جامعه باید از بداخلاقی‌ها به دور باشد
گفتگوی اختصاصی هنرنیوز با جمشید مشایخی:
جامعه باید از بداخلاقی‌ها به دور باشد
استاد جمشید مشایخی پیشکسوت سینما و تئاتر با اشاره به بداخلاقی‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد گفت: چندی پیش، برنامه نود را می‌دیدم که در این برنامه، داور خط نگه دار، اشتباهی پرچم زده بود که فوتبالی‌ها بر سر داور هجوم بردند تا او را بزنند!! آن هم جلوی دوربین‌ تلویزیون! با این وضعیت، جوان ما از فوتبال چی می‌خواهد یاد بگیرد؟!
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۷
مجید معافی- جمشید مشایخی استاد برجسته و پیشکسوت بازیگری سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد برخی از بداخلاقی‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد افزود: چندی پیش، برنامه نود را می‌دیدم. در این برنامه، داور خط نگه دار، اشتباهی پرچم زده بود و فوتبالی‌ها بر سر داور هجوم بردند تا او را بزنند!! آن هم جلوی دوربین‌های تلویزیون.! در حالی که داور هم آدم است و ممکن است اشتباه کند. در فوتبال حرفه‌ای، این اشتباه را بعد از بازی، کار‌شناسی می‌کنند و اگر داور اشتباه کرده باشد آن را جریمه می‌کنند و در رسانه‌ها اعلام می‌کنند. وقتی وضعیت فوتبال به این شکلی است. جوانهای ما از فوتبال چه چیزی می‌خواهند یاد بگیرند؟ من وقتی به این موارد اشاره می‌کنم. دوباره بعضی‌ها با من بد می‌شوند. من هر‌گاه یک موضوع اخلاقی را یاد آوری کردم بلافاصله بعضی‌ها با من دشمن شدند.

وی اضافه کرد: هنگامی که برخی از مردم ایران به لیونل مِسی در جام جهانی فوتبال فحاشی کردند، من گفتم این کسانی که فحاشی می‌کنند ایرانی نیستند. متاسفانه انگار بعضی‌ها دوست دارند بی‌ادب باشند. درحالی که ما ملت با فرهنگی هستیم که هزاران سال قبل، داریوش بزرگ در کتیبه خودش، ملت ایران را از رذایل بدور داشته و در کتیبه خود نوشته است: «خدایا ملت مرا از دروغ، قحطی و جنگ در امان بدار».

بازیگر سریال «هزار دستان» به اشاره به علاقه مندان بازیگری یاد آور شد: هر کسی که به حرفه بازیگری علاقه‌مند است اول باید «استعداد» بازیگری را در خودش داشته باشد. بعد از اینکه این استعداد را در درونش احساس کرد باید آن را «تربیت» کند تا این استعداد شکل بگیرد و پرورش یابد. بدون آموزش در هیچ کاری، نمی‌توان به موفقیت رسید. کسی که استعداد بازیگری دارد حتما باید آموزش ببیند و درعین حالی که آموزش می‌بیند هدفش از ورود به حرفه بازیگری فقط «شهرت» نباشد. بلکه باید هدفش «خدمت به جامعه» باشد. 

بازیگر فیلم سینمایی «کمال الملک» ادامه داد: من اخیرا در جایی در مورد جایزه گرفتن صحبتی داشتم و اینجا هم دوست دارم اشاره کنم و آن این است که من بعد از سال‌ها کار کردن به این نتیجه رسیدم که «جایزه» اصلی را مردم و تاریخ به انسان می‌دهد. زمانی که فردوسی و حافظ بزرگ در قید حیات بودند با توجه به اینکه آن‌ها دشمنان زیادی داشتند خیلی مطرح نبودند و در عوض، این سلطان محمود غزنوی بود که بوسیله مداحان خود مطرح بود. اما امروز، این فردوسی بزرگ است که در بالا‌ترین قله ادب جهان نشسته است. آیا امروز نامی از سلطان محمود غزنوی به میان است؟ اینکه مثلا جمشید مشایخی در زمان حیاتش دائما جایزه بگیرد – در حالی که حقش نیست - اما بعد از فوتش، مورخین بنویسند که مشایخی ضعیف‌ترین و بد اخلاق‌ترین بازیگر بوده است چه فایده‌ای دارد؟ این درحالی است که همه می‌دانند داوری یک امر سلیقه‌ای است. وقتی داوران تغییر کنند مسلما جایزه‌ها نیز تغییر خواهند کرد.
بازیگر فیلم سینمایی «قیصر» تصریح کرد: همه باید خداجو و خدا دوست باشیم. هنگامی که به سمت خدا رفتیم از همه رذایل پاک و شریف خواهیم شد.

جمشید مشایخی با اشاره به آخرین اثر تلویزیونی خود به نام «همه چیز آنجاست» اظهار داشت: هنگامی که قرار شد من در سریال «همه چیز آنجاست» بازی کنم. حدود ۳۵ قسمت از فیلمنامه آن بیشتر آماده نبود. وقتی من آن را مطالعه کردم دیدم که اثر خیلی خوبی است و از آن خوشم آمد. در این سریال، ما با طرز تفکر خانواده‌های مختلف ایرانی، بنیان خانواده، خطاهای کوچک و بزرگ اعضای یک خانواده و در کُل با مشکلات و معضلات اجتماع آشنا می‌شدیم.



وی خاطر نشان کرد: آقای شهرام شاه حسینی به عنوان کارگردان این سریال، خیلی خوب کار کرده بودند. خوشبختانه بازیگری، تصویر برداری، گریم و همه رشته‌ها در این سریال خیلی خوب بودند. بازیگران این سریال، همه با عشق بازی می‌کردند و بی‌توجه به نقش و بازی نبودند در حالی که برخی از بازیگران تا قبل از اینکه جلو دوربین بروند توجه‌ای به نقش خود ندارند. اما بازیگران این سریال اینگونه نبودند. من دست همه آنان را می‌بوسم و آرزوی موفقیت برای آنان دارم. البته هیچ کاری بی‌عیب نیست چرا که کمال فقط در خداوند است. اگر این سریال، اشکالاتی هم داشت اما سعی شده بود این اشکالات به حداقل برسد. من دست کسانی که اشتباهات ما را به ما گوشزد می‌کند را هم می‌بوسم و خوشحالم که به ما چیزی می‌آموزند.

بازیگر فیلم سینمایی «روز واقعه» در مورد بازیگرانی که با زد و بند و پارتی بازی و حتی پول وارد عرصه بازیگری می‌شوند گفت: متاسفانه ورود افرادی که هنرمند نیستند اما با رابطه و پول وارد حرفه بازیگری می‌شوند واقعا به هنر این مملکت لطمه می‌زند. به هنر و جوانان نازنین ما که دارای استعداد هستند لطمه می‌زند. گاهی اوقات افرادی وارد هنر می‌شوند که نه استعدادی دارند و نه بازیگری بلدند.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 79585
Share/Save/Bookmark