برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
گزارش هنرنیوز از آئین پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛
برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
 
تاريخ : دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۲
آئین پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شب گذشته با معرفی برگزیدگان این حوزه به کار خود پایان داد.

آئین پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شب گذشته با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد، هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره، سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از هنرمندان فیلمساز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره گفت: انجمن سینمای جوانان ایران به زودی برنامه نمایش و نقد و بررسی هفتگی فیلم‌های کوتاه در شبکه چهار سیما را اجرا می‌کندو طبق توافقی که با سینما آزادی صورت گرفته، قرار است فیلم های ‌کوتاه طی یک سانس از ساعت 16 روزهای دوشنبه در این سینما اکران شوند. همچنین از سال آینده جوایز بخش ملی دو برابر خواهد شد.

در ادامه جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد سخنانش را اینگونه بیان کرد: در میان فیلمسازان کسانی هستند که فقط فیلم می‌سازند. گروه دیگری هم هستند که فیلم می‌سازند و جایزه می‌گیرند و به جشنواره‌ها می‌روند و به همین قدر قانع‌اند.

وی تاکید کرد: امروز از 20 فیلم پرمخاطب دنیا، 15 فیلم مربوط به هالیوود است. در حال حاضر هالیوود سهم بیشتری از فیلم‌های پر مخاطب را برده است و ما باید به خود بیاییم. اکثر کشورها مثل کشور ما که فرهنگ و هویتی دارند، نهایتا فیلم‌هایشان به جشنواره‌ها رسیده است ولی بازار فیلمی که مخاطب میلیاردی دارد، دست افراد دیگری است.

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد افزود: ما دارای فرهنگی هستیم که می‌طلبد صرفا به جشنواره‌ها نپردازیم. البته حضور در جشنواره‌ها مهم است و اگر فیلمی از ما برگزیده شود، افتخار می‌کنیم اما این موضوع گام اول است. در مرحله بعد نباید به این مقدار قانع شویم. باید بازارهای بین‌المللی و مستقل ایجاد کرد و مخاطب میلیاردی را برای خودمان رقم بزنیم، باید تلاش کنیم سینمای ایران در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کند و مخاطب بین‌المللی داشته باشد.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم گفت: گاهی اوقات کاری که یک فریم می‌کند با کار صدها کتاب برابری می‌کند. صنعت سینما اگر درست و بجا استفاده شود، محرک خواهد بود و جامعه را به حرکت درمی‌آورد.

وزیر ارشاد ادامه داد: فیلم کوتاه در دل هر موضوع اجتماعی نهفته است و باید بگویم که متاسفانه به فیلم کوتاه توجه نشده است و از همکاران سینمایی می‌خواهم در ارائه و اشاعه فیلم کوتاه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

درادامه مراسم تجلیل از برگزیدگان، محمدرضا عباسیان، محمدرضا شرف‌الدین، سیداحمد میرعلایی و هاشم میرزاخانی هر کدام جداگانه هدیه‌ای از طرف موسسه یا انجمن خود به فیلم‌سازان هدیه کردند.

در این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

- بخش ملی

در بخش بهترین فیلم با موضوع چشم‌انداز سرزمین زیبای ما تندیس جشنواره و جایزه نقدی به فیلم مستند «خاک و تاک» ساخته مظفر حسینخانی هزاوه از اراک اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم با موضوع پرتو ایمان تندیس جشنوارهو جایزه نقدی به فیلم داستانی «جاده مسدود است» ساخته وحید حاجیلویی از تهران تقدیم شد.

در بخش بهترین فیلم با موضوع چراغ‌ راه، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به فیلم مستند «مشتی اسماعیل» ساخته مهدی زمانپور کیاسری از تهران اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع داستانی، هیات داوران هیچ فیلمی را حائز دریافت تندیس ندانست.

در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع مستند، تندیس جشنواره وجایزه نقدی به فیلم گلستان ۱۳۱۸ ساخته مهدی تنگستانی از برازجان اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع پویانمایی، هیات داوران هیچ فیلمی را حائز دریافت تندیس ندانست.

در بخش تصویربرداری

دیپلم افتخار به پیمان عباس‌زاده برای فیلم «آغ‌گول» از ارومیه و تندیس جشنواره و جایزه نقدی به پویاگندمی برای فیلم «اتاقی در نیویورک» اهدا شد.

در بخش تدوین

تندیس جشنواره و جایزه نقدی به هیوا امین‌نژاد برای فیلم «تا مردانمان برقصند» از بانه اهدا شد.

در بخش صدا

تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مهرشاد ملکوتی برای فیلم‌ «زنی زیر یخ‌ها آواز می‌خواند» از تهران اهدا شد.

در بخش بهترین فیلمنامه

تندیس جشنواره و مبلغ و جایزه نقدی به ناصر ضمیری برای فیلم «شیر تلخ» از مشهد اهدا شد.

در بخش بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند

تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمد صادق جعفری برای فیلم «چرند و پرند» از تهران داده شد.

