مداحان نباید جلو تر یا عقب تر از رهبری حرکت کنند / تاسیس «کمیته تالیف قلوب» / توجه به مسائل روز سیاسی در مجالس مذهبی
رئیس کانون مداحان و شعرای علمی کل کشور در گفتگو با هنرنیوز:
مداحان نباید جلو تر یا عقب تر از رهبری حرکت کنند / تاسیس «کمیته تالیف قلوب» / توجه به مسائل روز سیاسی در مجالس مذهبی
مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان و شعرای علمی کل کشور معتقد است مداحان باید به مباحث سیاسی روز آشنایی کامل داشته باشند و در حد توانشان این مسائل را در مجالس مذهبی تجزیه و تحلیل کنند اما به شرطی که در راستای منویات رهبری باشد و کسی نباید جلوتر و عقب تر از آقا حرکت کند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۴
خبرنگار هنرنیوز با توجه به آغاز ماه محرم و صفر و ایام عزاداری سید شهدا در کشور و حضور مداحان در مجالس مذهبی با «مصطفی خرسندی» رئیس کانون مداحان و شعرای علمی کل کشور در مورد فعالیت و تعداد مداحان کشور و .... گفتگویی انجام داده است که هم اینک می خوانید:

جناب خرسندی؛ ما در حال حاضر چه تعداد مداح ثبت شده در سطح کشور داریم؟

ما در حال حاضر حدود 80 هزار مداح شناسایی شده در کشور داریم و فقط 46 هزار نفر از این مداحان در انتخابات این دوره از کانون مداحان و شعرای علمی کل کشور شرکت کردند. ما هم اکنون سه دوره است که انتخابات کانون مداحان را به صورت کشوری برگزار کردیم و دوستان به من لطف داشتند و در هر سه دوره ، من را به عنوان رئیس کانون مداحان انتخاب کردند که از همه آنان تشکر می کنم. با صراحت عرض می کنم که کانون مداحان و شعرای علمی کل کشور تنها مجموعه ای است که در این حوزه انتخابات برگزار می کند در حالی که بقیه مجموعه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند انتصابی هستند و اگر هم انتخاباتی برگزار می شود در سطح کشور.نیست و خیلی محدود است.

آیا کانون مداحان از سوی دولت مورد حمایت قرار گرفته است؟

خیر، این کانون کاملا مردمی است.

شما گویا سالها است که در حوزه مداحی تدریس می کنید. قدری از فعالیت های خودتان توضیح می دهید؟

من حدود 26 سال است که در تهران مداحی تدریس می کنم و هم اکنون نزدیک به 2000 شاگرد در تهران در این حوزه تربیت کردم ضمن اینکه رشته دانشگاهی من امور تربیتی و روانشناسی است و سالها است که به عنوان مربی تربیتی فعال بودم و هستم و خدا را شکر می کنم که تاکنون شاگردان خوب و موفقی را هم توانستم به جامعه مداحی تقدیم کنم.

شما به عنوان رئیس کانون مداحان کل کشور چه نظارت هایی بر عملکرد مداحان کشور دارید؟ و اگر مداحی به لحاظ اخلاقی دچار لغزش شد چه برخوردی با آنان می شود؟

ما در کانون مداحان کل کشور ، یک شورای هماهنگی تشکیل دادیم که از سوی مراکز مختلفی که در حوزه مداحان فعال هستند مثل هیات رزمندگان،بسیج مداحان ، خانه و کانون مداحان در این شورا حضور دارند و توانستیم کمیته ای به نام « کمیته تألیف قلوب» را تاسیس کنیم لذا اگر بعضی از ذاکرین، خدایی نکرده مطالبی را در حین مداحی خود بیان کنند که لازم به تذکر باشد ما آن مداح را به این کمیته دعوت می کنیم و توسط چند نفر بزرگتر، تذاکرات لازم به وی اعلام خواهد شد و می باید مراحل خاصی را طی کند. در حال حاضر، برخوردهای ما در این کمیته در همین حد است. این درحالی است که خود ذاکرین امام حسین (ع) آنقدر جوانان با ادب و با شخصیتی هستند که همیشه مراقب عمل خودشان هستند اما اگر مشکلی هم پیش بیاید آنقدر فهیم هستند که با کمترین اشاره از طرف بزرگترها ، حتی اگر کمترین لغزشی هم در کارشان وجود داشته باشد بلافاصله آنان را رفع خواهند کرد.

پس تاکنون موردی نداشتید که «کمیته تالیف قلوب» با مداحان برخورد تند و آنچنانی داشته باشد؟

به هیچ عنوان؛ واقعا جوانان مداح ما ، آدم های خیلی با ادبی هستند البته ممکن است یک شاعری ، شعری را سروده باشد و مداح هم آن را در مجلسی خوانده باشد آن هم بدون توجه به اینکه ممکن است این سروده در حوزه اعتقادی، جای بحث داشته باشد چرا که معمولا ممکن است مداحان فقط حوزه ادبی سروده ها را مورد توجه داشته باشند. اما من همین جا اعلام می کنم باید هم در حوزه ادبی و هم در حوزه اعتقادی سروده ها توجه کافی بشود. ممکن است یک شعر به لحاظ ادبی یعنی از نظر ردیف، قافیه و وزن مشکل خاصی نداشته باشد اما ممکن است به لحاظ اعتقادی مشکل داشته باشد و مداحان عزیز باید به این بخش از سروده ها هم توجه داشته باشند.

