نصیریان: تئاتر ایران متکی به انسان‌ها بوده است، نه دولت‌ها
گزارش هنرنیوز از آئین پایانی اردیبهشت تئاتر ایران؛
نصیریان: تئاتر ایران متکی به انسان‌ها بوده است، نه دولت‌ها
علی نصیریان پیشکسوت تئاتر در آئین پایانی اردیبهشت تئاتر ایران گفت: تئاتر بهترین محل و محفل تمرین دموکراسی است، تئاتر ایران متکی به انسان ها بوده و نه دولت ها پس باید متکی به استعدادها و خلاقیت هایمان باشیم نه امکانات و سالن اجرا.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۸


آئین پایانی اردیبهشت تئاتر ایران، عصر روز گذشته ۴ اردیبهشت ماه در تالار وحدت با حضور حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر مرکزهنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان و مسئولان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: اردیبهشت تئاتر ایران به بلوغ خود نزدیک شده و به زودی به یک اتفاق خوب تبدیل می‌شود.
وی به ۸ پارامتری که برای برگزیدگان اردیبهشت تئاتر مد نظر بوده است اشاره کرد و گفت: اولین و اصلی‌ترین پارامتر برای ادارات ارشاد هر استان افتتاح تئاتر شهر است، در حال حاضر ۵ تئاتر شهر در ۵ استان افتتاح شده و امیدواریم تا پایان دولت دهم ۱۰ تئاتر شهر دیگر را افتتاح کنیم.
آشنا در پایان خاطر نشان کرد: استقرار گروه های تئاتری و تسویه بدهی های گذشته نیز از دیگر مسائل مورد نظر ما محسوب می شد و در حال حاضر بحث آموزش و نمایشنامه‌نویسی جزء فعالیت‌های جدی ما محسوب می‌شود.
سپس در ادامه این مراسم از مهرزاد ماجدی‌فر رئیس اداره کل ارشاد لاهیجان، آوات حسامی رئیس اداره کل ارشاد مریوان، سید زمان علی‌پور رئیس اداره ارشاد گچساران، اکبر صمدی‌نیا کارشناس تئاتر گیلان، علی محمد رادمنش رئیس انجمن نمایش کرمان، رضا گشتاسب رئیس انجمن نمایش کهگیلویه و بویراحمد تقدیر به عمل آمد.
علی نصیریان در ادامه این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: زمانی که گروه داشتیم و مستمر کار می‌کردیم یکی از دغدغه‌های ما تئاتر شهرستان بود. زمانی که ما تئاتر داشتیم و به صورت مستمر تئاتر کار می کردیم، گروهی در شیراز به دلیل بی‌توجهی به تئاتر این استان اعتراضاتی را کرده بودند و در آن زمان من به همراه عزت‌الله انتظامی به شیراز رفتیم و آن مشکل را حل کردیم. از آن زمان فعالیت گروه‌های شهرستانی ایجاد شده بود و البته ابتدا کارهایشان تقلیدی بود و بعد خلاق شدند.
وی ادامه داد: یک نکته مهم در تئاتر و به خصوص در تئاتر شهرستان، مدیر فرهنگی است که می‌تواند در جریان تئاتر بسیار تأثیرگذار باشد متاسفانه برخی مدیران سد تئاتر هستند و از تئاتر خوششان نمی‌آید از سویی دیگر برخی فداکارانه در این عرصه فعالیت می‌کنند بنابراین مدیر فرهنگی نقش بسیار سازنده‌ای در روند رشد تئاتر دارد.
این پیشکسوت عرصه تئاتر با بیان اینکه تئاتر بهترین محل و محفل تمرین دموکراسی است، گفت: درست است که تئاتر مؤلف و کارگردان دارد اما در مجموع تئاتر یک کار جمعی است ومتکی به هیچ دولتی نیست، تئاتر ایران متکی به انسان ها بوده و نه دولت ها پس باید متکی به استعدادها و خلاقیت هایمان باشیم نه امکانات و سالن اجرا. هویت تئاتر یک ملت در ادبیات دراماتیک آن سرزمین است نه اجرا پس به نمایشنامه هایمان نیز توجه کنیم.