در بخش بهترین مجری طرح یا تهیه‌کننده

تندیس جشنواره و جایزه نقدی به سیدمحمدحسن نبوی‌زاده برای فیلم «اگر من خلبان بودم» از شیراز تقدیم شد.

در بخش بهترین فیلم تجربی

دیپلم افتخار به فیلم «اتاقی در نیویورک» ساخته بنیامین هفت لنگ از تهران و تندیس جشنواره وجایزه نقدی به فیلم «دیلیت» ساخته کاظم ملایی اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم پویانمایی

دیپلم افتخار به فیلم «زنی زیر یخ‌ها آواز می‌خواند» ساخته مریم خلیل‌زاده از تهران و تندیس جشنواره وجایزه نقدی به فیلم «کیمیاگر» ساخته مهدی خرمیان از تهران تقدیم شد.

در بخش بهترین فیلم مستند

تندیس جشنواره و جایزه نقدی به فیلم «چرخ‌نان» ساخته حسین نظری از طبس داده شد.

در بخش بهترین فیلم داستانی

تندیس جشنواره و جایزه نقدی به فیلم «شیر تلخ» ساخته ناصر ضمیری از مشهد اهدا شد.

در بخش بهترین جان‌بخشی در آثار پویانمایی

دیلپم افتخار به حسن توکلی و حامد اکرمی برای فیلم «سوسک کوچک» از کرج و تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مصطفی خادمی برای فیلم «اگر من خلبان بودم» از شیراز اهدا شد.

-بخش بین‌الملل

هیات داوران با تقدیر از فیلم «جاده مسدود است»، لوح تقدیر بخش داستانی در مسابقه بین‌الملل را به فیلم «لی‌لی» ساخته کاسمیر بورگس از استرالیا اهدا کرد.

جایزه بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه بین‌الملل مشترکاً به فیلم‌های «بارباکان» ساخته بارتلومیج زمودا از کشور لهستان و «شیر تلخ» ساخته ناصر ضمیری از کشور ایران داده شد.

لوح تقدیر بخش تجربی در مسابقه بین‌الملل به فیلم‌های «نیوزیف» ساخته محمد اسماعیلی از کشور ایران و «اتاقی در نیویورک» ساخته بنیامین هفت لنگ از کشور ایران اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم تجربی در بخش مسابقه بین‌الملل به فیلم «سیاره زد» ساخته‌ موموکو ستو از کشور فرانسه داده و لوح تقدیر بخش مستند در مسابقه بین‌الملل به فیلم «شهری با چهره‌ی کثیف» ساخته پیتر کینگ از بریتانیا تقدیم شد.

جایزه بهترین فیلم مستند در بخش مسابقه بین‌الملل به فیلم «ال نینو میگوئل» ساخته ناچو مارتین از کشور اسپانیا اهدا شد.

همچنین لوح تقدیر بخش پویانمایی در مسابقه، بین‌الملل به فیلم «هشدار ساحل» ساخته الکساندرا شادرینا از روسیه اهدا شد.

بر اساس این گزارش، جایزه بهترین فیلم پویانمایی در بخش مسابقه بین‌الملل به فلیم «می‌خوام برم دیزنی لند» ساخته آنتوئین بلاندین از فرانسه و جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه بین‌‌الملل به فیلم «مشتی اسماعیل» ساخته مهدی زمانپور کیاسری از کشور ایران تقدیم شد.

-بخش دانشجویی

هیات داوران بخش دانشجویی متشکل از آزاده موسوی، مقداد جعفرزاده، مسعود کسمایی، سمیرا نوروز ناصری و حسین توکلی پس از بازبینی آثار به نمایش درآمده در جشنواره، دیپلم افتخار خود را به فیلم‌ داستانی «رها» ساخته «پیمان نعیمی» و «امیر پارسامهر» اهدا کرد.

همچنین دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی به عنوان بهترین فیلم از نگاه دانشجویان به «ناصر ضمیری» برای فیلم «شیر تلخ» تقدیم شد.

اما تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ربع سکه بهار آزادی به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم تجربی «دیلیت» ساخته «کاظم ملایی» اهدا شد.

-مسابقه جهان اسلام

لوح تقدیر بخش مسابقه «جهان اسلام» به فیلم «بوق» ساخته «هیثم سقر» از امارات متحده عربی اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه «جهان اسلام» مشترکاً به فیلم «جاده مسدود است» ‌ساخته وحید حاجیلویی از کشور ایران و «گنش» ساخته سالواتوره آلوکا از کشور ایتالیا تقدیم شد.

لوح تقدیر بخش‌ مسابقه «آسیا» هم به فیلم «دلتنگی» ساخته طارق ریماوی از کشور اردن رسید و جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه «آسیا» مشترکاً به فیلم‌های «انتخاب جولیت» ساخته: چی-جان هو از کشور تایوان و «صدای باران» ساخته جلال ساعدپناه از کشور ایران داده شد.





کد خبر: 33279
Share/Save/Bookmark