بیماری «تورج» تهدیدی برای زوج های جوان است
هادی شریعتی در گفتگو با هنرنیوز :
بیماری «تورج» تهدیدی برای زوج های جوان است
کارگردان فیلم مستند « تورج» گفت: نگهداری حیوانات خانگی بدون در نظر گرفتن موارد بهداشتی بویژه برای زوج های جوان ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به جنین وارد سازد.
 
تاريخ : شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۲
هادی شریعتی کارگردان فیلم مستند « تورج» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرنیوز در مورد تولید این اثر مستند افزود: «تورج» نام بیماری است که معمولا از موی گربه وارد جنین می شود و می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای زوج های جوان رقم بزند.

وی با بیان اینکه سندرم torch یکی از مهمترین عفونت های دوران بارداری است که می تواند منجر به سقط و یا نقص عضو جنین شود ادامه داد: تا کنون ۳۰ درصد از این فیلم مستند؛ تصویر برداری شده است و به احتمال قوی تا آخر خرداد ماه تصویر برداری آن به اتمام خواهد رسید.

کارگردان فیلم مستند تورج تاکید کرد: این فیلم ۴۰ دقیقه ای بیشتر به تبعات این بیماری و همچنین به منظور اطلاع رسانی نسبت به خانواده ها ساخته خواهد شد تا مراقب بیماری باشند و اگر خدایی نکرده دچار فرزند مبتلاب به این بیماری هستند بدانند که چگونه باید با این بچه ها برخورد کنند. مثلا اگر یک بچه ای بر اثر این بیماری ، دست ندارد نباید خیلی برای بچه ها و خانواده ها این مساله ، هولناک باشد بلکه باید کمک کنند تا این آسیب به روند کلی زندگی آنان آسیبی نرساند. ضمن اینکه مخاطب در این فیلم شاهد نقد اجتماعی در مورد این بیماری هم خواهد بود تا جامعه حواسش در خصوص این بیماری باشد.

به گفته هادی شریعتی ، تحقیق و پژوهش فیلم مستند «تورج» با جدیت بیشتری انجام گرفته است تا قوام فیلم قوی تر باشد.

کارگردان فیلم مستند « رقص آفتاب» اظهار داشت: بیماری تورچ یک بیماری نادری است اما بیماری ای نیست که نشود با آن مقابله کرد اما روی هم رفته خانواده هایی وجود دارند که با این بیماری دست به گریبان هستند. متاسفانه بخشی از این بیماری مربوط به بهداشت محیط یعنی به پارازیت ها ، آلودگی شهری و آلوده بودن مواد خوراکی مثل سبزیها و گوشت ها مرتبط است.

شریعتی ، تهیه کننده این فیلم مستند را مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند اعلام کرد و از محمد مجلل به عنوان تصویر بردار ، ابوذر کبیری به عنوان مدیر تولید و از حسین صداگذار و صدابر دار یاد کرد و خودش نیز مجری طرح و کارگردان این کار را برعهده داشته است.

این کارگردان مستند در مورد امضای توافق نامه ای که برای تولید ۵۰ فیلم مستند بین شبکه مستند سیما با سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای آگاهی اجتماع از این پدیده شوم منعقد شده است اظهار داشت: به نظر من چنین اقدامی یک کار بسیار فوق العاده ای است و مستند سازان می توانند در این فیلم ها به حوزه ای وارد شوند که این حوزه ؛ شاهراه اقتصادی مملکت محسوب می شود. شما وارد هر کاری که بشوید ممکن است با پدیده شوم قاچاق کالا و ارز نیز برخورد کنید لذا ورود شبکه مستند و مسئولین مبارزه با قاچاق کالا و ارز می تواند یک کار بسیار ارزنده ای به حساب آید و معتقدم این اقدام خیلی پیش برنده است حتی اگر ملاحظات سیاسی هم در این نوع فیلم ها لحاظ شود باز هم می تواند در آگاهی مردم نسبت به اثرات سوء قاچاق کالا و ارز موثر باشد.

هادی شریعتی گفت: هنگامی که قرار است ۵۰ فیلم مستند دراین رابطه ساخته شود شاید خیلی مهم نیست که چه کسانی این فیلم ها را می سازند اما مهم این است که فیلم هایی ساخته شوند که از تحقیق و پژوهش جدی و خوبی برخوردار باشند تا افق جدیدی را در این زمینه بتواند پیش رو مخاطبین باز کند و راه را بر جریان افزایش قاچاق کالا مسدود نماید ضمن اینکه معتقدم این نوع فیلم ها باید بدور از شعار زدگی و صرفا باید به بیان واقعیت ها بپردازد.

لازم به یاد آوری است که سردار محزون رییس بنیاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به هنگام امضای تفاهم با مدیر شبکه مستند گفته بود : سالانه ده ها میلیارد دلار کالای قاچاق از کانال های رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود که بر اساس آمار این رقم سالیانه ۱۰ الی ۱۵ درصد رشد می کند. سال ۹۰ از طریق گمرکات ۴۰ میلیارد دلار واردات غیر رسمی داشتیم و بدون شک ریشه کنی این پدیده شوم و برقراری اقتصاد توانمند و پویا، مستلزم فرهنگ سازی عمومی، تدوین و پایداری قوانین و مقررات مؤثر تجاری، صیانت از سرمایه ملی، حمایت قانونمند و به موقع از فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه و نیز مبارزه مستمر، قاطع و موثر با قاچاقچیان سازمان یافته کالا و ارز است. لذا اگر مستندسازان سیما به سمت ارائه حقایق اینگونه اقداماتی بروند که در نهایت سبب اخلال در اقتصاد کشور می شود؛ اقدامی بسیار مناسب و مطلوب انجام داده اند.
کد خبر: 81130
Share/Save/Bookmark