نگاه سیاسی و تحریم ها در پایین اعلام شدن رتبه اصلی دانشگاههای ایران موثر بودند
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با هنرنیوز:
نگاه سیاسی و تحریم ها در پایین اعلام شدن رتبه اصلی دانشگاههای ایران موثر بودند
دکتر احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر معتقد است نگاه سیاسی و تحریم ها باعث شده تا رتبه اصلی دانشگاههای ایران به درستی در جهان معرفی نشوند.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۷
دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد تاثیر تحریم ها و نگاه سیاسی در رتبه بندی جهانی دانشگاههای ایران گفت: اگر چه نگاه سیاسی در این زمینه بی تاثیر نیست ولی معتقدم یکی از شاخص های مهم در ارزیابی های جهانی که شاید باعث می شود رتبه دانشگاههای ایران نسبت به دیگر دانشگاها پایین تر ثبت شود بحث ارتباطات بین المللی در زمینه تبادل استاد و تبادل دانشجو است مثلا شما وقتی وارد یک دانشگاه معتبر دنیا می شوید بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان آن دانشگاه، دانشجویان خارجی هستند و بهترین دانشجویان دنیا و از جمله دانشجویان ایرانی در آن دانشگاهها درس می خوانند لذا این امر یک تبادل بین المللی و شناخته شده است و این شناخته شدن بیشتر دانشگاه، سبب افزایش امتیاز دانشگاه در رتبه بندی جهانی می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در بحث فعالیت های بین الملل ضعیف هستیم مثلا ما هم اکنون در دانشگاههای خودمان، کمتر از ۱۰۰ دانشجوی خارجی داریم اما تلاش می کنیم تا این تعداد را به ۱۰۰۰ نفر افزایش بدهیم.اگر بتوانیم این تعداد دانشجوی خارجی را در دانشگاههای خودمان بپذیریم حتما رتبه دانشگاه ما افزایش پیدا خواهد کرد چون حضور دانشجویان خارجی در هر کشوری ، می تواند برای یک دانشگاه ، امتیاز محسوب شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر یاد آور شد: ما هنوز نتوانسته ایم از اساتید برجسته ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند برای تدریس در دانشگاههای خودمان استفاده کنیم چرا که برخی از ضوابط و قوانین وضع شده در کشور مانع جذب بیشتر این طیف از اساتید ایرانی می شود اما ما در برنامه های آینده خودمان، بهره مندی از حداقل ۱۰۰ استاد برجسته ایرانی مقیم خارج یا اساتید خارجی را در دستور کار داریم که البته باید زیرساخت های آن را فراهم کنیم هر چند که می دانیم کار سختی است ولی مقدمات آن انجام شده است. بنابراین ما حتما باید در برنامه ۵ سال آینده به این اهداف دست پیدا کنیم این درحالی است که هم اکنون وارد کار شدیم و خوشبختانه دانشگاههای دیگر هم این کار را شروع کردند. لذا عمده بحث تحریم ها به ارتباطات بین المللی ما برمی گردد. مثلا وقتی ما می خواهیم قراردادی با مرکز علمی یکی از کشورها منعقد کنیم بعضی از این مراکز علمی ، با وجودی که علاقه مند به این همکاری هستند چون که می دانند ایران کشور بزرگی است که از اساتید و دانشجویان ممتازی برخودار است اما دولتهای آنان مانع این قراردادها می شوند. شاید اثر مهم تحریم ها اینجا باشد و اگر تحریم ها رفع شود حتما ما می توانیم شاهد تسریع بیشتر در روابط بین المللی خودمان باشیم.

وزیر اسبق مخابرات در عین حال تاکید کرد: اگر تحریم ها لغو هم نشود ما کار خودمان را انجام خواهیم داد اما اگر شاهد رفع این تحریم ها باشیم بی شک ، روابط بین المللی ما تسریع خواهد یافت.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سوال که با توجه به سنگ اندازی امریکا ، شما چقدر اعتقاد به حل مشکلات هسته ای هستید گفت: امیدواری من بیشتر از نا امیدی است. یعنی من بالای ۵۰ درصد امیدوار به حل مسائل هسته ای هستم. اما همان طوری که مقام معظم رهبری و آقای رئیس جمهوری هم اعلام کردند ما حاضر به رفع تحریم ها به هر قیمتی نخواهیم بود. من حتی با بسیاری از جوانان هم که صحبت می کردم آنان هم معتقد بودند که نباید بحث رفع تحریم ها به هر قیمتی صورت بگیرد.

وی با اشاره به خطوط قرمزی که رهبری در مورد بحث هسته ای مطرح کردند افزود: واقعا خطوط قرمزی که رهبری تعیین کردند ، خطوطی است که مورد تایید همه مردم است.از سوی دیگر معتقدم افرادی که مسئولیت مذاکرات هسته ای را برعهده گرفتند. افراد متخصص و معتمد نظام هستند و آنان خواهند توانست این موضوع را با عزت به سرانجام برسانند هرچند که ممکن است زمان موفقیت این مذاکرات قدری طولانی تر بشود اما موضوع هسته ای ایران ، حل شدنی خواهد بود
کد خبر: 80854
Share/Save/Bookmark