حیات کلمات پس از فقدان شاعر/رونمایی از نشان‌وارۀ جایزه ادبی الوند
آیین جشن امضاء و رونمایی از مجموعه شعر «رفتن در اتفاق» برگزار شد
حیات کلمات پس از فقدان شاعر/رونمایی از نشان‌وارۀ جایزه ادبی الوند
آیین جشن امضاء و رونمایی از مجموعه شعر «رفتن در اتفاق» اثر زنده‌یاد اکبر حیدری روز پنجشنبه 31 خرداد ماه در شهر کتاب همدان برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۶
هنرنیوز - سمانه اسکندری: در ابتدای این نشست زهره‌بهنام‌خو شاعر و مجری برنامه ضمن خیر مقدم به میهمانان از اهمیت برگزاری این مراسم در شهر و استان همدان گفت و اینکه تکرار نشست‌هایی مشابه که برای کتاب‌های همدانی‌ها برگزار می‌شود می‌تواند تاثیر مثبتی بر فرهنگ استان همدان بگذارد.
در ادامه این برنامه، از خسرو میرابیان که دوست نزدیک زنده‌یاد اکبر حیدری بود دعوت شد که درباره شخصیت و نگاه او به جهان مواردی را ذکر کند. میرابیان در ابتدا گفت: زنده‌یاد حیدری همیشه با عزم و اراده بر مشکلاتی که داشت فائق می‌آمد. او همیشه سرشار از شعر و کلمات بود؛ همیشه شعرهایی که امروز در این کتاب آمده را برای ما می‌خواند و خاطرات زیادی از این بابت با انتشار این کتاب برای ما زنده خواهد شد.
در ادامه برنامه، مرضیه نراقی، همسر روانشاد اکبر حیدری به ذکر تجربه‌هایی از همنوایی با او اشاره کرد و گفت: آنچه مرا به اکبر پیوند داد، شعرها و کلام جادویی او بود. من از زندگی با اکبر بسیار آموختم. او هیچ یک از مسیرهای زندگی‌اش را بدون عشق و باور سپری نکرد و همیشه احساسش را در قالب شعر جاری می‌کرد. اکبر شور و عشق بسیاری در کار و رابطه با افراد پیرامونش داشت. او برای من همیشه زنده است.
وی در ادامه با اشاره به انتشار کتاب شعر همسرش گفت: این کتاب محصول چند دوره از زندگی اکبر است. دفترها‌ی متعددی از شعرهای اکبر در دهۀ شصت تا امروز بررسی شده و به تعدادی شعر که امروز در این کتاب آمده رسیده بودند؛ این اتفاق متعلق به زمانی است که هنوز اکبر در بین ما بود.
نراقی ادامه داد: در واقع این شعرها همان شعرهایی است که خود اکبر آن‌ها را انتخاب کرده و ما دستی در انتخاب به صورت ویژه نداشتیم، بعد از بررسی‌هایی که برای ناشر به عمل آمد سرانجام قرار شد کتاب با نشر «آرادمان» بیرون بیاید و به دست مخاطبان و خانواده برسد.
همسر زنده‌یاد حیدری همچنین گفت: در این مسیر افراد زیادی تلاش کردند و زحمت کشیدند، که شاید نتوانم نام تمام آن‌ها را یکی یکی ذکر کنم؛ اما غیر از افرادی که همیشه در کنار ما و اکبر بودند مثل آقای محمود سنگستانی و همسر ایشان خانم مژگان حوائجی و آقای امیر باروتیان که من تشکر ویژه از این دوستان دارم، از حسن گوهرپور که کار گردآوری و انتخاب شعرها را از زمان حیات اکبر تا امروز که کتاب منتشر شده و بابک گرمچی طراح جلد و دوست قدیمی بنده و اکبر صمیمانه تشکر می‌کنم.
نراقی در ادامه از تلاش‌های حسین زندی به عنوان برگزار کنندۀ نشست صمیمانه تشکر کرد. در ادامه نشست جعفر محمد‌علیزاده از دوستان قدیمی زنده‌یاد حیدری دعوت شد تا ضمن خواندن چند شعر، خاطراتی را از این شاعر درگذشته ذکر کند. محمد‌علیزاده گفت: اکبر حیدری اراده‌ای بزرگ داشت؛ او از پایین‌ترین مدارج کاری شروع کرد اما در کار خودش به بالاترین مراحل رسید.
او همچنین خاطره‌ای گفت از زمانی که زنده‌یاد اکبر حیدری نخستین دریافتی خود را به عنوان حقوق از محل کارش گرفته و مهمانی کوچکی ترتیب داده بود. در ادامه برنامه کاظم مرادی نوازنده تار و خواننده به همراه همسرش شادی فریدونی نوازده دف قطعاتی را برای مخاطبان نواختند و تصنیف مرغ سحر هم به صورت جمعی خوانده شد. حسن گوهرپور شاعر و روزنامه‌نگار که مقدمۀ کتاب «رفتن در اتفاق» را به تحریر درآورده در ادامه با اشاره به نگاه اکبر نسبت به شعر گفت: همانطور که در مقدمه کتاب هم آمده، زنده‌یاد اکبر حیدری دوستان زیادی دارد که هم از بنده به ایشان نزدیک‌تر بوده‌اند و هم عمر دوستی‌شان بیشتر بوده؛ اما شاید او درباره شعر و ادبیات با من همسخنی بیشتری داشت البته در این سال‌های پایانی. شاید به همین اعتبار تصمیم گرفت شعرهایش را پاک‌نویس، و کم‌کم منتشر کند.
گوهرپور ادامه داد: اکبر حیدری داشت کم‌کم وارد نگاه تازه‌ای به جهان می‌شد؛ نه اینکه این نگاه در او نبود؛ بلکه تا این سال‌های پایانی عمر، چنین نگرشی را در خود مورد اهمیت قرار نداده بود؛ که البته متاسفانه اجل مهلت نداد.

