اکران‌های «هنر و تجربه» امیدوار کننده بوده است
مرتضی رزاق کریمی در گفتگو با هنرنیوز:
اکران‌های «هنر و تجربه» امیدوار کننده بوده است
قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی با اشاره به گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: خوشبختانه اکران فیلم‌های این گروه تا کنون نتایج قابل قبولی داشته است و آماری که از فروش این فیلم‌ها ارائه شده امیدوار کننده بوده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۶
مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنر نیوز در مورد گروه سینمایی «هنرو تجربه» افزود: خوشحالم که با راه اندازی گروه «هنر و تجربه»، فیلم‌های مستند هم در میان آثار داستانی به نمایش گذاشته می‌شود. با توجه به چند فیلم مستندی که هم اکنون در گروه هنر و تجربه در حال اکران است. خوشبختانه نتایج قابل قبولی به همراه داشته است و آمارهای فروش این فیلم‌ها امیدوار کننده است.

وی ادامه داد: البته این کار به تنهایی کافی نیست و ما باید برای نمایش آثار مستند، هم به صورت مستقل و هم، با همکاری گروه «هنر و تجربه» فعالیت کنیم تا شاهد نمایش فیلم‌های مستند، علاوه در سالن‌های سینما در شبکه خانگی هم باشیم و این کار یکی از برنامه‌های ما خواهد بود و حتما سال آینده در این زمینه، حرکتهای بیشتری را انجام خواهیم داد.

مرتضی رزاق کریمی در باره «تولیدات مشترک» با دیگر کشور‌ها تصریح کرد: اگر چه ما هنوز تولیدات مشترکی نداشتیم اما مذاکراتی در این زمینه با برخی از کشور‌ها داشتیم که اگر به نتیجه برسد فکر می‌کنم مسیرتولید مشترک باز خواهد شد. ما با هیاتی از کشور ژاپن ملاقات‌هایی داشتیم که اتفاقا به موضوعات مشترکی بویژه «تولید مشترک» رسیدیم و هر دو برای تولیدات مشترک تمایل داشتیم. ضمن اینکه با دیگر کشور‌ها مثل روسیه و لهستان هم مذاکراتی داشتیم. اما به احتمال قوی در سال آینده تمرکز بیشتری بر روی تولیدات مشترک خواهیم داشت.

قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی در پاسخ به این سوال که با ورود دولت جدید و تغییر مدیریت مرکز گسترش برخی از فیلم‌ها مثل «لاله»، «شهابی از جنس نور» و «رنج و سرمستی» به لحاظ تولید و حمایت مورد بی‌مهری مرکز گسترش قرار گرفتند شما چقدر مراقبت می‌کنید که در دوره شما چنین اتفاقاتی برای فیلم‌ها رخ ندهد یاد آور شد: -معتقدم هر چقدر شفاف‌تر و دقیق‌تر و به شکل مکتوب و ضابطه‌مند با فیلمسازان کار کنیم. حتما مشکلات این چنینی کمتر خواهیم داشت. متاسفانه مشکلات از جاهایی شروع می‌شود که «ابهام» یا قولهای شفاهی و غیر کار‌شناسانه به فیلمسازان ارائه می‌شود. البته این موضوع ربطی هم به جریان‌های سیاسی ندارد. اشکال بیشتر در مورد فیلم‌هایی مثل «لاله» زمانی پیش می‌آید که ابهامات وجود داشته باشد و یا قولهایی به سازنده داده شده که از طرف مرکز گسترش مکتوب نشده است. بنابراین ما در این دوره تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم همه قول و قرار‌هایمان را دقیق و کار‌شناسانه و به صورت مکتوب انجام دهیم. اگر این گونه عمل کنیم فردا کسی نمی‌تواند آنان را به زیر سوال ببرد.

وی با بیان اینکه ما باید همه توافق‌هایمان با فیلمسازان را مکتوب کنیم و به آنان هم وفادار باشیم خاطر نشان کرد: وفا به عهد یکی از اصول قطعی دین ما است و اگر این فرهنگ در کشور جا بیافتد فکر نمی‌کنم با تغییر دولت شاهد اختلافاتی بین فیلمسازان با مرکز گسترش یا هر سازمان دیگری باشیم.

مرتضی رزاق کریمی در مورد نگاه منفی برخی از رسانه‌ها در تحلیل‌هایی که از فضای سینمایی کشور ارائه می‌دهند گفت: ما باید به اصول پذیرفته شده در کشور پایبند باشیم. ولی احساس می‌کنم بیشتر افراد، شعار پایبندی به اصول سر می‌دهند تا اینکه به معنای واقعی اصول گرا باشند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در راس آن «رهبری» حضور دارد که فردی فرهنگی است و شاید در دنیا، کمتر رهبری وجود داشته باشد که مثل مقام معظم رهبری، فرهنگی باشد. اگر ما از ایشان تاسی کنیم می‌توانیم رفتارهای شخصی و حذفی را کنار بگذاریم. هر کسی که به اصول و چارچوب نظام و قانون اساسی و همچنین به اخلاق اسلامی پایبند باشد حتما در تحلیل‌هایش انصاف را رعایت خواهد کرد.

وی افزود: ما باید در سینمای مستند قدری ظرفیت‌هایمان را افزایش دهیم چرا که سینمای مستند به مثابه آیینه‌ای است که جامعه باید تصویر خودش را در آن ببیند. اگر در جامعه مشکلی وجود دارد این وظیفه سینمای مستند است که باید آنان را نشان دهد و این به معنای «سیاه نمایی» و کار مخرب نیست. جامعه و بویژه مسئولین با دیدن فیلم‌های مستند با معضلات جامعه آشنا خواهند شد.
کد خبر: 77659
Share/Save/Bookmark