«کلاه قرمزی» کار کودک نیست!
جلال دُری در گفتگو با هنرنیوز:
«کلاه قرمزی» کار کودک نیست!
یک کارگردان و فیلمنامه نویس کشورمان گفت: آیا فقط باید همین چند هنرمندی که «کلاه قرمزی» را تولید می‌کنند همیشه چنین برنامه‌هایی را بسازند؟ این مشکل مملکت است که بعد از سی سال نتوانسته است چند ایرج طهماسب و حمید جبلی پرورش بدهد. شاید هم پرورش داده اما تصمیمات غلطی که در تلویزیون حاکم بوده این افراد را پس زده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
جلال دُری کارگردان و فیلمنامه نویس کشورمان در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرنیوز در مورد سریال‌های نوروزی تلویزیون افزود: من به صورت جسته و گریخته فقط موفق شدم چند قسمت از سریال «درحاشیه» و «کلاه قرمزی» را ببینم در مورد اثر آقای مهران مدیری باید بگویم در‌‌ همان چند قسمتی که من دیدم. چیز ویژه‌ای در این سریال ندیدم هر چند که معمولا در کارهای ایشان باید چندین قسمت از پخش آن بگذرد تا کار برای مخاطب جا بیفتد و جذاب شود.

کارگردان سریال «کپی برابر اصل» با اشاره به برنامه «کلاه قرمزی» گفت: برنامه کلاه قرمزی، کار خوبی است اما کار کودک نیست و گویا بیشتر برای بزرگسالان نوشته شده است تا کودکان. معتقدم حتی بخشی از کلاه قرمزی برای کودکان بد آموزی دارد. اما آیا فقط باید همین چند هنرمند که کلاه قرمزی را تولید می‌کنند همیشه چنین برنامه‌هایی را بسازند؟ این مشکل مملکت است که بعد از سی سال نتوانسته است چند ایرج طهماسب و حمید جبلی پرورش بدهد. شاید هم داشتیم اما تصمیمات غلطی که در تلویزیون حاکم بوده است این افراد را پس زده است. چرا ما جایگزین درستی برای هنرمندان نداریم؟ و سعی می‌کنیم‌‌ همان امتحان‌های گذشته را پس بدهیم و این اتفاقی است که متاسفانه در کل مجموعه‌های کشور رخ می‌دهد.

نویسنده فیلمنامه سریال «کمکم کن» با بیان اینکه من تاکنون برای ایام نوروز سریالی به عنوان نویسنده ننوشتم اما برای ایام ماه رمضان و محرم تا کنون چندین سریال مثل «سرگشته» برای ایام محرم یا سریال» کمکم کن» برای ماه مبارک رمضان نوشتم اضافه کرد: ما متاسفانه بیشتر دچار مشکل مدیریتی در تلویزیون هستیم تا اینکه مشکل فیلمنامه نویسی داشته باشیم. مدیران تلویزیون فکر می‌کنند هر کسی که بازیگر کارهای کمدی می‌شود حتما می‌تواند یک کارگردان خیلی خوب کارهای کمدی هم باشد! در حالی که اینگونه نیست. متاسفانه این تقسیم بندی‌ها و این نوع نگاه‌ها، معمولا به کارهای تلویزیونی لطمه وارد می‌کند. این درحالی است که باید برخی از مدیران تلویزیون جسارت بیشتری از خود برای استفاده از ایده‌های نو نشان دهند و اجازه ورود آدم‌های تازه با افکار نو را به این عرصه بدهند.

نویسنده فیلمنامه سریال «سراب» تصریح کرد: وقتی قرار باشد تنها یک عده خاص، کارهای طنز یا در هر ژانری را انجام بدهند مطمئن باشید بعد از مدتی به دلیل اینکه دیگر خلاقیت و ایده نویی نخواهند داشت حتما به تکرار خواهند افتاد.

جلال دُری یاد آور شد: گویا در کشور ما رسم بر این است که حتما کارگردانی که کارهای کمدی انجام داده باید کار کمدی و طنز بسازد درحالی که در کشورهای دیگر چنین تقسیم بندیهایی وجود ندارد به عنوان مثال کارگردانی مثل وودی آلن با اینکه اکثر کار‌هایش ساختار کمدی دارد اما زمانی که فیلم‌هایی خارج از حیطه کمدی هم می‌سازد موفق است و چه بسا این نوع کار‌هایش به مراتب قوی‌تر از کارهای طنزش در می‌آید. لذا نمی‌توان به صراحت گفت کارگردانی که کارهای کمدی می‌سازد فقط باید کمدی ساز باشد. این نوع دسته بندی‌ها، دسته بندیهای غلطی است.

نویسنده سریال «پول کثیف» خاطر نشان کرد: البته تجربه کاری امری خوبی است و می‌تواند یک کارگردان را در آن حیطه برجسته کند اما این امر همیشه صادق نیست. آیا آقای میرباقری که تاکنون کارهای خیلی خوب تاریخی ساخته است وقتی کار کمدی می‌سازد کارش ضعیف می‌شود؟ مسلما خیر. یک کار کمدی ممکن است توسط یک کارگردان یا نویسنده فیلمنامه‌ای که معمولا کارهای جدی کار می‌کنند به مراتب از کسی که سال‌ها، کار کمدی ساخته است بهتر و با کیفیت‌تر باشد. لذا معتقدم این تقسیم بندی‌ها بیشتر به مجموعه‌های تلویزیونی آسیب می‌رساند و باید مدیران تلویزیون به این مسائل توجه بیشتری داشته باشند. اینکه یک کارگردان به چه ژانری علاقه‌مند است؟ برای چه کاری انگیزه بیشتری دارد؟ یا اینکه فقط آمده تا یک کاری انجام بدهد و پولی دریافت کند هنوز از سوی مدیران تلویزیون مورد توجه قرار نگرفته است.
کد خبر: 80141
Share/Save/Bookmark