طرح حصارکشی اطراف تئاتر شهر را ارائه کردیم/ ۳ شیفت ایستگاه آتش نشانی ۴۶ آماده بحران‌های احتمالی است/ حراست از تئاتر شهر بیشتر شده است
رئیس مجموعه تئاتر شهر:
طرح حصارکشی اطراف تئاتر شهر را ارائه کردیم/ ۳ شیفت ایستگاه آتش نشانی ۴۶ آماده بحران‌های احتمالی است/ حراست از تئاتر شهر بیشتر شده است
پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاتر شهر گفت: مانور آتش‌نشانی در مجموعه تئاتر شهر برای سه شیفت مختلف ایستگاه‌ها صورت گرفت تا آن‌ها آشنایی کامل با منطقه تئاتر شهر پیدا کرده و سریع‌ترین نقاط دسترسی را بشناسند و همکاران ما نیز آموزش‌های لازم را دیدند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
به گزارش هنرنیوز ، خبرنگار فارس گفتگویی با رئیس محموعه تئاتر شهر انجام داده است که می خوانید:

*جناب شریعتی لطفا درباره مانور آتشنشانی در مجموعه تئاتر شهر اطلاعاتی بفرمایید آیا خطری این مجموعه را تهدید میکند یا صرف یک مانور برای پیشگیری از خطرات احتمالی است؟

مانوری که با هماهنگی سازمان مدیریت بحران و مجموعه آتشنشانی و تئاتر شهر اتفاق افتاد این روزها در حال انجام است، مسئله‌ای که از ابتدای ورودم به مجموعه تئاتر شهر پیگیر بودم و از همکاران شهرداری و دوستان درخواست داشتم که این کار شکل بگیرد.

من همیشه به دلیل اینکه اطراف تئاتر شهر فضای محصوری است خصوصا نرده کشی‌های این فضا از فضای چهارراه ولیعصر، نگرانی داشتم که اگر خدایی نکرده مشکلی پیش بیاید، نوع و زمان امداد رسانی چطور باید صورت بگیرد.

بهرحال فضای عقب تئاتر شهر هم محصور است مسیر باریکی در کوچه‌های پشتی وجود دارد، همین الان هم به لحاظ جای پارک و فضا مخاطبان ما با مشکل روبه رو هستند، حتی یک ماشین بزرگ اگر بخواهد در نیمه های شب دکور بیاورد، ما از صبح باید درگیر باشیم تا کوچه خالی باشد و ماشین از آنجا رد شود.

برای عبور ماشین امداد هم باید فضا بزرگ باشد همه اینها مسائلی بود که ذهن ما را درگیر کرده بود خوشبختانه دوستان ما در شهرداری منطقه یازده به ضرورت این مسئله پی بردند و در ستاد بحران مسئله مطرح شد و دوستان ایستگاه 46 آتش نشانی با ما همراه شده و مسیرها بررسی شد در نهایت هم بازدید از خود مجموعه داشتیم و سعی کردیم نواقص را برطرف کنیم.

*پس در این فاصله اصلاحاتی هم از سوی شما صورت گرفت؟

بله حتی قفل‌های برخی درها و جهتشان اصلاح شد و تصور کردیم که اگر خدایی نکرده در زیرزمین ، تالار چهارسو، کتابخانه و پشت بام‌ها مشکلی پیش بیاید امداد از چه مسیرهایی باید صورت گیرد.

طرح از شهریور یا ‌مهر سال گذشته با همکاری بچه‌های ایستگاه آتش نشانی 46 تهیه و قرار شد مهر ماه او لین بار این مانور برگزار شود که به دلائل مختلف از جمله شلوغی آتش نشانی و جشنواره‌ فجر ختم شد بهرحال همراهی اورژانس، اداره برق، گاز، آبفا و سایر ارگان‌ها باید برای این کار صورت می‌گرفت.

*پس چطور شد که دوباره کار را پیگیری کردید؟

فاجعه پلاسکو نگرانی ما را دو چندان کرد، با پیگیری‌های مختلف هفته گذشته کار مصوب شد و این هفته مانور را انجام دادیم که خیلی هم اتفاق خوبی هم برای مجموعه ما و هم برای دوستان امداد و نجات بود.

سه شب برای سه شیفت مختلف ایستگاه‌ها این مانور برگزار کردند تا خدایی نکرده اگر مشکلی پیش بیاید هر سه شیفت این منطقه آشنایی کامل با منطقه تئاتر شهر پیدا کردند و بدانند سریع ترین نقطه دسترسی کجاست و از سوی دیگر هم همکاران حراست و فنی ما آموزش‌های لازم را دیدند.

*بحرانی ترین بخش فضای تئاتر شهر دراین چند مطرح شده بود که سیستم برق آن است، الان وضعیت آن به چه صورت است؟

خوشبختانه آن نکاتی که ما در این چند سال بررسی کردیم و تجربه نشان داده این است که بخش اعظم اتفاقات در برق ساختمان ممکن است رخ بدهد سیستم برق کهنه ، ژنراتورها قدیمی بوده و اتصال های کوچک باعث بروز حادثه می‌شده بهرحال تئاتر شهر هم بخش اعظم فعالیتش در زمانی که مخاطب حضور دارد، نور و فضاهای این چنینی است خوشبختانه در این بازسازی چند سال اخیر اولین بخشی که مرمت شد سیستم برق و نور است و من از این لحاظ خیالم دیگر راحت است.

