شورای صنفی پاسخ دهد چرا «روزگاری عشق و خیانت» در فصل سوخته اکران شد؟
علیرضا اسیوند در گفتگو با هنرنیوز:
شورای صنفی پاسخ دهد چرا «روزگاری عشق و خیانت» در فصل سوخته اکران شد؟
بازیگر فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» گفت: مسئولین شورای صنفی اکران باید توضیح دهند که چرا فیلم خوبی مثل «روزگاری عشق و خیانت» را در فصل سوخته اکران، راهی سینما می‌کنند؟
 
تاريخ : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴
علیرضا اسیوند بازیگر فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد این فیلم افزود: قصه این فیلم یک ملودرام عاشقانه‌ای است که اشاراتی به ظلم‌های دوران ستم شاهی و رژیم صهیونیستی در ایران دارد. این فیلم اگر چه دیر ساخته شده است اما معتقدم خوب ساخته شده است.

وی ادامه داد: آقای داود بیدل کارگردان این اثر، زحمات بسیاری برای ساخت این فیلم متحمل شد اما به نظر می‌رسد مورد حمایت قرار نگرفت این درحالی است که پرداختن به چنین مضامینی مستلزم حمایت‌های بسیار چه در مرحله ساخت و چه در مرحله اکران دارد.

اسیوند با بیان اینکه فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» از سوژه بسیار خوبی برخوردار است که می‌تواند مخاطب را به انت‌ها همراه قصه نگه دارد با اشاره به بی‌عدالتی‌هایی که در حوزه اکران به بسیاری از فیلم‌ها می‌شود اضافه کرد: واقعا جای سوال است که چرا مسئولین شورای صنفی اکران، فیلم خوب «روزگاری عشق و خیانت» را چرا در فصل سوخته و مرده‌ای مثل بهمن ماه که ما هم جشنواره فیلم فجر را داشتیم و هم اینکه مردم بیشتر به دنبال خرید آخر سال هستند و از طرف دیگر فصل امتحانات دانشجویان است راهی پرده سینماهای کشور کردند؟

وی تصریح کرد: من واقعا از این بازی‌ها سر در نمی‌آورم و هر کسی هم این بازی‌ها را طراحی کرده است مطمئن باشد که با خداوند طرف خواهد شد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌هایی با مضامین انقلاب کمتر ساخته می‌شود یاد آور شد: یکی از دلایل مهم آن نداشتن سوژه‌های ناب و بکر دراین زمینه است. متاسفانه اکثر سوژه‌هایی که دراین زمینه کار شده بیشتر مضامین تکراری و دستمالی شده است که نمی‌تواند شان انقلاب را به خوبی حفظ کند. این درحالی است که فیلمنامه نویسان ما با تحقیق و پژوهش‌های مناسب خواهند توانست نقاط کور و زوایای پنهانی در مضامین انقلاب بیابیند که هم حقایقی را در مورد مسائل انقلاب برای تماشاگران روشن می‌سازد و هم اینکه خواهد توانست جذابیت‌های خوبی برای مخاطب به همراه داشته باشد.

وی حمایت از همه آثار سینمایی بویژه مضامین مربوط به انقلاب را یکی از مسائل مهمی عنوان کرد که می‌تواند در افزایش تولید این نوع مضامین کمک کند.

بازیگر فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» اظهار داشت: وقتی فیلم‌هایی مثل روزگاری عشق و خیانت در فصل بدی اکران می‌شوند و هزینه تولید این فیلم به دلیل تصمیم گیری غلط اکران، بازگشت سرمایه ندارد مشخص است که هیچ تهیه کنندگی تمایلی به ساخت این فیلم‌ها پیدا نخواهد کرد.

اسیوند افزود: معتقدم کسانی که در حوزه سینما فعالیت می‌کنند باید آدم‌های سالم به لحاظ نوع نگاه باشند بویژه کسانی که در مورد سینمای این مملکت تصمیم گیری می‌کنند. نباید مسائل سلیقه‌ای و شخصی و مخصوصا سیاسی را وارد حوزه فرهنگی کرد. شاید یکی از دلایل اکران سوزی فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» مسائل سیاسی و غرض ورزی‌هایی باشد که نسبت به عوامل این فیلم داشته باشد – البته امیدوارم که این طور نباشد – اما اگر با نگاه سیاسی و سلیقه‌ای به اکران این فیلم توجه شده باشد یک کار غیر فرهنگی خواهد بود.

وی تصریح کرد: من واقعا مسائل سیاسی را نمی‌شناسم و نمی‌دانم که چرا باید سیاسی کاری در عرصه فرهنگی حضور چشم گیری داشته باشد. من متاسفانه هیچ‌گاه ندیدم که در حوزه اکران عدالت به خوبی رعایت شود همیشه بی‌عدالتی موج می‌زده است. سینما به جایی رسیده است که هر کسی برای این سینما نظر می‌دهد. وقتی مسئولین سینمایی برای سینما کستینگ می‌بندند! باید برای این سینمای مملکت، زار زد. پخش فیلم‌ها تعین می‌کنند که چه کسی در فیلمی حضور داشته باشد و چه کسی نباید حضور داشته باشد!

اسیوند تاکید کرد: نباید یک مشت آدم شارلاتان وارد سینما بشوند و برای سینما تصمیم گیری کنند. متاسفانه این مساله در همه زمینه‌های هنری ما ریشه دوانده است و سوزاندن این ریشه‌ها؛ کار بسیار سختی است اما شدنی است.

وی با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: من امسال فیلم سینمایی «شرفناز» را در جشنواره فیلم فجر داشتم که از روز اول، پنبه این فیلم را زدند و فرم‌های نظر سنجی مردمی این فیلم را در جشنواره فجر به دست مردم نرساندند و من خودم در دو سینمای متفاوت جشنواره که این فیلم را دیدم. فرم‌های نظر سنجی به دست مردم نرسیده بود. اصلا مافیا بازی است و نمی‌دانم برای چی؟ یکسری از افرادی که تخصصی در زمینه سینما ندارند. شروع به نوشتن نقد منفی برعلیه این فیلم در جشنواره کردند و این درحالی است که مشخص است این نقد نویسان از سوی برخی از گروه‌ها، ماموریت یافته بودند که نسبت به این فیلم، نقد منفی بنویسند!

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: معتقدم فیلم شرفناز فیلم بسیاری خوبی است که از سوی مردم هم مورد استقبال قرار گرفت اما من از رسانه‌ها دلگیرم برای اینکه ذائقه و سلیقه تماشاگر را به یکسری مسائل سطحی و روبنایی اجتماعی محدود کردند که از دروازه غار شروع و به تجریش ختم می‌شود. در حالی که ما فیلم شرفناز را در منطقه صفر مرزی و درشرایط سخت و در لوکیشن خشن اما با یک قصه خوب ساختیم.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 79324
Share/Save/Bookmark