حالا لغو بشود.

این در حالی است که کنسرت محمد معتمدی قرار بود ۱۷ اردیبهشت در بیرجند برگزار شود اما هفته گذشته خود معتمدی خبر لغو کنسرتش از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی را به ایلنا داد. محمد معتمدی درباره این اتفاق به خبرنگار ایلنا گفته بود: کنسرتی که قرار بود به همراه گروه موسیقی خودم در ۱۷ اردیبشهت‌ماه در شهر بیرجند برگزار شود؛ به دستور پلیس اماکن لغو شده است. دلیلی خاصی هم برای لغو این کنسرت به ما اعلام نکرده‌اند و تنها گفته‌اند فعلا صلاح نیست این اجرای صحنه‌ای برگزار شود.

معتمدی همچنین درباره مجوزهای کنسرتش گفته بود: برگزاری این کنسرت تمام مراحل قانونی دریافت مجوز را طی کرده بود و مشکلی هم نداشت با این وجود ازسوی پلیس اماکن لغو شده است. البته گرفتن مجوز برگزاری اجرای صحنه‌ای از وزارت ارشاد تنها یک خوان از مراحل برگزاری کنسرت است و نهادها و ارگان‌های مختلفی حق "وتو"ی مجوز برگزاری کنسرت‌ها را دارند.

به گزارش ایلنا ، اواسط تابستان ۱۳۹۵ (۳۰ تیر) با تصمیم هیئت وزیران ماده (۲۰) آیین‌نامه اماکن عمومی اصلاح شد که براساس آن صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری ازجمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این آئین‌نامه قرار است پایانی باشد بر چالش‌های به وجود آمده در مسئله لغو کنسرت‌ها و نیروی انتظامی باشد.

کد خبر: 94370
Share/Save/Bookmark