جایزه ادبی الوند خصوصی‌ست

گوهرپور – دبیر جایزه الوند – در ادامه برنامه و در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه همدان نیازمند این است که به لحاظ جایگاه ادبی، خود را در کشور بازآفرینی کند گفت: همدان شخصیت‌های ادبی برجسته و شایسته‌ای دارد که به صورت فردی در ادبیات ایران تاثیرات قابل توجهی داشته‌اند، اما در کمتر مواقعی شاهد جریانی فراگیر در کشور بوده‌ایم که در همدان پایه‌ریزی و اجرا شده باشد.
گوهرپور ادامه داد: جایزه ادبی الوند، جایزه‌ای خصوصی‌ست که قرار است هر سال و در ماه‌های میانی سال انشالله در همدان برگزار شود. البته محل برگزاری جایزه در زمان برگزاری اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری جایزه هم ادامه داد: جایزه ادبی «الوند» از جایی شکل گرفت که دو نگاه به هم آمیخته شد؛ اول اینکه همدانی‌های اهل ادبیات و رسانه در پایتخت مصمم شدند برای استان خود در حوزه فرهنگ و ادبیات کاری انجام دهند و دوم اینکه در همدان هم این تمایل و اراده دیده شد که جایزه‌ای در حوزه کتاب به صورت سالیانه برگزار شود.
این منتقد ادبی ادامه داد: بر همین اساس، در جلسات متعدد با حسین زندی، فعال فرهنگی به این تیجه رسیدیم که در دو کمیته جداگانه این فعالیت را آغاز و برنامه‌ریزی کنیم. دبیر جایزه ادبی الوند با اشاره به کمیته‌ها و شکل‌گیری‌ آن‌ها افزود: برای برگزاری جایزه، دو کمیتۀ همدان و تهران برنامه‌ریزی و تدبیر شد؛ فراتر از این دو کمیته هم یک اتاق فکر قرار گرفت که برنامه‌ریزی و مدیریت جایزه بر عهده آن‌ها خواهد بود. این اتاق فکر به صورت سالیانه انتخاب خواهد شد و ممکن است بنابه شرایط اضافه یا کم شود.
گوهرپور با اشاره به اتاق فکر این دوره گفت: در این دوره از نسل پیشرو ادبیات همدان در دهه‌های هفتاد و اوایل هشتاد که امروز در تهران ساکن هستند بهرمند شده‌ایم، بر همین اساس اتاق فکر این دوره آقایان مصطفی بصیری شاعر و روزنامه‌نگار؛ علیرضا بهرامی شاعر، مستندساز و روزنامه‌نگار؛ مهدی علیائی‌مقدم عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران هستند که تصمیم‌گیرنده فرایند برگزاری جایزه از فراخوان تا اجرا خواهند بود.
گوهرپور با اشاره به اینکه این جایزه به هیچ وجه منطقه‌ای یا استانی نخواهد بود و جایزه‌ای ملی‌ست تاکید کرد: این جایزه به صورت ملی برگزار خواهد شد و فعلاً در حوزه مجموعه شعر است؛ فراخوان این جایزه در تیرماه منتشر و توسط دبیرخانه اعلام خواهد شد. سخنگوی این جایزه حسین زندی است که اخبار رسمی از طریق ایشان اعلام می‌شود.
در ادامه برنامه رضا براتی دوست و خویشاوند زنده‌یاد حیدری تصنیف «به سوی تو» را که مورد علاقه زنده‌یاد بود اجرا کرد. سهند پاک‌بین و لیلا مسکوک دو شاعری بودند که شعرهای خود را در این جلسه قرائت کردند.

رونمایی از نشان‌های جایزه ادبی الوند و هفته‌نامه الوند

در پایان جلسه و با دعوت از بابک گرم‌چی گرافیست و طراح جلد کتاب «رفتن در اتفاق»، رضوان سلماسی نماینده شورای شهر همدان، دکتر نصرالله پزشکی عضو شورای سیاستگذاری هفته‌نامه الوند، جعفر محمدعلیزاده شاعر و عکاس، حیاتی نویسنده، نشان‌وارۀ جایزه ادبی الوند کار استاد قباد شیوا و نشان هفته‌نامه الوند به تحریر استاد اسرافیل شیرچی رونمایی شد. لازم به ذکر است این نشست با همکاری انجمن توان‌‌افزایی باهم، پویشگران سفر پاک و شهرکتاب همدان برگزار شد.






عکس: حمیدرضا حق نظری
کد خبر: 96550
Share/Save/Bookmark