هیات مدیره سابق خانه سینما باید به ابهامات مطرح شده پاسخ دهد
جمال شورجه در گفتگو با هنرنیوز:
هیات مدیره سابق خانه سینما باید به ابهامات مطرح شده پاسخ دهد
عضو شورای ترمیم اساسنامه خانه سینما تاکیدکرد: برگزاری انتخابات خانه سینما بدون اینکه همه صنوف خانه سینما روند قانونی خود را طی کرده باشند محل اشکال و سوال است که دوستان باید در مورد این ابهامات پاسخگو باشند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۹

جمال شورجه تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما که در آخرین سال دوره دهم ریاست جمهوری به اتفاق جمعی دیگری عضو شورای ۷ نفره ترمیم اساسنامه خانه سینما بود در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد انتخابات هیات مدیره خانه سنیما که روز گذشته برگزار گردید با اشاره به دعوت کمیسیون فرهنگی از حجت الله ایوبی و محمد مهدی عسگر‌پور به مجلس گفت: باید دید چه توافقاتی بین کمیسیون فرهنگی مجلس با آقایان ایوبی و عسگر‌پور در زمینه برگزاری انتخابات خانه سینما صورت گرفته است. البته بنده خیلی در جریان این توافقات نیستم. اما قرار بر این بوده که مجمع عمومی غیرقانونی در خانه سینما تشکیل نشود چون هنوز تعدادی از صنوف خانه سینما به رسمیت نرسیدند و روند قانونی خود را طی نکردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس حساسیت به موقعی نسبت به خانه سینما و برگزاری انتخابات در آن از خودش نشان داد باید از این حساسیت مجلس تقدیر کرد اما اینکه چرا مجمع عمومی در حالی برگزار می‌شود بدون اینکه تمامی صنوف خانه سینما روند قانونی خود را طی کرده باشند هنوز محل سوال و اشکال است که دوستان باید در مورد این ابهام پاسخگو باشند؟

کارگردان فیلم سینمایی «۳۳ روز» تصریح کرد: سوال دیگری که در مورد انتخابات خانه سینما وجود دارد این است که آیا صنوفی که در انتخابات خانه سینما شرکت کردند به صورت رسمی و قانونی در این مجمع عمومی حضور داشتند یا اشکالاتی متوجه آنان بوده است این‌ها سوالهایی است که همچنان وجود دارد.

وی در عین حال اضافه کرد: به هر حال دوره هیات مدیره سابق به سرآمده بوده و می‌بایست مجمع عمومی برگزار می‌شد و انتخابات صورت می‌گرفت تا هیات مدیره جدید انتخاب شوند که این اتفاق روی داده است اما این صورت ظاهری ماجرا است. اما آنچه که اهمیت دارد این است که هیات مدیره جدید می‌خواهند چه کاری انجام بدهند؟ و برای ساماندهی مشکلات زیادی که در خانه سینما وجود دارد چه طرح و برنامه‌ای برای پیشرفت سینمای ایران - هم به لحاط کمی و کیفی و هم به لحاظ محتوایی – در دستور کار خود دارند؟ به عبارت دیگر، هیات مدیره جدید برای اینکه سینما را به سمت و سوی اهداف و آرمان‌های حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی سوق بدهند چه تدابیری اندیشیده‌اند. از سوی دیگر، این هیات مدیره جدید برای معیشت و رفاه خانواده ۵ هزار نفره خانه سینما چه طرح‌های جدیدی دارند؟ و چه کارهایی را می‌خواهند انجام دهند. این‌ها از مسائلی مهمی است که باید هیات مدیره جدید برای آن برنامه ریزی داشته باشد تا همه صنوف مختلف از یک رفاه نسبی برخوردار باشند نه اینکه به قول معروف آقا زاده‌های صنوف مختلف و افراد نشان دار همچنان بر شانه‌های ضعفای این صنوف پا بگذارند و فربه تر شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» با بیان اینکه هیات مدیره جدید خانه سینما باید دستان افراد ضعیف سینما را بویژه درمسائلی مثل بیمه درمان، بیمه بیکاری، مسکن و امنیت شغلی بگیرند و تصمیمات جدی برای آن بیندیشند یاد آور شد: رسیدگی به این مشکلات نیازمند برنامه ریزی و مساعدت سایر ارگانهای مختلف کشور دارد البته به شرطی که سینمای ایران به سمت و سویی حرکت کند که حاکمیت از آن انتظار دارد. البته معتقدم باید انتظار دو سویه باشد یعنی اگر سینما از نظام مطالباتی دارد باید نسبت به سوالهای نظام از سنیما هم پاسخگوی باشد. بنابراین باید همسویی و همگرایی بین آرمانهای نظام با خانه سینما و تولیدات سینمایی کشور دو طرفه باشد تا به نتایج مشترکی برسد.

جمال شورجه اظهار داشت: هیات مدیره جدید باید در جهت وفاق و همگرایی صنوف مختلف، طرح و برنامه داشته باشد هم اکنون بخش عمده‌ای از تهیه کنندگان سینما، عضو خانه سینما نیستند و خانه سینما را قبول ندارند. این درحالی است که جامعه صنفی تهیه کنندگان یکی از صنوف قدرتمند سینما است که قانونی وثبت شده می‌باشند اما این دوستان، خانه سینما را بر نمی‌تابند و باید برای همگرایی و هم افزایی در میان تهیه کنندگان که متاسفانه متفرق‌ترین صنوف سینمایی کشور می‌باشند چاره اندیشی شود. با توجه به اینکه در میان جامعه تهیه کنندگان سینما انشقاق وجود داشت در دولت قبلی مقرر گردید که این صنوف متشکل شوند تا بتوانند همه این دوستان، از ظرفیت‌ها و امکانات دولتی به یک اندازه بهره‌مند شوند و بتوانند تحت یک عنوان با دولت طرف حساب شوند نه اینکه هر کدام از جامعه تهیه کنندگان با نگاه و نگرش خویش از دولت انتظاراتی داشته باشند. اما متاسفانه با وجود همه تلاش‌هایی که شد این همگرایی اتفاق روی نداد.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» گفت: هیات مدیره جدید خانه سینما باید تدبیر جدی در خصوص متشکل کردن همه اهالی سینما و بخصوص تهیه کنندگان به دور یک میز به خرج بدهد و تصور می‌کنم که این کمترین انتظاری است که اهالی خانه سینما از هیات مدیره جدید دارند البته به این شرط که بتوانند با نظام و دولت، همگرایی و هم افزایی خوبی داشته باشند به گونه‌ای که نظام بتواند به سینما اعتماد داشته باشد و سینما نیز در زمین دشمن، بازی ای نداشته باشد.

کد خبر: 79666
Share/Save/Bookmark