برخی بازیگران یکبار مصرف هستند / تئاتر نیازمند افراد تئاتری است
عزت الله مهرآوران در گفتگو با هنرنیوز :
برخی بازیگران یکبار مصرف هستند / تئاتر نیازمند افراد تئاتری است
بازیگر سریال نوروزی «بیمارستان استاندارد» خبر داد این سریال دارای طنز فاخری است که کارگردان آن در پس خنده ای که بر لب تماشاگر می نشاند اندیشه ای را هم در پشت اثر مطرح می کند.
 
تاريخ : شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
عزت الله مهرآوران بازیگرسینما، تلویزیون و تئاتر کشور در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد جدیدترین اثر تلویزیونی خود گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال نوروزی شبکه سوم به نام «بیمارستان استاندارد» اثرآقای سعید آقا خانی هستم. این کار یک یک طنز فاخر و بسیار خوبی است و معمولا طنزهای ایشان با توجه به اینکه نگاه اندیشه ورزانه ای پشت کارهایش دارد یک طنز پنهانی است که در مسیر قصه خودش را آشکار می کند.

بازیگر سریال « پیامک از دیار باقی » افزود: معتقدم که آثار سعید آقاخانی همیشه حرفی برای گفتن دارد اگر چه همواره خنده ای بر لب تماشاگران می نشاند اما پشت آن خنده اندیشه ای نهفته است و به همین دلیل است که تماشاگر هیچگاه از خنده ای که می کند نادم و پشیمان نیست و من خوشحالم که در این کار حضور دارم هر چند که معمولا در بیشتر کارهای ایشان بازی داشتم.

وی ابراز امیدواری کرد که مخاطبین از دیدن سریال نوروزی بیمارستان استاندارد لذت ببرند.

بازیگر فیلم سینمایی« آژانس شیشه ای» با اشاره به عرصه تئاتر اضافه کرد: درحوزه تئاتر، چند ماه قبل، تئاتر «همبازی آسمانی» را با آقای حسین عالمی به عنوان بازیگر کار کردم که یک کار مناسبتی بود. بعد از آن در یک نمایش از آثار وودی آلن بازی به نام « این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی آقای داود اردلان بازی داشتم و یک تئاتری هم خودم دارم که یک کار مذهبی است که هم اکنون منتظرسالن تمرین هستم.

عزت الله مهرآوران در مورد بازیگری بویژه بازیگران جوانی که تازه وارد عرصه سینما و تلویزیون شدند اظهار داشت: من ورود این بازیگران را به فال نیک می گیرم اما از سوی دیگر اعلام کنم که متاسفانه گاهی ورود بی رویه بازیگران جوان به عرصه بازیگری و کنار گذاشتن پیشکسوتان سبب بی حرمتی به بازیگران حرفه ای و قدیمی می شود که باید در این خصوص چاره جویی شود.

بازیگر تئاتر« هنرپیشه هملت» ادامه داد: در تئاتر هم همین گونه است و بیشتر کار جوان هاست که روی صحنه می رود. هر چند که آنان جسارت خطا دارند و البته باید هم خطا کنند تا تجربه کسب کنند. اما امثال ما در سنی هستیم که احتیاط می کنیم و نمی توانیم خطا کنیم. لذا خرسندم که این تئاتری ها هستند که کیفیت بازیگری در سینما را ارتقاء بخشیدند و سبب توجه بیشتر مردم به سینما شدند تئاتری های همچون مرحوم خسرو شکیبایی، داریوش ارجمند، رضا کیانیان ، پرویز پرستویی و ....بنابراین معتقدم که هم مسئولین فرهنگی و هم کارگردانانی که در حوزه تئاتر فعالیت می کنند توجه ویژه ای به پیشکسوتان داشته باشند تا ستون اصلی بازیگری مستحکم تر شود.

این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر یادآور شد: گاهی اوقات بازیگران خوبی در میان بازیگران جوان وجود دارد که جای بسی امیدواری است ولی گاهی اوقات این بازیگران جوان یک بار مصرف هستند. البته باید بپذیریم که سینما، صنعت است. تا زمانی که می توانید پول در بیاورید هستید و هنگامی که نمی توانید از تابلوی سینما حذف می شوید اما در تئاتر چرا؟ در تئاتر که خواه ناخواه تجربه یک پیشکسوت بسیار مثمرثمرتر است در اینجا چرا به برخی از پیشکسوتان تئاتر بی مهری می شود؟ این ها مباحثی است که نیاز به بحث و آسیب شناسی دارد.

مهرآوران در پاسخ به این سوال که برخی از بازیگران تئاتر از اینکه بازیگران سینما وارد عرصه تئاتر می شوند گلایه مند هستند شما چه نظری دارید گفت: من گلایه ای ندارم. اما باید دید چقدر تئاتر، فرهنگ و هنر و گیشه با آنان موفق تر است؟ ولی من معتقدم که تئاتر یک ساحت دیگری دارد. تئاتر نیازمند افراد تئاتری است همچنان که در سینما، بازیگر راه خودش را پیدا می کند و به جلو می رود. اگر تئاتر می توانست تئاتری ها را به اندازه ای که زندگی آنان تامین می شد می پذیرفت من خودم هرگز وارد سینما و تلویزیون نمی شدم. همچنان که در جوانی نشدم. من بعد از انقلاب بود که وارد سینما و تلویزیون شدم. متاسفانه هنوز تئاتر گرفتار مساله مالی است به این دلیل که مدیریت اقتصادی در تئاتر وجود ندارد و هنوز وارد سبد خانواده ها نشده است. گویا تئاتر بیشتر یک ضیافت است و بی تردید باید برای این ضیافت هزینه کرد. چون تئاتر امنیت فرهنگی به جامعه می بخشد پس لازم است که هزینه شود.


بازیگر تئاتر« انتظار» در خاتمه افزود: باید سیاست گذاران فرهنگی تلاش کنند تا هویت فرهنگی ما درهنر محفوظ بماند و اینجاست که ما ارتقا پیدا می کنیم و تاریخ ما حرمت مضاعفی می یابد. در تمام دنیا هم همین گونه است. وقتی می خواهند فرهنگ کشوری را بسنجند از طریق هنر است که سنجیده می شود بویژه تئاتر که همیشه فرهنگ و ساحت دیگری دارد.
کد خبر: 89782
Share/Save/Bookmark