فیض: پایه طنز اعتراض است
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره طنز سوره؛
فیض: پایه طنز اعتراض است
نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره طنز سوره صبح امروز با حضور ناصر فیض مدیر دفتر طنز سوره و علی قربانی دبیر اجرایی این جشنواره و مدیر مرکز محافل و جشنواره های سوره مهر در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰

به گزارش هنرنیوز فیض در آغاز این نشست درباره رویکرد حوزه هنری درباره طنز گفت: طنز حوزه هنری كه از زمان تاسیس تا به حال از آن حمایت می‌كند طنزی است كه با آموزه‌های دینی، قومی، مذهبی و ایرانی نسبت دارد. ما به لحاظ ایرانی بودن و همچنین از سوی مذهب سفارش شده‌ایم كه اخلاق را رعایت كنیم. 

وی با بیان این مطلب افزود: طنز پایه و اساس معترض دارد و به قصد اصلاح، ناهنجاری‌ها را مطرح می‌كند. معمولاً از ایراد مستقیمی كه به ما گرفته می‌شود ناراحت می‌شویم و طنز پوشش مناسب‌تری برای بیان ناهنجاری‌ها است. طنز مد نظر حوزه هنری طنزی است كه زبان فارسی را به عنوان زبانی توانمند به رخ می‌كشد. زبانی كه نیاز ندارد اصطلاحات و تعابیر زبان‌های خارجی را یدك بكشد و خود ساختارمند است. 

فیض با اشاره به الگوی طنز در حوزه هنری تصریح کرد: این الگو و چهارچوب به معنای محدودیت نیست، بلكه معتقدیم طنزپرداز واقعی كسی است كه هر حرفی را بتواند با توجه به مخاطب و متناسب با اخلاقیات بیان كند. 

وی با نگاهی به ادبیات کلاسیک درباره جایگاه طنز در شعر فارسی عنوان كرد: البته این تصور كه طنز تنها برای ایجاد سرگرمی و نشاط خلق می‌شود اشتباه است و كسانی كه تعریف این گونه دارند باید تجدید نظر كنند. در ادبیات كهن طنزها دارای پیام و محتوا است و حافظ به عنوان بزرگ ترین طناز ادبیات فارسی و جهان طنزهایش تنها برای سرگرمی نیست بلكه در آن نقد و پیامی موجود است ما نیز سعی می كنیم در حوزه هنری چنین طنزی را مطرح كنیم و ده سال است در این راه تلاش كرده‌ایم. 

وی در خاتمه خاطرنشان كرد: در طنز مورد نظر حوزه هنری به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم كسی كه حقش نیست زیر سوال برود و به او توهین شود و جشنواره طنز سوره نیز برای آموزش این مطلب بنا شده است. 

دبیر هنری جشنواره طنز سوره با اشاره به بالارفتن كیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: افرادی كه صاحب نظر هستند و در حوزه طنز آثار مطرحی دارند جزو برگزیدگان جشنواره هستند و به اعتقاد من به درستی انتخاب شده‌اند. 

در ادامه این نشست قربانی ضمن اشاره به زمان برگزاری این جشنواره گفت: ۲۵ تا ۲۷ مرداد این جشنواره در حوزه هنری و سینما آزادی برگزار می شود. 

وی تصریح کرد: اخیرا در شورای سیاست گذاری حوزه هنری مصوب شد كه ۴ بخش تازه عكس، فیلم كوتاه، نمایش و استندآپ كمدی به جشنواره اضافه شود و عنوان جشنواره نیز همچون بسیاری از جشنواره های حوزه هنری به سوره تغییر یافت. 

وی افزود: به دلیل دوسالانه بودن فرصت بیشتری برای برگزاری جشنواره داشتیم. اواخر پاییز ۹۲ فراخوان جشنواره اعلام شد و با توجه به این كه طنزپردازان فرصت بیشتری برای ارسال آثار داشتند، درمجموع ۲ هزار و ۵۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. بعد از اتمام مهلت دریافت آثار، جلسات داوری تشكیل شد كه جلسات خوبی بود و شاهد بودم كه برای انتخاب آثار برتر داوران به بحث و تبادل نظر می نشستند. 

قربانی با اشاره به این كه آثار بدون نام تولید كننده اثر و با كد داوری شده اند، گفت: داوران از نام تولید كننده اثر خبر نداشتند و به همین دلیل هم معتقدم داوری ها منصفانه بوده است. در مجموع تعداد ۷۸ اثر از ۶۶ طنزپرداز كشور به بخش نهایی جشنواره رسید. در بخش داستان كوتاه ۷ اثر، بخش شعر ۸ اثر، عكس ۲۲ اثر، فیلم كوتاه ۱۶ اثر، مقاله ۱۰ اثر، نثر ۹ اثر و نمایش ۶ اثر به مرحله نهایی داوری راه پیدا كردند. 

مدیر مركز محافل و جشنواره های حوزه هنری با بیان این كه نمایش های هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره ۲۵ و ۲۶ مرداد در سالن سوره، تماشاخانه های مهر و ماه حوزه هنری به روی صحنه می روند، عنوان كرد: نمایش ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در دو نوبت اجرا می شوند. همچنین این نمایش ها با همكاری مركز هنرهای نمایشی و دفتر طنز تا پایان امسال و اوایل سال آینده اجرای عموم خواهند داشت. 

وی با اشاره به اكران فیلم های كوتاه طنز در جشنواره طنز سوره، گفت: ۲۵ و ۲۶ مرداد در سینما آزادی ۲ سئانس نمایش فیلم های كوتاه در ساعت ۷ و ۱۹ خواهیم داشت. همچنین این آثار در تالار اوستای حوزه هنری هم در روزهای یاد شده اكران می شوند. 

قربانی با اشاره به کارگاه هایی که در این جشنواره برگزار می شود اظهار داشت: چهار كارگاه آموزشی نیز در سالن امیرحسین فردی و سلمان هراتی روزهای ۲۶ و ۲۷ مرداد برگزار خواهد شد. این كارگاه ها شامل نمایش طنز، استندآپ كمدی، نثر و داستان می شود. همچنین نمایشگاه عكس طنز شامل ۲۲ عكس انتخاب شده از سوی هیئت داوران در گالری سوره برپا می شود. 

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره با بیان این كه مراسم اختتامیه این جشنواره ساعت ۱۸ دوشنبه ۲۷ مرداد در تالار سوره برگزار خواهد شد، عنوان كرد: مراسم پایانی این جشنواره با اجرای علیرضا خمسه و معرفی برگزیدگان بخش های مختلف برگزار می شود. 

قربانی در خاتمه در خصوص جوایز این جشنواره گفت: از آثار برگزیده جشنواره كتابی در روز اختتامیه منتشر می شود كه حاوی معرفی فیلم ها، نمایش ها و آثار برگزیده مكتوب است و روز اختتامیه در دست مخاطبین قرار خواهد گرفت. ۷۷ میلیون تومان مجموع جوایز امسال است كه ۵۵ میلیون تومان از آن جوایزی است كه بر روی صحنه اهدا می شود و مابقی كمك هزینه ای است كه به عنوان هدیه به گروه های اجرای نمایش ها و باقی راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره تعلق می گیرد.

کد خبر: 74021
Share/Save/Bookmark