آثار مستند در فجر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند
حمید دهقانپور در گفتگو با هنرنیوز؛
آثار مستند در فجر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند
حمید دهقانپور گفت: فیلم‌های مستند به عنوان یکی از بخش‌های فرعی جشنواره بین المللی فیلم فجر نمایش داده شود به این آثار کم توجهی خواهد شد و در حاشیه قرار می‌گیرند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۹
حمید دهقانپور در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با پخش آثار مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: بار‌ها این موضوع را تذکر داده‌ام اما چون فایده‌ای ندارد تکرار آن نیز بی‌فایده خواهد بود در حقیقت گوش شنوایی نیست گویا گفتن آاین مطلبدیگر ضرورتی ندارد اما یک بار دیگر به این موضوع اشاره می‌کنم که سینمای مستند یک هویت مستقل دارد و باید این سینما را به طور مستقل و جداگانه حمایت کرد. این فیلم‌ها باید برای مخاطبین خاص خودش نمایش داده شود. برای این نوع سینما باید یک نشریه تخصصی جدا در نظر بگیرند و اگر همچنان فیلم‌های مستند به عنوان یکی از بخش‌های فرعی جشنواره بین المللی فیلم فجر نمایش داده شود به این آثار کم توجهی خواهد شد و در حاشیه قرار می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: افرادی که در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای دیدن فیلم حاضر می‌شوند به دنبال آثار مستند نیستند و فضای جشنواره برای فیلم‌های داستانی طراحی شده است و این امر طبیعی است که آثار مستند مخاطبین زیادی نداشته باشد. سینمای مستند دارای شخصیت جداگانه و نگاه مشخصی است که نباید آن را در بخش‌های جنبی جشنواره‌ای دیگر قرار داد و آن را به حاشیه راند بلکه باید آن را حمایت کرد و شرایط دیدن فیلم را برای اهل آن فراهم کرد. امیدوارم دوستان و مدیران فرهنگی زود‌تر به این نتیجه برسند و از نمایش فیلم‌های مستند در فجر جلوگیری کنند. اکثر این مستند‌ها در جشنواره «سینما حقیقت» نمایش داده شده است و نمی‌دانم چه لزومی دارد که دوباره در این جشنواره آن‌ها را اکران کنند. شاید دلیل موجهی برای اکران این فیلم‌ها دارند اما به نظرم کاخ جشنواره برای نمایش فیلم مستند اصلاً خوب نیست.

دهقانپور درباره ورود درام به فیلم‌های مستند در طی چند سال اخیر و شکل و شیوه آن ها که شاید فیلم مستند را از واقعیت دور می کند گفت: نحوه پرداخت فیلم‌های مستند شیوه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند پرداخت درام در فیلم‌ها باشد. کمی در این زمینه باید با وسواس بیشتری حرکت کرد زمانی که از درام حرف می‌زنیم باید بدانیم که وارد ادبیات نمایشی رمان و داستان نویسی می‌شویم که به سینمای داستانی نزدیک‌تر هستند. باید در این امر شفاف سازی شود که تصور ما از رمان و درام در مستند چیست اگر تصورمان‌‌ همان چیزی باشد که به صورت عامیانه وجود دارد نمی‌تواند برای سینمای مستند کار ساز باشد.

او در ادامه افزود: البته باید به این نکته اشاره کنم که سینمای وریته یک شکلی از سینمای مستند است و ما گونه‌های دیگری از مستند سازی نیز داریم که آن‌ها هم جای بحث دارند. سینمای مستند هم مانند سینمای داستانی دارای ژانر‌های مختلف است که یک مستند ساز با شناخت تمام این‌ها می‌تواند درام را در مستند بشناسد و نسبت به آن به تعریف درستی برسد.

وی این چنین ادامه داد: فیلم مستند «نانوک شمالی» یک مستند دارای درام است که البته درام آن برخواسته از خود خط سیری است که فیلم طی می‌کند. روبرو شدن ناندک با طبیعت و ارتباط آن‌ها با هم در شرایط مختلف درام فیلم را به وجود می‌آورد. مبارزه انسان با طبیعت و کنار آمدن با آن و دیدن پیرزوی و باخت هر کدام از آن‌ها برای مخاطب در این فیلم جذابیت دارد و باعث می‌شود که تعلیق و کشش در این فیلم مستند به درستی به وجود بیاید این یعنی درام در مستند و پرداخت آن توسط کارگردان که جوان‌تر‌ها باید این نوع کار‌ها را برای خود به عنوان نمونه خوبی از مستند قرار بدهند.

دهقانپور با اشاره به اینکه تا به امروز در بین فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر یک فیلم ایرانی با دکوپاژ ایرانی ندیده است گفت: به نظرم اگر می‌خواهیم به یک سینمای ملی برسیم باید بپردازیم به شیوه روایت فیلم‌‌هایمان ما باید مونتاژ و دکوپاژ ایرانی را یاد بگیریم و در این مسیر قرار بگیریم البته اگر علاقه‌مند هستیم که سینمای ملی و ایرانی داشته باشیم که برگرفته از تمام فرهنگ ما باشد اما اگر نگاه‌مان این گونه نباشد می‌توانیم یک سینمای صنعتی خوب برگرفته از آثار هالیوودی داشته باشیم. سینمای تجاری داشتن بد نیست اما به آن نمی‌توان گفت سینمای ملی و ایرانی این مسیری که در پیش گرفتیم ما را به سمت سینمای ملی و ایرانی هدایت نمی‌کند.
کد خبر: 79054
Share/Save/Bookmark