ماه محرم و صفر، فرصت فعالیت بیشتر مداحان است و این مداحان هستند که معمولا شور حسینی را در مجالس ایجاد می کنند. اما گاهی اوقات شنیده می شود که برخی از مداحان، دستمزد های آنچنانی می گیرند به گونه ای که حاشیه هایی را در این حوزه ایجاد می کنند. آیا شما به عنوان رئیس کانون مداحان کل کشور این مسائل را تایید می کنید؟

من این مسائل را به هیچ عنوان تایید نمی کنم ضمن اینکه باید به یاد داشته باشیم همان طوری که گفتم ما در کشور حدود 80 هزار مداح داریم حالا ممکن است که یکی دو نفر از ذاکرین ، چنین مبالغی که گفته می شود را دریافت کرده باشند. اما اصلا این موضوع عمومیت ندارد و نباید مردم این چند نفر را به عموم مداحان نسبت بدهند. خدا شاهد است برخی از ذاکرین امام حسین(ع) حتی از جانشان مایه می گذارند. این همه مداح که در کل کشور مداحی می کنند و یک ریال هم نمی گیرند و حتی از جیب خودشان هم می گذارند دیده نمی شوند اما چند مداح که پول های آنچنانی گرفتند که ما هم نمی دانیم چقدراست؟ نباید در بوق و کرنا شود . ضمن اینکه اگر چند نفر از مداحان هم پول زیادی گرفتند ؛ مردم فقط پول گرفتن آنان را می بینند ولی اینکه این پول ها کجاها خرج می شود را مردم نمی بینند. بعضی از این ذاکرین ، اجتماعات عظیمی در طول سال دارند که این پول ها صرف هزینه این اجتماعات و هیات ها می شود و باید مردم در این مورد دقت داشته باشند. من با برخی از این مداحان صحبت کردم و متوجه مشکلات مالی آنان در طول سال هستم. شما تصور کنید در هر اجتماعی که از سوی این مداحان برگزار می کنند ، هزاران نفر در مراسم آنان حضور دارند و آنان با همین پول ها از این مردم پذیرایی می کنند.

برخی از مداحان در هنگام مداحی، به مسائل سیاسی جامعه هم اشاره دارند که شاید برخی از این اشاره ها ، حواشی را برای مداح و کشور ایجاد کند . کانون مداحان کل کشور چقدر بر این امر نظارت دارد؟ و اصولا ، مداحان چقدر مجاز به ورود به مسائل سیاسی در هنگام مداحی هستند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مگر حرکت امام حسین(ع) به سوی کربلا یک کار غیر سیاسی بود؟ مسلما سیاسی یود. آیا جدا شدن سید الشهدا از حج و رفتن ایشان به کربلا ، یک حرکت سیاسی نبود ؟ حتما بوده. یک مداح ، اگر در حوزه سیاسی وارد نشود اشتباه است.بلکه باید ورود پیدا کند اما به شرطی که علم بر مسائل سیاسی و بر مسائل روز داشته باشد. ضمن اینکه حوزه مداحی؛ حوزه امربه معروف و نهی از منکر است و باید اگر خطایی در جامعه می بیند تذکر دهد و نظرش را بیان کند. اگر قرار باشد هر چیزی را که در جامعه می بیند دهانش را ببندد دیگر مداح نیست. امام حسین(ع) برای چه چیزی شهید شد؟ امام حسین می فرماید « من برای احیای دین جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر برانگیخته شدم».

منظور من جناح بندی های سیاسی است؟

چون ما نمی توانیم برای پاسخ به این سوال به صورت مصداقی صحبت کنیم چون ممکن است هر مداحی ، در مورد سیاست نظر خاصی داشته باشد اما من به موارد کلی در این حوزه اشاره می کنم و معتقدم یک مداح باید به مباحث سیاسی و به مسائل روز آشنایی کامل داشته باشد و در حد توانش بتواند به درستی این مسائل را تجزیه و تحلیل کند و آنجایی هم که لازم است موضع سیاسی خودش را بیان کند. البته این مباحث باید به صورت دقیق در راستای منویات رهبری باشد و نباید کسی جلوتر و عقب تر از آقا حرکت کند. توجه به این مساله خیلی مهم است. حضرت آقا آنجایی که لازم باشد تذکرات خودشان را به نحو احسن اعلام خواهند کرد. مقام معظم رهبری می فرمایند « همچون عمار باشید چون عمار مسیرهای دور را می دید و به موقع عمل می کرد». لذا ما نباید اجازه دهیم دشمن رخنه کند آنگاه بعد نظرمان را اعلام کنیم. اتفاقا باید در مسیرهای دور؛ دشمن را شناسایی کرد و به موقع آن را زد و این ها مواردی است که باید یک ذاکر امام حسین (ع) این معرفت ها و شناخت ها را داشته باشد.
کد خبر: 83661
Share/Save/Bookmark