روحانیت دست به قلم شود / چرا سریال هایی مثل «شب دهم» دیگر تکرار نشدند؟
حسن نجاریان در گفتگو با هنرنیوز:
روحانیت دست به قلم شود / چرا سریال هایی مثل «شب دهم» دیگر تکرار نشدند؟
زمانی که آقای لاریجانی مدیریت رسانه ملی را برعهده داشتند ما درگیر ساخت پروژه ای در مورد امام حسین (ع) به کارگردانی آقای بحرانی بودیم و با وجودی که دو ماه از فیلمبرداری این کار می گذشت اما این پروژه به دلایلی ....
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳
حسن نجاریان سینماگر و قائم مقام سابق بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد ادای دین سینماگران به محرم و عاشورا گفت: معتقدم آنچنان که بایسته و شایسته بوده هنرمندان و مسئولین و حتی قشر روحانیت نتوانستند به درستی دین خود را به محرم ،عاشورا و امام حسین (ع) ادا کنند.

وی با اشاره به سریال « شب دهم» ساخته حسن فتحی افزود: ما بعد از گذشت سالها از تولید سریال «شب دهم» هنوز نتوانستیم تولید چنین سریالهایی را تکرار کنیم البته برخی از دوستان تلاش هایی انجام دادند اما نشد.

این سینماگر تصریح کرد: شاید خیلی از سینماگران، علاقه و دغدغه تولید کارهای مربوط به محرم و عاشورا را داشته باشند اما تولید این گونه آثار نیاز به یک کار دقیق تولیدی و یک کار مفصل تحقیقاتی دارد که متاسفانه کمتر شاهد چنین کارهایی بودیم. ضمن اینکه مسئولین هم ، کمتر به این کارها بها دادند هر چند که شعارهای زیادی در این زمینه می دهند اما به هنگام عمل ، پای کار نیستند.

قائم مقام سابق بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به قشر روحانیت یاد آور شد: روحانیون می توانند با توجه به اطلاعاتی که در مورد سوژه های مذهبی دارند همکاریهای خوبی در تولید آثار مضامین قرآنی و مذهبی با سینماگران داشته باشند بویژه در حوزه فیلمنامه نویسی به شرطی که دغدغه این کار را داشته باشند که متاسفانه این دغدغه در میان آنان خیلی فراگیر نیست در حالیکه فلاسفه و اندیشمندان خارجی در این زمینه فعال تر هستند و سابقه نگارش فیلمنامه و نمایشنامه نویسی دارند اما در ایران ما از سوی روحانیت شاهد چنین کارهایی نیستیم و هنگامی هم که برخی از طلاب علمیه می خواهند وارد عرصه سینما بشوند معمولا بخش تهیه کنندگی کار را برعهده می گیرند در صورتی که آنان باید در بخش نگارش فیلمنامه و ایجاد فکر وارد میدان شوند.

به گفته وی، یک فیلمنامه خوب و قوی در حوزه مذهبی و قرآنی می تواند انگیزه خوبی برای ورود مسئولین سینمایی به عرصه تولید این گونه آثار باشد.

حسن نجاریان با بیان اینکه باید خودِ هنرمندان ، فیلمنامه نویسان و سینماگران به تولید آثار مذهبی و عاشورایی توجه بیشتری داشته باشند تا تولید این گونه آثار افزایش یابد یاد آور شد: اما لازم است برخی از مشکلات این حوزه نیز حل شود تا ما شاهد مشکلی که هم اکنون برای فیلم «رستاخیز » پیش آمده نباشیم. این درحالی است که برای تولید این فیلم، انرژی و بودجه زیادی صرف شده است – البته من در مورد درستی یا نادرستی فیلم حرف نمی زنم – ولی معتقدم هنگامی که یک فیلم ساخته می شود اگر اکران نشود به کار لطمه خواهد خورد کما اینکه ما خودمان هم در زمانی که آقای لاریجانی مدیریت رسانه ملی را برعهده داشتند درگیر پروژه ای در مورد امام حسین (ع) بودیم که کارگردانی آن را آقای بحرانی برعهده داشتند. ما حتی دو ماه هم فیلمبرداری کردیم اما کار به دلایلی تعطیل شد و اینگونه اتفاقات هم جزو مسائل بازدارنده است و سبب خواهد شد تا هنرمندان به سمت تولید این گونه آثار نروند.

این مسئول سابق سینمایی با بیان اینکه معمولا تولید آثاری که در مورد نشان دادن چهره نزدیک به معصومین است حساسیت زا خواهد بود گفت: تلویزیون در عوض می تواند در زمینه سریال سازی با مضامین کارهای قرآنی که نیازی به نشان دادن چهره معصومین ندارد فعالیت بیشتری داشته باشد مثل تولید سریال حضرت یوسف (ع) یا سریال مردان آنجلس؛ چرا تلویزیون بعد از تولید حضرت یوسف(ع) ، دستش از تولید اینگونه آثار خالی بود؟ در حالی که این نوع تولیدات می بایست ادامه می یافت و نه تنها آقای سلحشور بلکه بقیه دوستان هم می بایست در این زمینه فعال می بودند تا ما همچنان در طول سال شاهد تولید آثار قرآنی باشیم و دستمان در زمان های مختلف از پخش اینگونه فیلم ها خالی نباشد.

قائم مقام سابق بنیاد سینمایی فارابی در مورد اکران و پخش فیلم های عاشورایی در دیگر کشورها تصریح کرد: باید بپذیریم که داستان عاشورا داستانی است که منحصرا متعلق به شیعه است لذا اینکه بتوان به گونه ای این مضامین را کار کرد که در کشورهای دیگر مسلمان هم پخش شود قدری سخت است. البته می شود با توجه به « نقاط مشترک» و با تاکید بر تنش زا نبودن مضامین؛ این آثار را در دیگر کشورهای اسلامی نمایش داد. ضمن اینکه در اینگونه آثار بحث « تحقیقات» و بحث «فیلمنامه» بسیار مهم است. یعنی اول باید بتوان یک کار جذاب هم به لحاظ داستان و هم به لحاظ محتوا تولید کرد که بیننده پای کار بنشیند و بعد از آن است که ما می توانیم حرفهای خودمان را لابه لای فیلم به او بزنیم همان کاری که سالهاست سینمای هالیوود و سینمای اروپا انجام می دهند. لذا ما نیز باید به دنبال داستان های دراماتیک خوبی باشیم تا بتوانیم نظر ملت های دیگر را به سینمای ایران جلب کنیم.
کد خبر: 84192
Share/Save/Bookmark