برخورد حرفه‌ای با بدل کاری در ایران نمی‌شود
مریم راد در گفتگو با هنرنیوز:
برخورد حرفه‌ای با بدل کاری در ایران نمی‌شود
یکی از بدل کاران زن گروه «سایه‌های پنهان» گفت: با وجودی که بدل کاری خانم‌ها از سطح قابل قبولی برخوردار است اما متاسفانه در ایران خیلی حرفه‌ای با بدل کار‌ها برخورد نمی‌شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۴
دکتر مریم راد یکی از اعضای گروه بدل کاران «سایه‌های پنهان» که علاوه بر اینکه مدرس تربیت بدنی در دانشگاه است دارای کمربند‌دان ۴ تکواندو و مربی آمادگی جسمانی است. به این بهانه با ایشان به گفتگو نشستیم؛

بدل کاری، یک حرفه سختی است آن هم برای خانم‌ها، چه شد که به این حرفه که معمولا متعلق به آقایان است علاقه‌مند شدید؟

همان طوری که شما هم اشاره داشتید واقعا بدل کاری یک حرفه سختی است و کسی که می‌خواهد وارد این حرفه بشود حتما باید از آمادگی بدنی کافی برخوردار باشد و همواره بدنسازی را فراموش نکند و با کسب مهارت‌های این حرفه به صورت علمی و عملی سطح بدنی خود را برای ایفای نقش‌های متفاوت اکشن حفظ کند تا میزان سختی و آسیب دیدگی آن یا به صفر برسد و یا به حداقل برسد. اما علاقه من به این حرفه به خاطر هیجان بدل کاری است و من همیشه عاشق هیجان بودم و احساس می‌کنم بدل کاری این هیجان را به من می‌دهد و به همین دلیل وارد حرفه بدلکاری شدم.

تعداد خانم‌های بدل کاری که در گروه «سایه‌های پنهان» با شما همکار هستند چند نفرند؟

ما نزدیک ۱۴ نفر هستیم که چندین نفر از خانم‌های بدل کار این گروه مثل خانم‌ها مهسا احمدی، فاطمه احمدی از دیگران معروف‌تر و پیشکسوت ترند.

خانم‌های بدل کار معمولا بدل کاری خانم‌های بازیگر را انجام می‌دهند یا بدل کاری آقایان را هم انجام می‌دهند؟
هر کاری که به عنوان بدل کاری به ما سپرده شود انجام می‌دهیم حالا می‌خواهد بدل کاری برای بازیگران زن یا مردم باشد. اگر قرار باشد ما به جای آقایان بدل کاری کنیم با تن پوش‌هایی که می‌پوشیم این کار را انجام خواهیم داد. بنابراین برای ما انجام یک کار بدل کاری و طراحی حرفه‌ای آن مهم است تا یک کار اکشن را به گونه‌ای انجام دهیم تا هم از نگاه دوربین زیبا باشد و هم اینکه خیلی واقعی نشان داده شود و آخر از همه اینکه سلامت و امنیت جانی بدل کار حفظ شود.

شاید برخی از خانواده‌ها خیلی موافق ورود فرزندان خود به حوزه بدل کاری که یک کار خطرآفرین و سخت است نباشند آن هم ورود خانم‌ها، شما برای ورود به این حرفه، مشکلی از لحاظ خانواده نداشتید؟

بدون شک باید عرض کنم که خانواده‌ها معمولا راضی به ورود جوانان به عرصه سینما نیستند چه برسد که یک خانم بخواهد در حوزه بدل کاری فعالیت کند اما من به سنی رسیدم که سعی می‌کنم خودم در مورد انتخاب حرفه‌ام تصمیم گیری کنم اما چون خانواده‌ام می‌دانند که من به این حرفه علاقه‌مند هستم و تمام جوانب احتیاط و امنیت را با توجه به رشته ورزشی که انجام می‌دهم را رعایت می‌کنم لذا خانواده‌ام نسبت به حرفه من قانع شده است.

سطح بدل کاری ایران را نسبت به دنیا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر چه سطح بدل کاری در ایران خیلی خوب است و این اواخر ارتقاء پیدا کرده است اما هنوز جای کار خیلی زیادی دارد چرا که کشورهای اروپایی به دلیل امکانات بیشتری که در حوزه بدل کاری در اختیار دارند طبیعی است که خیلی از ما جلوترند. آنان با توجه به نگاه علمی و حرفه‌ای که به تولید فیلم دارند هنگامی که بخواهند فیلمی را بسازند از نظر علمی و از دیگر جهات آن فیلم را می‌سنجند و یکی از این جهات، بحث بدل کاری و اکشن فیلم است که با نگاه علمی و امنیت جانی بالا به این حوزه توجه می‌کنند برای همین است که عملیات‌های بدل کاری بسیاری از فیلم‌های اروپایی از استاندارد‌های قابل قبولی برخوردار است اما متاسفانه در ایران خیلی حرفه‌ای با موضوعی مثل بدل کاری برخورد نمی‌شود و برخی از تهیه کنندگان نگاه‌شان به بدل کاری، باری به هر جهت است.
کد خبر: 79891
Share/Save/Bookmark