در بخش دیگری از این مراسم مهدی عطایی دریایی به خاطر تأسیس رشته تئاتر در استان هرمزگان، بابک مهری به دلیل فعالیت در بخش تئاتر خصوصی، بهزاد مرتضوی ارتقاء بخش تئاتر خصوصی، تماشاخانه پارین، محمد حسن نجفی برای فعالیت در آموزش تخصصی تئاتر، غلامحسین دولت‌آبادی پژوهشگر تئاتر، صمد چینی‌فروشان منتقد استان البرز، امین عظیمی منتقد و اسماعیل همتی ناشر فعال در استان سمنان مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.
همچنین در این مراسم ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر مسعود نصوری مدیرعامل منطقه پارس، شهرام نوشیر مدیر دفتر تئاتر خیابانی به خاطر اجرا در مناطق عملیاتی، سعید اسدی مدیر تالار هنر، مهدی حاجیان مسئول دبیرخانه‌ جشنواره‌ها، وحید لک مدیر دفتر امور استان‌ها، اتابک نادری مدیر تماشاخانه سنگلج، غلامرضا منتظری رئیس اداره ارشاد استان گلستان، آفتابی رئیس اداره کل ارشاد استان کرمانشاه، خسرو بیات رئیس اداره کل ارشاد همدان، مهدی شجاعی مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان، رمضانعلی حیدری خلیلی، علی اشرف سماعی مسئول نور تالار هنر، سعید خیرالهی سرپرست گروه تئاتر خیابانی در دهلران، یعقوب صدیق جمالی سرپرست گروه هنر در تبریز، علی اصغر دشتی سرپرست گروه دن‌کیشوت، محمد مساوات سرپرست گروه رادیکال ۱۴، رویا افشار بازیگر تئاتر و داریوش مؤدبیان به دلیل حضور مؤثر در آموزش تئاتر مورد تقدیر قرار گرفتند.
در ادامه این مراسم حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت ارشاد اظهار داشت: عرصه تئاتر متعلق به بزرگان است که با مشارکت آنها برگزاری اردیبهشت تئاتر قوام پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین شاخص‌های پیشرفت، داشتن تعریف شفاف در مدیریت است. در حوزه تئاتر اینکه تئاتر به کجا خواهد رسید و زمانی که به نقطه آرمانی برسد چه کاری را انجام خواهد داد از مسائل مهم این مسئولیت است. اگر تئاتر به جایگاه آرمانی خود برسد علاوه بر مشکلات مخاطبان خود می‌تواند مشکل مخاطبان بخش‌های دیگر هنر را نیز برطرف کنیم. از دیگر وظایف یک مدیر تئاتری، شناخت ظرفیت‌ها و شناسایی‌ داشته‌های تئاتر است.
شاه آبادی در پایان خاطرنشان کرد: اردیبهشت تئاتر ایستگاهی است که همه هنرمندان تئاتر را به سرمایه های معنوی خود آگاه می کند و جامعه تئاتری را به همدلی و مودت می رساند.
در بخش دیگری از این مراسم زهره غفاری رابطه خبری استان البرز، محمود رمضانی روابط عمومی خراسان شمالی، مرتضی صداقت‌پور رادیو فرهنگ، بهنام احمدپور رادیو جوان، فهیمه پناه‌آذر روزنامه تهران امروز، طاهره یوسفی آرمان روابط عمومی، امین خرمی، امین خرمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا، بابک احمدی خبرنگار خبرگزاری ایلنا، داوود ژین، رحمان سیفی‌آزاد، نیما کرمی، صبا رادمان و مهدی سربازی مورد تقدیر قرار گرفتند.
در این مراسم از جمشید مشایخی، علی نصیریان، ژاله علو و داوود رشیدی تجلیل به عمل آمد.

کد خبر: 58795
Share/Save/Bookmark