اختصاص ملاک‌های استاندارد برای کتابخوانی در روستاها/  حضور پُررنگ بانوان در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب
در آیین تقدیر از برگزیدگان جشنواره روستاهای دوستدار کتاب مطرح شد:
اختصاص ملاک‌های استاندارد برای کتابخوانی در روستاها/ حضور پُررنگ بانوان در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، آئین تقدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برگزیدگان جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» چهارشنبه 12 خرداد ماه با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از معاونین و مدیران نهاد به همراه برگزیدگان جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.

در این نشست سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن گرامیداشت سالروز رحلت حضرت امام خمینی(قدس سره) و شهدای پانزده خرداد و خیرمقدم به کتابداران برگزیده «روستاهای دوستدار کتاب» آنان را سفیران فرهنگ و کتاب در سراسر کشور دانست و گفت: ایده برگزای جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» از جانب دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های قبل مطرح شد و اکنون پس از طی دوسال، مسیری پرتوفیق را طی کرده است.

وی افزود: گزارش‌های ارائه شده در این نشست، بیانگر وقوع اتفاقات خوب و رو به رشدی است که به کمک مردم فرهنگ‌دوست جامعه ما در جریان است. باید این اتفاقات را با دقت بیشتری رصد کنیم، تا در ترکیب با هم به نیرویی فزاینده برای رشد فضای فرهنگی کشور تبدیل شود.

صالحی با اشاره به 20 روستای برگزیده در دو دوره برگزاری جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» ادامه داد: روستاها به عنوان پایگاه‌هایی طبیعی دارای محیطی هستند که مجال و عرصه رشد فرهنگی را برای آنان به وجود می‌آورد. بسیاری از روستاهای برگزیده این جشنواره از قطب‌های گردشگری طبیعی و تاریخی کشور هستند و می‌توانند به وسیله ترکیب با عوامل فرهنگی به قطب‌های گردشگری فرهنگی کشور، تبدیل شوند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر هویت مذهبی و دینی روستاها ادامه داد: بیشتر روستاهای برگزیده این جشنواره، دارای پایگاه‌های مستحکم و مناسب مذهبی و دینی هستند و وجود مساجد و بقاء متبرکه متعدد در این روستاها، ساختار مناسبی از فرهنگ مذهبی و دینی را در آنها پدید آورده است؛ بنابراین در بحث کتاب و کتابخوانی نیز می‌توانند به عنوان مراکز هویت مذهبی و دینی ما در این روستاها و مناطق، مطرح باشند.

وی با تأکید بر نقش کتاب و کتابخوانی در توسعه روستاها ادامه داد: برگزاری این جشنواره، تنها اتفاقی برای رشد کتاب و کتابخوانی نیست، بلکه رویدادی برای انعکاس نقش روستاها به عنوان قلب تپنده زندگی اجتماعی محسوب می‌شود. کتاب و کتابخوانی مقدمه و دریچه‌ای برای توسعه روستاها است و رقابت 800 روستا در این عرصه و بروز مزیت‌های نسبی آنان، می‌تواند نگاه تازه‌ای به بحث توسعه روستایی را حاصل شود.

صالحی تأکید کرد: یکی از نتایج برگزاری این جشنواره، شناسایی و انعکاس مزیت‌ها و ظرفیت‌های روستاهای برگزیده است که فرصت گسترش این توانایی‌ها را به روستاهای دیگر پدید می‌آورد.

وی با بیان این مطلب که «همه روستاهای کشور، باید به روستای دوستدار کتاب تبدیل شوند» ادامه داد: همان‌طور که حداقل‌هایی را برای امکانات بهداشتی، رفاهی و... روستاها تعریف کرده‌ایم، می‌توانیم ملاک‌های استانداردی هم برای کتابخوانی و مطالعه در روستاها، مشخص کنیم و تمامی روستاها را به حداقل این شاخص‌ها برسانیم. برگزاری این جشنواره می‌تواند به تعیین این استاندارها و رسیدن به آن، کمک کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر نکاتی در جمع‌بندی دو دوره برگزاری جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» گفت: مردمی بودن این حرکت از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره است و نباید اجازه داد که خصلت مردمی بودن از این جشنواره، حذف شود. البته حمایت دولت و اعطای امکانات مکمل از ضروریات حفظ این حرکت فرهنگی به‌شمار می‌رود، اما مداخله دولتی، این جریان مردمی را از مسیر خود خارج می‌کند. جریانی که از دل مردم بجوشد در میان مردم باقی مانده و رشد خواهد کرد.

وی انرژی‌های متراکم 20 روستای جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» را منبعی پربار از توانایی دانست که با حداقل امکانات، حداکثر فعالیت را انجام می‌دهند و ضمن اشاره به اهمیت حفظ این انرژی افزود: بروز طرح‌های بکر، متنوع و خلاقانه در ایده‌های برگزیده این جشنواره از دیگر نکات این حرکت فرهنگی است که باید زنده نگه داشته شود.

