مساله اصلی در بحث جوانی جمعیت « فرهنگی » است
رئیس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی:
مساله اصلی در بحث جوانی جمعیت « فرهنگی » است
حجت الاسلام عزت زمانی با بیان اینکه اصلی‌ترین مساله در بحث جوانی جمعیت ، ظاهر اقتصادی دارد گفت : اما ما معتقدیم که پایه اصلی این مشکل فرهنگی است.
 
تاريخ : يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۸
به گزارش هنرنیوز ؛ نشست خبری حجت الاسلام رضا عزت زمانی - رئیس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی - با اصحاب رسانه در ساختمان نواب سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروز ششم شهریور برگزار شد.

حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به بحران کاهش جمعیت در کشور، توجه به بحث جوانی جمعیت جامعه را یکی از موضوعات کلیدی کشور عنوان کرد و گفت: دشمنان بشریت با ضربه زدن به عنصر خانواده و برهم زدن روابط عاطفی خانواده، برای از بین بردن نسل ها و دستاوردهای کشور تلاش می کنند، آنها درحالی که خودشان در حال برنامه ریزی برای جوانی جمعیت هستند اما توسط شبکه‌های ماهواره‌ای اشان، زیست تنها و نگه داشتن حیوانات در خانواده را برای ما تبلیغ می‌کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه مردم متدین ما با همه سختی‌هایی که وجود دارد اما مسیر ایجاد نسل ، تربیت و حفظ نسل آینده را تکلیف خود می‌دانند و مسئولین هم باید در این زمینه حمایت کنند.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تصویب قانون خانواده و جوانی جمعیت از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: 40 ماده این قانون مربوط به مسائل اقتصادی و 10 ماده آن نیز مربوط به مباحث فرهنگی است و در بخش‌هایی از این قانون نیز سازمان تبلیغات اسلامی عضو کارگروه هایی است که باید در زمینه جوانی جمعیت نقش آفرینی داشته باشد.

حجت الاسلام عزت زمانی با بیان اینکه در نظام اعتقادی ما رزق دست خداوند است گفت: در حالی که اصلی‌ترین مساله در بحث جوانی جمعیت ، ظاهر اقتصادی دارد اما ما معتقدیم که پایه اصلی این مشکل فرهنگی است، اگر گفتمان یک موضوع در جامعه جریان پیدا نکند هر چند که مسائل اقتصادی هم بهبود یابد بازهم موجب حل مساله نخواهد شد.

وی در مورد کارهای انجام شده از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد جوانی جمعیت به محرم سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما در حوزه فرهنگ سازی و نظام آموزشی از یکسال قبل کارهایی را انجام دادیم و به صورت جدی نسبت به مساله خانواده و جوانی جمعیت ورود پیدا کردیم به گونه‌ای که محور تمامی حرکت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در عملیات‌های مختلف با موضوع جمعیت بوده و در همین ارتباط نیز شعار «نسل به نسل در پناهت هستیم» را محور خود قرار دادیم و تمام ظرفیت‌های سازمان و فعالیت‌های رسانه‌ای خود را با همین محوریت و شعار همراه کردیم.

حجت الاسلام عزت زمانی از فعالیت‌های حوزه هنری در همین ارتباط خبر داد و تولید پوسترهای فاخر، تولید ده‌ها کلیپ و کتاب همچون «آغوش جاودانه»، «ازدحام تن‌ها، اجتماع دل‌ها» و «فاطمه دیگر»، پخش سریال تازه وارد از شبکه سوم و تولید فیلم سینمایی با موضوع جمعیت برای حضور در جشنواره فیلم فجر و تولید 15 موشن گرافیک را تنها بخشی از تولیدات سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با جوانی جمعیت عنوان کرد.