مسئولین ادارات برق هم بازدید کردند و تأیید شد که یکی از امن ترین پست های برق را مجموعه تئاتر شهر و سالن ها دارد بنابراین یکی از دغدغه های من در این عرصه کم شده است. یعنی اگر یک اتفاقی هم بیافتد به دلیل بی توجهی است نه سیستم برقی .

*الان گروه‌ها در داخل مجموعه دکورسازی و جوشکاری نمی‌کنند؟

خیر از روزی هم که من اینجا فعال شدم اصولا ساخت و ساز دکور خصوصا در مرحله جوشکاری در داخل مجموعه انجام نمی‌شود و ممنوع است هر گونه ساخت و ساز بیرون مجموعه حتی اگر نیاز به ترمیم دکوری هم باشد، همکاران زحمتشان مضاعف می‌شود اما همین را باز می کنند و در محوطه کار کرده و بعد داخل مجموعه وصل میکنند.

نکته دیگر بحث لوله کشی های گاز است ، این لوله‌ها از پشت مجموعه وارد شده است لوله کشی را هم ما شب اول جشنواره فجر زیر نظر سازمان نظام مهندسی کامل تعویض کردیم و از این جهت هم خیالم راحت است.

خود تصمیم به برگزاری این مانور باعث شد که ما در این چند سال خیلی مسائل را اصلاح کنیم.

*در ارتباط با دزدی‌هایی که اخیرا صورت گرفته به طور مثال دزدی از قفل ها و دستگیره های تئاتر شهر چه کاری انجام دادید؟

اتفاقا الان مشکل اصلی ما داخل مجموعه است و اتفاقاتی مثل مانور و اینها نیست که همه اینها البته لازمه یک مکان فرهنگی است، اما مشکل اصلی ما حراست از فضای بیرونی تئاتر شهر است. این فضا بهرحال در یک سالی تصمیم گرفته شده که مثلا فضای فرهنگی نرده هایش برداشته شود و ورودش برای عموم آزاد شود مبلمان شهری به اندازه کافی باشد و مردم تردد کنند. تئاتر شهر قبلا محصور بود الان سالیان سال است که اینطور نیست.

اما همین یک مشکل شده که آدم های غیر مرتبط با این فضا مرتبط شوند، حضور این افراد در ساعاتی از شب اینجا بیشتر شده حال یک بخشی از این کار به فضای فرهنگی محیط اینجا و پارک دانشجو و چهارراه ولیعصر برمیگردد یک بخش هم به نیروهای انتظامی و مسائل اینگونه که این دوستان هم یک وقت‌هایی سرشان شلوغ است و نیستند و دقیقا در همین زمان هم ممکن است اتفاقاتی بیافتد.

اولویت اصلی بعد از ایمنی، حراست از فضای پیرامون تئاتر شهر است چند جلسه هم با عزیزان شورای شهر و شهرداری منطقه داشتیم، طرح‌هایی هم دادیم منتها همینطور کار به تعویق افتاده و بخشی هم به دلیل تغییر شرایط مدیریت شهری است امیدوارم با تصویب طرح‌ها هر چه زودتر نتیجه بگیریم.

آنچه مسلم است این دزدی‌ها، دزدی به مفهومی که یک دزد حرفه‌ای آمده و کاری کرده ، نیست بلکه مشخص است از سوی افراد غیر مرتبطی صورت گرفته است. بهرحال این ساختمان ثبت ملی شده و باید از قواعد حراست از ساختمان‌های دارای ثبت ملی پیروی کند و این هم نیاز به همگرایی دارد .

*پس نخستین قدم در این مسیر چیست؟

وزارت ارشاد و معاونت هنری و تئاتر شهر بودجه‌ای ندارند که 24 ساعته از این فضا حراست کنند و نه امکانش هست اما اولین قدم به نظر من همین بحث حصار اطراف تئاتر شهر است و براساس آن لایحه حفاظتی هم باید بیشتر شود فعلا این طرح عملیات قطعی برایش صورت نگرفته و در قالب طرح است و باید هر چه سریعتر این کار عملیاتی بشود اما اگر تصمیم به عملیاتش گرفته شود کار سخت و پیچیده‌ای نیست خیلی سریع میتواند شکل بگیرد.

البته ما هم در این مدت به این مسائل تکیه نکردیم خصوصا بعد از دو سه ماجرای حوادث تروریستی در مجلس و دزدی‌ها چندین جلسه با دوستان داشتیم قدری ضریب ایمنی را بالاتر بردیم بهرحال تئاتر شهر نقطه حساسی به لحاظ جغرافیای شهری و جمعیتی است و بسیاری وقت‌ها هم اتفاقات در همین فضای جلوی تئاتر شهر بدون هماهنگی قبلی شکل میگیرد مثلا یک تجمعی می‌شود به خاطر همین محصور سازی فضای تئاتر شهر شرایط را برای حراست از آن بهتر می‌کند.
کد خبر: 94803
Share/Save/Bookmark