شهر همانطور که پیاده رو می‌خواهد سینما هم می‌خواهد
ناصر شفق در گفتگو با هنرنیوز خبر داد:
شهر همانطور که پیاده رو می‌خواهد سینما هم می‌خواهد
یک تهیه کننده سینمای ایران گفت: متاسفانه بودجه حوزه فرهنگی بقدری ناچیز است که نه تنها امکان تولید فیلم‌های خوب و نوشتن کتاب با کیفیت مقدور نیست بلکه انتظار کیفیت بالا از آثار تولیدی نیز یک انتظار بی‌معنا خواهد بود
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
ناصر شفق تهیه کننده سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت فرهنگی کشور افزود: بر این باورم که در مهندسی فرهنگی، جوامعی برنده خواهند بود که به عناصر فرهنگی خود توجه بیشتر و کافی داشته باشند. این درحالی است که مراکز فرهنگی ما، محدود است و ما متاسفانه شهرهایی داریم که حتی یک سالن سینما، تا‌تر، کتابخانه و گالری عکاسی و نقاشی ندارند و جالب است که اسم شهر را هم یدک می‌کشند!

وی ادامه داد: چرا براستی وزارت کشور نمی‌آید با شهرهایی که سالن‌های سینما ندارند حکم فرمانداری این شهر‌ها یا شهرستان بودن آن شهر‌ها را لغو کند؟ چرا مسئولین ما معتقدند، شهر پیاده رو لازم دارد، خیابان لازم دارد اما سالن سینما، تئا‌تر، موسیقی و گالری اگر نداشته باشد مهم نیست! وقتی که بسترهای فرهنگی برای مسئولین کشور ما مهم نیست. مشخص است که عرصه فرهنگی از سوی آنان جدی گرفته نمی‌شود و عرصه فرهنگی ملعبه‌ای برای سیاست بازی و سیاسی کاری خواهد شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پرواز در ‌‌نهایت» ادامه داد: باید بپذیریم که فرهنگ در ذات خودش مخالف سیاسی کاری است «سیاست» نظری است که همه انسان‌ها دارند اما «سیاست بازی» ملعبه‌ای است که فقط آدم‌هایی که به عرصه فرهنگ اعتقادی ندارم از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: لازمه ایجاد زندگی بهتر که مبتنی بر ارزشهای انسانی باشد این است که اول به هنرمند و قبل از آن به معلمین و خانواده و مادران توجه بیشتری بشود. وقتی ما به دلیل سیاست گذاریهای غلط، سبب فرار مغز‌ها و سرمایه‌ها از کشور می شویم و روز به روز ارزش اقتصادی پول ملی ما در دنیا، بی‌ارزش‌تر می‌شود تا جایی که می‌شود به مسئولین اقتصادی کشور جایزه نوبل از نوع برعکس را تقدیم کرد!! که توانستند با معجزه‌گری، کشور ثروتمند و بزرگ ایران را به هیچ تبدیل کنند. این موقع، اولین چیزی که رنگ می‌بازد «ارزشهای فرهنگی»، عدم شایسته سالاری و عدم آزادی بیان خواهد بود و در این شرایط است که آنانی که باید برمسند امور بنشینند در جایگاه خود قرار ندارند و در عوض کسانی که هم گروه و هم باند هستند تصمیم گیران جدی مراکز قدرت به خصوص درمسائل فرهنگی می‌شوند.

ناصر شفق یاد آور شد: وقتی تصمیم گیران حوزه فرهنگی، صاحبان و آشنایان به فرهنگ نباشند. بی‌شک باید شاهد به سُخره گرفته شدن فرهنگ اصیل ایرانی باشیم.

وی با اشاره به برخی از جشنواره‌های خارجی و حضور فیلم‌های ایرانی در این جشنواه‌ها خاطر نشان کرد: متاسفانه جشنواره‌های خارجی، هیچگاه جز از بین بردن فرهنگ کشورمان، اندیشه دیگری ندارند و مسئولین فرهنگی و حتی فیلمسازان ما باید مراقب این وضعیت باشند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تقاطع» گفت: الان زمان آن رسیده که صدا و سیما از انحصار در بیاید. سالهای اولیه انقلاب به دلیل اینکه نهال انقلاب به درستی پرورش یابد ما نیاز به صدا و سیمایی داشتیم که از یک منظر به موضوعات کشور و انقلاب نگاه کند. اما الان که ریشه‌های انقلاب در آستانه ۳۷ سالگی است و انقلاب درخت تنومندی شده که با پیچ و خم باد و طوفان کج نخواهد شد دیگر نیازمند این هستیم که ما به بازنگری در قانون اساسی در شکل گیری صدا و سیماهای متعدد که در چارچوب قانون اساسی و باورهای ملت و منافع ملی نظام فعالیت کنند بیندیشیم تا از این طریق، بتوانیم سلایق مختلف مخاطب را جذب کنیم و سبب ایجاد رقابت در عرصه فرهنگی شویم.

ناصر شفق با اشاره به حوزه سینما افزود: ما قبل از انقلاب با جمعیت ۳۰ میلیونی، ۴۷۲ سالن سینما با حدود تقریبی ۴۵۰ هزار صندلی داشتیم. اما الان برای جمعیت 80 میلیون نفری، تعداد صندلی‌های سینما به نصف کاهش پیدا کرده است! این درحالی است که سینما یک تمدن شهری است و جمعیت شهری در قبل از انقلاب یک چهارم آن درشهر‌ها و بقیه در روستا‌ها زندگی می‌کردند ولی اکنون این معادله برعکس شده است.

این کار‌شناس مسائل فرهنگی اضافه کرد: همواره «عرصه فرهنگ» محل تاخت و تاز نگاههای سیاسی و ابزارهای سیاسی بوده و هر گروه بنا به دلخواه باند و قبیله و حزب خودش به فرهنگ نگاه کرده است. ولی به نظرمن، بهترین شیوه فرهنگی در جامعه، آزادی عقیده، بیان و تحمل مخالف است. خوشبختانه ما جزو کشورهایی هستیم که هنوز بوی انسانی و کرامت انسانی، پرچمدار جهت فکری ما را مشخص می‌کند ولی هنوز برخی مدیران ما به مهندسی فرهنگی اعتقادی ندارند.
کد خبر: 78883
Share/Save/Bookmark