وی افزود: وقتی در آبان ماه 1400 قانون خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد، ما نیز در سازمان تبلیغات ستاد مرتبط را با رویکرد تبلیغی و گفتمان سازی فعال کردیم، مدیران استانی و شهرستانی سازمان متناسب با زیست بوم خود در گردهمایی‌های سه روزه شرکت و طرح بحث کردند تا مبانی فقهی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خانواده و جوانی جمعیت متناسب با بوم استانی و شهرستانی آنها تدوین شود و به اجرا درآید.

به گفته رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی ؛ برگزاری دوره آموزشی «نسل حسینی» با شرکت قریب به 12 هزار نفر، برگزاری دوره‌های تربیت مربی خانواده با خروجی 130 مربی متخصص، تولید بسته آموزشی شامل 60 درس ویژه فضای مجازی، برگزاری 10 وبینار تخصصی با شرکت بیش از 15 هزار فعال این عرصه و برگزاری رویداد «هم‌آهنگ» در مشهد مقدس؛ دیگر فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در موضوع جوانی جمعیت بوده است.

وی با بیان اینکه در طرح‌های مربوط به خانواده و جوانی جمعیت، سازمان تبلیغات به مساجد نگاه ویژه دارد، گفت: در این راستا مهرواره «محله همدل» با محور ایجاد فرصت هماهنگی و اتصال قلوب مؤمنین برگزار شد و نزدیک به 50 هزار گروه و فرد در آن ثبت نام کردند که 22 هزار مورد وارد گردونه حل مسئله شدند و قریب به 11 هزار نفر تا پایان راه همراه ما بودند و نهایت بیش از سه هزار و 500 مشکل در سطح محلات طرح و رفع شد.

حجت الاسلام عزت زمانی افزود: مهرواره های «اوج» و «بانور» نیز به مسئله خانواده و جمعیت نگاه ویژه دارند. علاوه بر این، مهرواره «هوای نو» ویژه هیئت‌ها و تشکل‌های دینی، با رویکرد خانواده و جوانی جمعیت نیز برگزار شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌هایی همچون «شکوه مادری» و «نسل حسینی» به منظور حمایت از مادران اعلام کرد: قانون خانواده و جوانی جمعیت بندهای مرتبط با مأموریت‌ها و کارویژه های سازمان تبلیغات اسلامی دارد، از جمله ماده 28 که این سازمان را مکلف کرده درباره آگاهی بخشی مثبت نسبت به مسئله ازدواج و فرزندآوری ورود کند.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی افزود: سند جامع خانواده و جوانی جمعیت در این راستا در دست تدوین است، اصول و چهارچوب آن مشخص شده و پس از اقدامات تکمیلی و تحولی، رونمایی خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ماده 30 قانون خانواده و جوانی جمعیت گفت: بر اساس اساسنامه سازمان، حمایت از مجموعه‌های مردمی فعال در زمینه خانواده و جمعیت در هیئت‌ها، مساجد و کانون‌های فرهنگی تبلیغی وظیفه ما است.

حجت الاسلام عزت زمانی از تدوین سند حمایت از مجموعه‌های مردمی فعال در موضوع خانواده و جوانی جمعیت در سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: ایده نهایی سازمان این است که حلقه‌های میانی از گروه‌های مردمی شکل بگیرد و برای استیفای حقوق خانواده بین مجموعه‌های حاکمیتی با خانواده اتصال لازم را برقرار کند.

وی با اشاره به ماده 32 قانون خانواده و جوانی جمعیت، گفت: این قانون اجمالاً و در بخش نظارت بر تبلیغات فرهنگی شهری به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است اما در ماده 37 مستقیماً توسعه واسطه گری ازدواج و فرزندآوری از طریق فرهنگی به این سازمان واگذار شده است.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی در پایان با اشاره به تبصره این ماده بیان کرد: به دلیل وجود ممنوعیت قانونی برای سازمان تبلیغات اسلامی در صدور مجوز برای مؤسسات و مراکز مردمی فعال در امر تسهیل گری ازدواج، حق صدور مجوزها به وزارت ورزش و جوانان واگذار شده است.
کد خبر: 98962
Share/Save/Bookmark