«بی‌پولی» باعث کاهش تولید فیلم‌های مستند شده است
فرشاد اکتسابی در گفتگو با هنرنیوز:
«بی‌پولی» باعث کاهش تولید فیلم‌های مستند شده است
یک کارگردان فیلم‌های مستند اعلام کرد: امسال. بزرگ‌ترین مساله که تولید فیلم‌های مربوط به انقلاب اسلامی را قدری کاهش داده است بی‌پولی تلویزیون بوده است.
 
تاريخ : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
فرشاد اکتسابی کارگردان فیلم‌های مستند در گفتگو با هنرنیوز در مورد فیلم‌های مستند انقلاب اسلامی گفت: تلویزیون در سالهای گذشته، فیلم های مستند بیشتری در مورد انقلاب اسلامی تولید می‌کرد اما امسال و سال گذشته شاید بزرگ‌ترین مساله‌ای که موجب گردید تا تولید این نوع فیلم‌های، قدری کاهش پیدا کند «بی‌پولی تلویزیون» بوده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته بود که تلویزیون از من خواست که در مورد ۲۶ دیماه - روزی که شاه از ایران رفت - فیلم مستندی بسازم. من هم بعد از پژوهش و تحقیق، طرحی را به تلویزیون ارائه دادم. اما به هنگام برآورد بودجه، مسئولین تلویزیون اعلام کردند که ما پولی برای تولید این اثر در دست نداریم!! لذا این بی‌پول موجب شد که این فیلم تولید نشود.

کارگردان فیلم مستند «مجنونی از اسکاندیناوی» ادامه داد: متاسفانه تلویزیون به دلیل شرایط بد اقتصادی هنوزکه هنوز است به بسیاری از تهیه کنندگان تلویزیون بدهکار است. حتی تهیه کنندگانی وجود دارند که تلویزیون بعد از گذشت چهار سال هنوز با آنان تسویه حساب نکرده و دستمزدشان را نگرفته‌اند! این درحالی است که به دلیل همین بی‌پولی بسیاری از مستند سازان هم اکنون بیکارند.

وی با بیان اینکه تلویزیون همواره به دنبال گرفتن اسپانسر برای تولیدات تلویزیون است یاد آور شد: در حالی که معمولا اسپانسر‌ها بر روی موضوعات دیگری که برایشان سود آور‌تر باشد مشارکت می‌کنند و کمتر اسپانسری ممکن است تمایل داشته باشد برروی ساخت تولید فیلم مستندی در مورد تاریخ انقلاب اسلامی مشارکت کند. 

فرشاد اکتسابی تاکید کرد: تاریخ انقلاب اسلامی ، تاریخ بلند بالایی است اما بیشترین فیلم‌های مستندی که تلویزیون در مورد انقلاب ساخته است دربرهه زمانی «بین پاییز تا زمستان سال ۵۷» بوده است. یعنی به مدت شش ماه. شما تصورکنید هرساله، تلویزیون در مورد این شش ماه، فیلم‌های مستند زیادی تولید کرده و طی این سال‌ها، بسیاری از حرفهای انقلاب بیان شده است. مثلا در مورد ۲۶ دیماه، فیلم‌های بسیاری ساخته شده است و تقریبا همه اطلاعات هم، یکسان بودند و فقط شکل روایتی آن قدری متفاوت بوده است.

کارگردان فیلم مستند «ماست سیاه است» اظهار داشت: اگر قرار است فیلمی نو در مورد تاریخ انقلاب بسازیم باید به سمت موضوعی برویم که تاکنون بیان نشده باشد که این کار البته کار سختی است. سختی آن هم به این دلیل است که ما به تاریخی اشاره می‌کنیم که سرتا پای آن تاریخ، بیشتر از شش ماه نیست. بایستی فیلمساز به دنبال موضوعات کمتر گفته شده، باشد مثل موضوعاتی که در حاشیه تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی نهفته است و نیازمند یک نگاه قوی برای کشف آنان است. این درحالی است که یافتن اینگونه موضوع‌ها بی‌شک نیاز به پژوهش قوی و پژوهشگر متبحر دارد تا بتواند آدم‌های در سایه انقلاب اسلامی را از سایه بیرون بکشد.

این کارگردان فیلم‌های مستند با بیان اینکه باید فیلمسازان مستند به دنبال رویکرد جدیدی در فیلم‌های مستند باشند تا اثرشان از تکرار رهایی یابد گفت: متاسفانه هم اکنون اکثر فیلم‌های مستند به لحاظ ساختاری شبیه هم هستند. درحالی که «نوع روایت» و «نوع ساختار» خیلی مهم است تا برای ببیننده جذاب باشد.

کارگردان فیلم مستند «جستجوگران پارسا» افزود: ما باید زاویه دید خود را نسبت به تاریخ انقلاب تغییر دهیم. معمولا اکثر فیلم‌های مستندی که در مورد انقلاب تولید شده همیشه از نگاه آدم‌های داخل کشور به رویداد بوده و چه خوب است که از نگاه یک فرد خارجی به انقلاب اسلامی توجه شود. چرا که «زاویه نگاه» در فیلم مستند خیلی مهم است. لذا اینکه بدانیم نگاه خارجی‌ها به انقلاب اسلامی چگونه بوده است و آنان چگونه روایتی ازانقلاب ما دارند شاید برای مخاطب جالب باشد. مثلا من هنگامی که مجموعه مستند- داستانی «۱۱۶ روز نوفل لوشاتو» را می‌ساختم با بسیاری از خارجی‌ها دراین مجموعه گفتگو کردیم مثل وزیر امور خارجه وقت فرانسه و ایشان یک چیزهایی از انقلاب ما دیده بود که ما آنان را ندیده بودیم. چون از یک منظر دیگر انقلاب را روایت می‌کرد. بنابراین بد نیست که گاهی فیلمساز از «زاویه لانگ شات» به انقلاب نگاه کند. لذا انتخاب موضوع، پژوهش و نوع ساختار مهم است تا فیلم‌ها از حالت تکراری و ملال آور خارج شوند.

فرشاد اکتسابی که تاکنون چندین فیلم و مجموعه مستند در حوزه تاریخ انقلاب همچون «۱۱۶ روز نوفل لوشاتو»، «۱۰ حادثه ماندگار»، «هزار فامیل» و «تابوت خالی» را ساخته است. در مورد مجموعه ۱۱۶ روز نوفل لوشاتو که این روز‌ها در حال پخش از تلویزیون است با بیان اینکه زمان تولید این مجموعه به سال 86 برمی گردد افزود: تولید این مجموعه یکسال به طول انجامید و حدود ۴۴ بازیگر در این پروژه حضور داشتند که نقش شخصیت‌های سیاسی انقلاب مثل حضرت امام، محمد رضا پهلوی و جیمی کار‌تر را ایفا می کردند. ما در این مجموعه حتی با اهالی نوفل لوشاتو مثل پستچی که برای امام نامه می‌آورد هم مصاحبه کردیم.
کد خبر: 78991
Share/Save/Bookmark