لزوم نگاه جدی تر تلویزیون به آثار مستند / تغییر اصلا ح الگوی تولید مستند در رسانه ملی
مرتضی رزاق کریمی در گفتگو با هنرنیوز :
لزوم نگاه جدی تر تلویزیون به آثار مستند / تغییر اصلا ح الگوی تولید مستند در رسانه ملی
قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: خوشبختانه با توجه به مدیریت جدیدی که در تلویزیون و در مرکز گسترش وجود دارد می توان شاهد نگاه جدی تر به تولید فیلم های مستند بود که صد البته نیازمند برنامه ریزی ، تخصیص بودجه های مناسب و اصلاح الگوی تولید در تلویزیون خواهد بود.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۷
مرتضی رزاق‌ کریمی قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز و در پاسخ به این سوال که در مدیریت جدید تلویزیون وضعیت تعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تلویزیون و بویژه شبکه مستند چگونه بوده است افزود: ما در حال حاضر با شبکه مستند تلویزیون، رابطه خیلی خوبی داریم و تفاهم هایی را نیز برای تسریع در این امور انجام دادیم مبنی بر اینکه برخی از آثاری که در مرکز گسترش به تولید می رسد از شبکه مستند هم پخش شود.

وی با بیان اینکه رابطه نزدیک و تنگاتنگ مرکز گسترش سینمای مستند تجربی با شبکه مستند تلویزیون می تواند به رشد و تقویت سینمای مستند منجر شود یاد آور شد: هنگامی که فیلمسازان مستند در مرکز گسترش بدانند فیلم هایشان امکان نمایش در رسانه ملی را خواهد داشت بی شک ، انگیزه بیشتری برای تولید پیدا خواهند کرد ضمن اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز فقط به پخش آثار مستند خود از تلویزیون بسنده نکرده است و ما برای نمایش تولیدات خودمان در شبکه خانگی و سینماها هم ، اقدامات خوب و مناسبی را انجام دادیم تا برخی از این آثار در شبکه خانگی و سینماها هم به نمایش در آید.

این سینماگر با اشاره به اهمیت شبکه مستند تلویزیون و جایگاه ویژه رسانه ملی به دلیل داشتن مخاطب چند ده میلیونی تاکید کرد: خوشبختانه شبکه مستند تلویزیون با توجه به رشد میزان مخاطبی که در دوره های اخیر پیدا کرده است توانسته خودش را به عنوان یکی از جایگاه های اصلی نمایش فیلم های مستند در میان مردم جا بیندازد که این امر ؛ حُسن بزرگی برای فیلمسازان حوزه مستند به حساب خواهد آمد.

قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز گسترش در « برگزاری شب نکوداشت بزرگان سینمای مستند» مشارکتی داشت؟ افزود : مرکز گسترش در این مراسم مشارکت خاصی نداشت به جز اینکه برخی از فیلمسازانی که در این مراسم مطرح شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند از فیلمسازان مرکز گسترش بودند. به عنوان نمونه ، استاد حسین ترابی که یکی پیشکسوتان سینمای مستند در کشور محسوب می شوند و در مراسم نکوداشت مستندسازان مورد تقدیر قرار گرفتند عضو هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستند.
 
مرتضی رزاق کریمی با اشاره به مراسم شب نکوداشت بزرگان سینمای مستند در رسانه ملی گفت: برگزاری این مراسم ، اتفاق میمون و مبارکی است. اما امیدواریم به همین اتفاق بسنده نشود و این مراسم صرفا یک نشانه از توجه جدی رئیس سازمان صدا و سیما به حوزه مستند باشد که اگر اینگونه باشد می توان از آن به عنوان یک نقطه عطف مهم در عرصه فیلم های مستند یاد کرد.

معاون فرهنگی مرکز گسترش اضافه کرد: معمولا اصلی ترین جایگاه فیلم های مستند در همه جای دنیا «تلویزیون» است و خوشحالیم که آقای سرافراز در دوره جدید تلویزیون ، توجه جدی تری به فیلم های مستند دارشتند که البته نیازمند برنامه ریزی ، تخصیص بودجه های مناسب و اصلاح الگوی تولید در تلویزیون است تا تولیدات آثار مستند از کیفیت بهتری برخوردار باشد. بنابراین اگر با نگاه کیفی به آثار مستند توجه بشود شک نکنید که در آینده ای نه چندان دور ؛ می توانیم شاهد تولید فیلم های مستند «خلاق» و «تاثیرگذار» در تلویزیون باشیم و این امر علاوه بر اینکه سبب تقویت بنیه فیلم های مستند به لحاظ کیفیت و نزدیک شدن به استاندارد جهانی خواهد شد ؛ ارتقای سلیقه مخاطبین تلویزیون در عرصه تولیدات مستند را نیز به همراه خواهد داشت که می تواند امر مهمی برای رسانه ملی در حوزه مستند سازی محسوب شود.

وی در مورد تولیدات آثار مستند در کشور ؛ این آثار را اگر چه نسبت به قبل بهتر و قوی تر توصیف کرد اما ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد ارتقای کیفی بیشتر این آثار در کشور باشیم.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 82851
Share/Save/Bookmark