هنوز هم در صنعت و مطالعات آکادمیک چاپ به غرب نیازمندیم
دبیر علمی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در گفتگو با هنرنیوز؛
هنوز هم در صنعت و مطالعات آکادمیک چاپ به غرب نیازمندیم
محمدحسن فکری دبیر علمی بخش مسابقات علمی پژوهشی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ گفت: وقتی می خواهیم یک رشته علمی تعریف کنیم مجبوریم که از کارشناسان سایر رشته ها در دنیا کمک بگیریم به همین دلیل برخی سمینارها و برخی بحث ها را باید از کمک خارجی ها استفاده بکنیم.
 
تاريخ : شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۸

فکری در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب هنرنیوز درباره دانشکده چاپ گفت: مرکز شماره پنج دانشکده چاپ که تخصصی به آموزش های آکادمیک می پرداخت تا سال گذشته زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ این دانشکده جزء مسئولیت‌های مستقیم دفتر امور چاپ و معاونت فرهنگی محسوب می شد. 

وی با بیان این مطلب افزود: از سال گذشته تمام مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر زیر نظر موسسه‌ای به اسم موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر قرار گرفتند که آن هم تحت نظارت مستقیم وزارت ارشاد است که مدیریت همه مراکز آن با دکتر حمید شاه‌آبادی است و مرکز شماره پنج هم به طبع زیر مجموعه این موسسه قرار گرفته است. 

وی درباره این مرکز تصریح کرد: سال گذشته مشکلاتی برای بنای ساختمانی دانشکده چاپ پیش آمد که خوشبختانه رفع شد اما در مجموع باید به این مرکز کمک بشود اگرچه دیگر وزارت‌خانه نمی‌تواند دخالتی کند و تنها حمایت آن در حوزه پژوهش و اساتید است ؛در واقع باید به صورت پیمانی یا پروژه‌ای به آنها کار ارائه بدهیم، اما دیگر ما از سوی وزارت ارشاد نمی‌توانیم دخالت مستقیم در سازماندهی، ریاست یا بخش های مختلف آن داشته باشیم زیراکه مستقیما زیر نظر موسسه علمی کاربردی است. 

فکری در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اینکه صنعت چاپ و صنایع وابسته به آن نخستین بار از غرب وارد کشور شده است و حضور مستشرقان در راه اندازی تاسیسات اولیه آن محرز است آیا همینک نیز از حضور کارشناسان خارجی برای حوزه های علمی و پژوهشی چاپ استفاده می شود؟» گفت: برای تصمیم گیری در هر بخش صنعت چاپ نیاز به پژوهش داریم یعنی تا مشکل شناسایی نشود و برایش پژوهش نکنیم نمی توانیم راه حل برای آن پیدا کنیم؛ برای بخشی از آن باید از خارج از کشور کمک گرفت. 

وی افزود: وقتی می خواهیم یک رشته علمی تعریف کنیم مجبوریم که از کارشناسان سایر رشته ها در دنیا کمک بگیریم که ببینیم آنها چه کار کردند به همین دلیل برخی سمینارها و برخی بحث ها را باید از کمک خارجی ها استفاده بکنیم؛ چراکه آنها اغلب راهکارهایی دارند که بر مبنای تجارب چندین ساله آنهاست و حاضرند در بخش های علمی سرمایه‌گذاری کنند به همین دلیل حتما در بخش‌هایی از آموزش صنعت چاپ هم نیاز به کمک و همفکری کشورهای پیشرفته تر هست. 

دبیر علمی بخش مسابقات علمی پژوهشی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ درباره این دوره از جشنواره در بخش پژوهشی گفت: امسال برای نخستین بار بخش علمی پژوهشی به منظور ارتقای کیفی دانش چاپ به جشنواره اضافه شد ولی متاسفانه در بخش علمی پژوهشی خیلی غنی نیستیم و دلیل آن این است که عمر مطالعات آکادمیک در این حوزه خیلی جوان است و نیاز به پویایی از طریق مطالعات بیشتر دارد. 

وی در خاتمه درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در این حوزه گفت: مهلت ارسال اثر به بخش مسابقات علمی و پژوهشی صنعت چاپ تا آذر امسال بود به همین منظور ۱۶ جلد کتاب، ۶ مقاله و ۶ پایان‌نامه به این دوره از مسابقات رسیده است که امیدواریم تا پایان موعد مقرر، این تعداد افزایش داشته باشد.

کد خبر: 78595
Share/Save/Bookmark