صداگذارای بد صدابرداری خوب را کمرنگ می‌کند
هادی معنوی در گفتگو با هنرنیوز؛
صداگذارای بد صدابرداری خوب را کمرنگ می‌کند
هادی معنوی گفت: یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود کار ما به خوبی دیده شود صداگذاری است که در برخی مواقع هم ارزش کارمان را پایین می آورد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۷
هادی معنوی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با روند کاری‌اش گفت: اولین باری که وارد سینما شدم مربوط به چندین سال پیش است و در حقیقت سینما و مخصوصاً صدابرداری را به صورت تجربی آموختم و به قول دوستان خاک صحنه خوردم. در این پانزده سال تجربه‌های خوبی به دست آوردم دستیاری در این حرفه برای من آموخته‌های زیادی به همراه داشت. در‌‌ همان اوایل ورودم به سینما متوجه علاقه خودم به بحث صدابرداری شدم. برای من جذابیت‌هایی داشت که نمی‌توانستم به راحتی از آن بگذرم. به نظر من صدا یکی از رشته‌های تخصصی سینما و تلویزیون است. در بین کشورهای خاورمیانه با اطمینان خاطر می‌گویم که چند مرحله جلو‌تر هستیم و تخصص بیشتری در این زمینه داریم تا جایی که بار‌ها و بار‌ها برای صدابرداری از ما برای حضور در آثار سینمایی و تلویزیونی شان دعوت کرده‌اند. به لحاظ امکاناتی که در اختیار ما است و آنچه که در سینمای جهان استفاده می‌شود خیلی تفاوتی وجود ندارد که مخاطبین عادی تفاوت آن را احساس کنند. اما به هر حال باید تلاش کنیم که از نظر سخت افزاری عقب نمانیم و آنچه را برای سینمای مان نیاز داریم وارد کنیم.

وی با اشاره تفاوت‌های صدا برداری در سینمای ایران با هالیوود گفت: یکی از تفاوت‌های ما با آن‌ها این است که ما بیشتر صداهایی را که برای فیلم نیاز داریم سر صحنه می‌گیریم اما در سینمای هالیوود بعد از فیلم برداری اتمام فیلمبرداری از بازیگر می‌خواهد برای تولید برخی از صدا‌ها در استودیو حضور پیدا کند. یکی دیگر از مواردی باعث می‌شود کار ما به خوبی دیده شود و یا اصلاً به بد‌ترین شکل ممکن در نظر بیاید صداگذاری است. در حقیقت صداگذاری خوب می‌تواند کار صدابردار سر صحنه فیلمبرداری را بیشتر مورد توجه قرار دهد البته بر عکس این هم متاسفانه وجود دارد.

معنوی در ادامه افزود: صدابرداری کاری است کامکلاً تخصصی که این امر با فعالیت‌های عملی و تجربه کردن به دست می‌‌اید نمی‌توان خیلی توقع داشت به صورت تئوری اتفاق خاصی بیافتد. اعتقاد بنده این است که صدابرداری در ایران حداقل به صورت سینه به سینه انتقال می‌یابد.

او با بیان این مطلب که منابع اصولی در ارتباط با صدابرداری وجود ندارد گفت: خیلی سخت است که کتاب و مقاله‌ای اصولی در مورد صدابرداری پیدا کنیم که به موارد درست و جزیی اشاره کرده باشد. بارها پیش آمده که سوالی داشتم که به علت در دسترس نبودن منابع تئوری درست از همکاران با تجربه ترم پرسیدم تا بتوانم پاسخی درست بیابم. تعداد کتاب‌های تخصصی در این زمینه به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. شخصاً برنامه ریزی کرده‌ام تا در این زمینه تجربه‌های خود را در جایی یاد داشت کنم تا در ‌‌نهایت با استخراج موارد لازم به یک کتاب در زمینه صدابرداری برسم و آن را در اختیار جوان‌های علاقه‌مند و حتی دانشجویان قرار دهم. در این مسیر مدتی است که تلاش دارم تا تمام اصطلاحات درست که درباره صدابردای است و در سینما از آن استفاده می‌شود را جمع بندی کنم تا هنرجویان زمانی که سر صحنه فیلمبرداری قرار گرفتند دچار مشکل نشوند. البته گرفتن بوم و نوع زاویه آن و سرعتی که باید بوم من داشته باشد جزو مواردی است که باید تجربه کرد تا به تسلط رسید.

این صدابردار در ادامه گفت: صدابردار خوب فردی است که در لحظه ایراد کار را بیابد و ان را برطرف کند قطعاً اشتباهات در این کار وجود دارد به دلیل اینکه در لحظه باید تصمیم گرفت و انجام داد و یک صدابردار خوب علاوه بر اینکه باید آن‌ها را به حداقل برساند باید در کمترین زمان درست‌ترین تصمیم را بگیرد. در تهران به دلیل آلودگی صوتی و سرو صداهای بسیار زیاد صدابرداری بسیار کار سختی است و باید در ‌‌نهایت ظرافت این کار انجام شود اگر لحظه‌ای غفلت کنیم در نهایت صدای بدی خواهیم داشت که به کار لطمه می زند.

معنوی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه دانشگاه‌های ما خیلی به جزئیات نمی‌پردازند و دانشجو را با آنچه که در سر صحنه فیلمبرداری رخ می دهد آشنا نمی‌کنند از همین رو وقتی هنرجو سر صحنه فیلمبرداری برای کار حاضر می‌شود برداشت درستی از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است ندارد. در این شرایط دانشجو اعتمادش به سیستم آموزشی ما کم می‌شود در صورتی که واقعاً باید دانش و تجربه را در کنار هم داشت.
کد خبر: 71655
Share/Save/Bookmark