صالحی با اشاره به این مطلب که «کتاب می‌تواند به کانون توسعه فرهنگی و اجتماعی روستا تبدیل شود» ادامه داد: بسیاری از روستاهای شرکت‌کننده، آشنایی مناسبی با ابزارهای جدیدی مانند: اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و... دارند و انعکاسی مناسب از ترکیب حرکت سنتی با ابزارهای نوین را نشان می‌دهند. استفاده از ابزارهای نوین و رسانه‌های مکمل کتاب در بسیاری از روستاهای شرکت‌کننده به چشم می‌خورد. امروزه فعالیت روستاها نیز مانند شهرها با امکانات روز، ترکیب شده و از شکل سنتی و قدیمی، فاصله گرفته است.

وی از «کار تیمی» و «حضور پر رنگ بانوان» به عنوان دیگر ویژگی‌های مثبت بروز یافته در این جشنواره یاد کرد و گفت: درخشش این 20 روستای برگزیده در حوزه کتاب و کتابخوانی و دلیل و عوامل بروز این توانایی‌ها، می‌تواند به عنوان یک پروژه مطالعاتی آموزنده، مورد مطالعه و بررسی بیشتر قرار گیرد تا بتوانیم همه روستاهای ایران را به روستاهای دوستدار کتاب تبدیل کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن قدردانی از حضور کتابداران برگزیده جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» و سایر میهمانان با اشاره به نتایج مثبت و ارزنده این جشنواره گفت: فعالیت‌های فرهنگی، معمولاً زودبازده نیستند و نیاز به زمانی طولانی برای بروز نتایج خود دارند؛ اما خوشبختانه اثرات مثبت اجرای این جشنواره در روستاهای دوستدار کتاب، زودتر از آنچه توقع می‌رفت، نمودار شد. بروز این اتفاقات ارزنده، به معنای راضی شدن به این نتیجه نیست، اما از انتخاب و پیمودن راه درست، نشان دارد.

وی یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی روستاهای برگزیده به عنوان الگویی برای سایر روستاها دانست و افزود: حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از این روستاها، در طول سال ادامه خواهد داشت و امیدواریم این حمایت‌ها منجر به رشد فعالیت‌های فرهنگی و بازدهی بیشتر آن در روستاها شود.

مختارپور با اشاره به مسئله «آسیب‌های اجتماعی» به عنوان یکی از نکات مورد توجه رهبری معظم انقلاب(مدظله العالی) و همه دستگاه‌های نظام اسلامی، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی، واقعیاتی هستند که نمی‌توان با کتمان، نسبت به آنها، بی‌مسئولیتی نشان داد. تمامی دستگاه‌ها، نسبت به شناسایی آسیب‌های اجتماعی و رفع نواقص و مشارکت در بهبود شاخص‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جامعه سهیم هستند.

دبیرکل نهاد با اشاره به اهمیت کتابخوانی و پیگیری فعالیت‌های فرهنگی به عنوان سنگری در برابر آسیب‌های اجتماعی، تأکید کرد: رشد فعالیت‌های فرهنگی مانند کتابخوانی در جوامع با بروز آسیب‌های اجتماعی، نسبتی عکس دارد. زندگی خانوادگی افرادی که بیشتر کتاب می‌خوانند از استحکام بیشتری برخوردار است؛ چراکه با استفاده از تجربیات دیگران و تعالیم دینی، کانون خانوادگی خود را گرم نگه می‌دارند. والدین اهل مطالعه، روش‌های مناسب‌تری در برخورد با کودکان ناسازگار یا جوانانی بزهکار به‌کار می‌گیرند. خانواده اهل مطالعه با رفتارهای آگاهانه، جوانان را با کانون گرم خانواده، همراه می‌کنند و مانع از جذب آنان به محیط‌های ناشناخته و غیرمطمئن می‌شوند؛ بنابراین فعالیت‌های فرهنگی، سنگر مهمی در برابر آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تمرکز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر توجه و رسیدگی به کتابخانه‌های روستایی در دوره اخیر، عنوان کرد: توجه به روستاها و مناطق محروم در توزیع امکانات فرهنگی از نتایج برقراری عدالت اجتماعی در کشور است. نهاد کتابخانه‌ها نیز در دوره اخیر با توجه خاص به کتابداران روستایی، سعی در تحقق این هدف در جامعه دارد. حقوق و مزایا کتابداران روستایی در دوره مدیریت جدید، بهبود یافته و وضعیت مناسب‌تری را برای آنان به وجود آورده است؛ اگرچه تا رسیدن به شرایط ایده‌آل، فاصله زیادی باقی مانده است؛ اما می‌توان ادعا کرد که جهت‌گیری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رسیدگی و توجه به کتابخانه‌های روستایی، انتخابی درست بوده است.

گفتنی است؛ تشریح طرح‌های برگزیده جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» از مهم‌ترین بخش‌های این نشست بود که توسط کتابداران روستایی، انجام شد.

در پایان با اهدای لوح سپاس، تندیس، هدیه نقدی و همچنین حواله‌ی خرید تجهیزات کتابخانه‌ای از کتابداران برگزیده جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» تقدیر شد.
کد خبر: 91662
Share/Save/Bookmark