وزیر باید پای فیلم‌ها و هنرمندان بایستد
گفتگو با فرشته صدر عرفایی بازیگر فیلم «کوچه بی نام»؛
وزیر باید پای فیلم‌ها و هنرمندان بایستد
با محافظه کاری چیزی درست نمی‌شود. نباید ترسی وجود داشته باشد باید هنرمندان ما به یک ثبات کاری برسند و نگرانی‌‌هایشان به حداقل کاهش یابد. اگر فردی اصولگرا در این بخش کار را بر عهده بگیرد بهتر است چرا که حداقل از این دوگانگی در می‌آییم.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵
فرشته صدر عرفایی بازیگر فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام» به کارگردانی «هاتف علیمردانی» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و این فرصت بهانه‌ای شد با این بازیگر خلاق به گفتگو بنشینیم.

فرشته صدر عرفایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با اینکه چرا به نسبت سایر بازیگران کم کاری‌اش بیشتر از حد معمول شده است گفت: به نظرم نمی‌شود باری به هر جهت در هر فیلم سینمایی حضور پیدا کرد بلکه باید به بسیاری از نکات توجه داشت. اگر قرار است انرژی را صرف کنیم باید دست آوردی برای مخاطب داشته باشد. صرفاً نمی‌خواهم به نوعی باشد که فقط کار کنیم و کار کردن مسئله من نیست بلکه پیش از آن چگونه و با چه شرایطی کار کردن برایم مهم است. شاید یکی از دلایل کم کاری بنده این باشد که با وسواس بیشتری به این ماجرا نگاه کنم.

وی در ارتباط با این پرسش که آیا کارگردانان نسل جدید کمی خنثی‌تر از نسل‌های قبل فعالیت نمی‌کنند گفت: در طی این مدت فضای کاری برای هنرمندان بسته‌تر شده است و باید دقت داشته باشیم افرادی که ریسک کرده‌اند و تلاش داشتند تا کارهای خود را بسازند لطمه‌های این کارشان را نیز پذیرفته‌اند. در جایی شنیده‌ام که مدیران فرهنگی و برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر اذعان داشتند در این دوره فیلم حاشیه داری وجود ندارد و این مدت زمان با آرامش کامل طی خواهد شد. این نوع نگاه و برنامه ریزی اصلاً امتیازی برای مدیران نیست. بلکه این نوع تعریف کمی افراد را در سینما و هر هنر دیگری به شبهه می‌اندازد. گویا نمی‌خواهیم نقد و انتقادی در فیلم‌ها از شرایط موجود ببینیم. مگر می‌شود چشم‌‌هایمان را ببنیدیم و مشکلات خودمان را نبینیم؟! وظیفه هنر چیست؟! مگر یکی از وظایف ما در سینما و هنر نمایش نشان دادن معضلات جامعه در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی نیست؟! مضمون‌های خنثی نمی‌تواند برای سینمای ما دست آوردی داشته باشد.

عرفایی با اشاره به اینکه نباید با دیدن چند کار به سینماگران برچسب دروغ زده شود و نسبت به آن‌ها نباید قضاوت کرد گفت: یکی از عیب‌هایی که متاسفانه در این مدت برای ما به وجود آمده این است که زود به یک فردی برچسب می‌زنیم و آن را با اولین کاری که انجام داده است داوری می‌کنیم تمام این کار‌ها برای این است که آن فردی را که سلیقه فکری غیر متفاوتی با ما دارد از مسیر خودمان حذفش کنیم. در حالی که باید به سمتی برویم که یاد بگیریم با آرامش و قبول نگاه‌های یکدیگر در کنار هم کار کنیم. با محافظه کاری چیزی درست نمی‌شود. نباید ترسی وجود داشته باشد باید هنرمندان ما به یک ثبات کاری برسند و نگرانی‌‌هایشان به حداقل کاهش یابد. انتقادی که بسیاری از مسائل را موشکافی می‌کند و قرار است مسئولین را متوجه زخمی عمیق در بخشی از جامعه کند تا راه کاری برایش بیابند نباید آنقدر نگران کننده باشد.

او در ادامه افزود: متاسفانه در حوزه‌های دیگری غیر از سینما این محافظه کاری رخنه کرده است. در تئا‌تر قرار بود نمایشی را به روی صحنه برای اجرا ببریم بعد از مدتی تمرین با این کارگردان جوان نزدیک به اجرای نمایش اعلام کردند که تمرینات را متوقف کنید چرا که ممکن است وزیر استیضاح شود و شرایط کمی حساس شده این روند دست و پای هنرمند را برای کار خلاقه می‌بندد.

بازیگر فیلم سینمایی «بیست» در ارتباط با اینکه یک جشنواره ملی و مهم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد گفت: فستیوال شرایط بازتری باید داشته باشد باید خط قرمز‌ها کمرنگ‌تر جلوه کند چرا که فیلم‌ها در فضای محدود و بیشتر برای علاقه مندان به سینما و همچنین اصحاب رسانه نمایش داده می‌شود. چرا باید برخی از فیلم‌ها به راحتی حذف شود و بدون توضیحی کنار گذاشته شوند. واقعاً از چه چیزی می‌ترسیم که به حذف آثاری می‌ترسیم که تعجب برانگیز است؟!

عرفایی با اشاره به اینکه نباید در تصمیمات مدیران فرهنگی دو گانگی وجود داشته باشد گفت: فیلم «خانه پدری» در مقطعی از زمان نمایش داده می‌شود و تصمیاتی در این راستا گرفته شده است که به یکباره همه چیز تغییر می‌کند به نظرم یک وزیر باید پای زیر مجموعه‌هایش با ایستد و ما هم انتظار را در این بخش از وزیر مربوطه داریم که پای هنرمندان بایستد. اگر این گونه نیست به نظرم کناره گیری صورت بگیرد و فردی اصولگرا در این بخش کار را بر عهده بگیرد بهتر است چرا که حداقل از این دوگانگی در می‌آییم و تکلیفمان هم با سیاست گذاری‌ وی مشخص است.

وی با بیان این مطلب که فضای سینما را به سمتی ببریم که هنرمندان به فکر ترک این عرصه در داخل کشور و فرار به آن طرف مرز‌ها را نزنند گفت: این همه سرمایه و انرژی در سینمای ما وجود دارد آیا باید به آن بی‌توجهی کنیم. با برخی از رفتارهای غلط خودمان بسیاری از جوان‌های با استعدادمان را راهی آطرف مرز‌ها کردیم که اتفاق خوشایندی نه برای آن‌ها افتاد نه برای ما قابل قبول است. این روند سرخوردگی را برای هنرمند به همراه دارد
کد خبر: 78928
Share/Save/Bookmark