نقشی با دوربین توسط یک عکاس
محمد صادق نیک نهاد در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد:
نقشی با دوربین توسط یک عکاس
120000شات برنامه ریزی شده طی سه سال
محمد صادق نیک نهاد گفت: طی سه سال گذشته برای این که به آنچه که می خواهم برسم تماماً فکر کردم و بالای صدو بیست هزار شات برنامه ریزی شده زدم. تا بتوانم به آنچه که می خواهم و نقاشی با دوربین برسم.
 
تاريخ : شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۹
متولد اسفند سال ۱۳۵۴ است او حدوداً بیست سال است که عکاسی می کند وی عضو فدراسیون جهانی عکاسی نیز است و در فیاپ فعالیت دارد همچنین عضو خانه عکاسان ایران، وی از هجده سالگی وارد این حرفه شده است شنیده ها حاکی از آن استکه این عکاس جوان توانسته به فضای و نوع جدیدی از عکس در عکاسی برسد که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است از این رو باوی گفتگویی انجام دادیم.

محمد صادق نیک نهاد در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی هنرنیوز در پاسخ به این پرسش که چه شد که در عکاسی به سمتی حرکت کردید که از دید بسیاری توانسته اید عکس هایی را خلق کنید که تا به حال دیده نشده است، گفت: البته این موضوع که در مورد آن سوال پرسیدید نیاز به توضیح دارد. ببینید تمام کسانیکه وارد حوزه هنرمی شوند در اولین مراحل کارشان بی آنکه به سبک وشیوه ای گرایش پیدا کنند همه رئال به معنی واقعی کار می کنند. اصولاً اولین عکس ها توسط عکاسان در شروع کارشان از طبیعت است.

این عکاس در ادامه گفت: به طور طبیعی هنرمند در مسیر کارش به دنبال گمشده اش می گردد نه به این معنی که الزاماً مطلبجدیدی را کشف کند دنبال حقیقتی که او را به لحاظ روحی و ارضاء کند در چنین شرایطی ممکن است به فضای جدیدی از خلق اثر هنری برسد که تا به آن روز دیده نشده است و یا فنون گذشته را آنچنان خوب و شایسته اجرا کند که برای همگان لذت بخش باشد. خیلی مهم است هنری که به صورت عینی در می آید سایرین چه نظری دارند یا باید بهتر بگویم این که چه تاثیری بر روی دیگران می گذارد. آیا آن ها را وادار به این می کند که تعریف و تمجید کنند یا جدای این مخاطبین را به فکر کردن وادار می کند.

وی در ادامه افزود: در مجموع هنرمند یا اگر بخواهم بدون ادعا صحبت کنم فردی که کار هنری انجام می دهد اگر به شیوه کار خود و نوع آن تاثیر گذاری اش و سوال های متنوع دیگر فکر کند و برای شان پاسخی بیابد می تواند فضای کاری خود را در دنیای هنر بیابد. البته شناخت را نمی توان فراموش کرد شناخت ابزار و محیط کاری از یک طرف و شناخت مخاطب و تاثیر گذاری که به دنبالش هستیم از طرف دیگر همواره برایم مهم بوده است.

او همچنین گفت: فکر کردن به این موارد من را نا خودآگاه به سمتی و یاگونه ای از عکاسی برده استکه بتوانم به بخشی از سوال هایی که در بالا به آن اشاره کردم پاسخ داده شود.

نیک نهاد این گونه ادامه داد: بگذارید مثالی بزنم موزیسین های مختلف چگونه به وجود آمده اند؟! آنه ها چگونه به خلقهای جدید رسیده اند؟! سبک و شیوه های متنوع و گوناگون چگونه از ذهن هنرمند بیرون زده اند؟! قطعاً یکی از دلایلش فکر کردن در مسیر درست کار به همراه شناخت و سواد و تجربه بوده است. هیچ هنرمندی نمی تواند مدعی باشد که به فضایجدیدی رسیده است هنر ریاضیات و فیزیک نیست که در مراحل ابتدایی بتوان آن را ثابت کرد که دو به اضافه دو می شود ۴ بلکه هنر و آنچه که در آن رخ می دهد بر اثر مرور زمان خود را اثبات می کند و مخاطب در این مسیر نقش مهمی دارد. من نیزدر عکاسی بعد از مدت زمانی که به نظر خودم کم هم نبوده تصمیم گرفتم به سمت تجربه های جدید و آنچه که در ذهن داشتم بروم. در این پنج شش ساله گذشته بی آنکه خود بخواهم آهسته آهسته به این سمت نزدیک شدم.

وی در ارتباط با این موضوع که عکاسی به نسب سایر هنرها مثلاً نقاشی برای کشیدن ذهنیات ابزارمحدود تری دارد و باید خلاقیت بیشتری را به کار گرفت گفت: ابتدا در این مسیر که می خواستم حرکت کنم باید به این نکته دقت می کردم که دوربین عکاسی دارای محدودیت هایی است. برای کشیدن افکارت با دوربین عکاسی عکاس محدودیت ابزاری دارد. این نکته در ابتدا بسیار ذهنم را درگیر کرده بود که چگونه می توانم با دوربین عکاسی ذهنیات و آنچه را که می خواهم خلق کنم.

اودر پایان خاطر نشان کرد: در دوربین عکاسی نهایتاً باید از آنچه که وجود دارد استفاده کرد مانند تنظیم نور و سرعت شاتر، انواع لنزها، نوع قاب بندی، زاویه نگاه و بسیاری مسائل فنی دیگر و نوع به کار گیری این موارد است که می توانست من را به آن چیزی که می خواهم نزدیک کند. طی سه سال گذشته برای این که به آنچه که می خواهم برسم تماماً فکر کردم و بالای صدو بیست هزار شات برنامه ریزی شده زدم. نه این که فکر کنید این شات ها بدون برنامه بوده واقعاً برای هر کدام برنامه ریزی شده بود تا بتوانم به آنچه که می خواهم نزدیک شوم. برای این هر فریم و هرکدام از این شات ها برنامه ریزی داشتم. در نهایت با فراز و فرود ها متودی شکل گرفته است که به اذعان بسیاری از دوستان و اساتیدی که در این زمینه فعالیت دارندو صاحب اثر هستند چنین عکس هاییدر دنیا دیده نشده است.
گفتنی است نمایشگاه عکس مکاشفه ۱۲ تا ۱۵ مهرماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود.
کد خبر: 82419
Share/Save/Bookmark