تسلط نداشتن بر یک زبان غیر فارسی برای مجری رسانه ملی ضعف است/یک مجری فقط شنوده نیست
مبینا نصیری در گفتگو با هنرنیوز؛
تسلط نداشتن بر یک زبان غیر فارسی برای مجری رسانه ملی ضعف است/یک مجری فقط شنوده نیست
مبینا نصیری گفت: عدم شناخت و تسلط بر یک زبان دیگر برای یک مجری آن هم در رسانه ملی مانند صدا و سیما ضعف بزرگی است از همین روی بر آن شدم تا تحصیلات خود را در مترجمی زبان انگلیسی به صورت اصولی پیش ببرم
 
تاريخ : يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹
مبینا نصیری مجری جوان رسانه ملی در گفتکو با خبرنگار سرویس تلویزیون هنرنیوز در ارتباط با فعالیت‌هایش در سال‌های اخیر و همچنین نحوه ورودش به سازمان صدا و سیما گفت: تقریباً سه سال است که در شبکه یک سیما فعالیت دارم البته قبل از آن چند سالی بود که در شبکه‌های مختلف رادیویی مانند «صدای آشنا» و «رایو جوان» فعالیت داشته‌ام و جایزه منتخب گویندگی آنونس هم از رادیو جوان گرفته‌ام که در اوایل کارم برایم بسیار لذت بخش و خاطره ساز بوده است.

وی در ادامه افزود: البته با سایر شبکه‌های تلویزیونی مانند «شبکه دو» و «جام جم» برای مدت کوتاهی همکاری داشته‌ام برنامه‌هایی مانند «جوانی» و «زیتون» از شبکه «جام جم» و «آفتابگردان» از «شبکه دو» از این دست هستند. «سیمای خانواده»، «صبح بخیر ایران»، «امروز هنوز تموم نشده»، «روز دختر»، «شبکه هر ایرانی» و ویژه برنامه عید نوروز در سالی که گذشت به همراه اشکان خطیبی و سحردولت شاهی از جمله برنامه‌هایی بوده است که در طول این سه سال همکاری که با شبکه یک داشته‌ام به روی آنتن رفته است.

لیلی‌های روی زمین دغدغه من هستند

نصیری در پاسخ به این پرسش که به صورت تخصصی در کدام حوزه بیشتر فعالیت داشته‌اید گفت: حوزه تخصصی که بیشتر در آن حیطه به اجرای برنامه پرداخته‌ام «خانواده» است. البته تمایل شخصی خودم به برنامه‌هایی است که در ارتباط با زن باشد اما این نکته را باید عنوان کنم نگاه من فرا جناحی و فرا مرزی است. در مجموع، لیلی‌های روی زمین دغدغه من هستند. علاقه من در این زمینه به حدی است که دوست دارم در حوزه زن‌ها و دختران سرزمینم برنامه سازی کنم. با توجه به اینکه در سایر شهر‌ها و استان‌های دیگر به اجرای برنامه می‌پردازم دقت زیادی به زن‌ها و دختران دارم و دغدغه‌های آن‌ها را بررسی می‌کنم و از همه مهم‌تر با آنها به صحبت می‌نشینم تا ذهنیت درستی از آن‌ها نسبت فرهنگی که در آن رشد کرده‌اند پیدا کنم. البته یکی دیگر از علاقه‌هایم اجرا در برنامه‌هایی است که مربوط به سینما است. اما همچنان برنامه‌ای که در شبکه یک در این مورد ساخته شود و یک مجری زن اجرای آن را برعهده داشته باشد ساخته نشده است.

تخصص مجری در حوزه‌ای که اجرا می‌کند بسیار مهم است/ داشتن اطلاعات کلی کافی نیست

وی با اشاره به اینکه یک مجری نسبت به حوزه‌ای که در آن به اجرای برنامه می‌پردازد باید اشراف کامل داشته باشد تا تبدیل به یک شنونده نشود گفت: البته به نظرم یکی از نکته‌های بسیار مهم که بر هیچ مجری پوشیده نباید باشد تخصص و دانش درباره موضوع برنامه‌ای است که اجرای آن را بر عهده دارد. در عرصه سینما مدتی است که مطالعات خودم را افزایش دادم و برایش برنامه ریزی کرده‌ام و دقت دارم تا در جریان ریز اتفاقاتی که در این عرصه می‌افتد قرار بگیرم. تاریخ‌شناسی سینما و شناخت گونه‌های مختلف فیلم و همچنین نحوه نقد درست آثار سینمایی از دغدغه‌های شخصی من است که باید به آن واقف باشم. به عنوان مثال تمام مجله‌هایی که در حوزه سینما حرف تخصصی می‌زنند بنده یکی از اشتراک‌های آن‌ها هستم.

تاکید می‌کنم که یک فقط مجری شنوده نیست

نصیری در ادامه افزود: به نظرم یک مجری خوب به عنوان فردی که یک برنامه تخصصی به آن واگذار می‌شود نباید یک شنونده ساده و پرسشگری معمولی باشد بلکه باید در راستای برنامه مورد نظر و اهداف آن، جریان ساز و حتی چالش برانگیز باشد. با احترام به تمام مجریان زن رسانه ملی اما بیش از چهره یک مجری زن میزان سواد و شناخت و نحوه بیان وی است که باعث تمایز نه فقط خودش بلکه برنامه‌اش خواهد شد. یکی از مسائل بسیار مهم برای یک مجر در زمانی که در آن زندگی می‌کنیم تسلط بر زبان‌های غیر فارسی است از جمله انگلیسی و فرانسه و... که باید به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی یک مجری در رسانه ملی به حساب می‌آید.

برای مجری رسانه ملی تسلط نداشتن بر یک زبان غیر فارسی ضعف است

وی در ادامه افزود: عدم شناخت و تسلط بر یک زبان دیگر برای یک مجری آن هم در رسانه ملی مانند صدا و سیما ضعف بزرگی است از همین روی بر آن شدم تا تحصیلات خود را در مترجمی زبان انگلیسی به صورت اصولی پیش ببرم و اکنون بعد از اتمام این برنامه ریزی برای یادگیری سایر زبان‌ها دارم. متاسفانه یکی از ضعف‌های بزرگی که در بین همکاران ما دیده می‌شود عدم تسلط بر زبان‌های غیر فارسی است. در این مجال نمی‌گنجد وگرنه صحبت‌های بسیار زیادی در ارتباط با دلایل و مهم بودن یادگیری زبان وجود دارد که باید در یک گفتگوی تخصصی در ارتباط با توانایی‌های یک مجری درباره آن صحبت کرد.

طی این چند سال فضابرای جذب مجری جوان باز شده است

او همچنین با اشاره به اینکه فضای مناسبی در طی چند سال اخیر برای جذب مجریان جوان در رسانه ملی باز شده است گفت: به نظرم طی چند سال اخیر در جذب مجری موفق‌تر عمل کرده‌ایم. البته به این معنی که فضا باز‌تر شده است تا جوان‌های بیشتری بتوانند در این عرصه خودشان را محک بزنند. برای انتخاب مجری در تلویزیون فیلتر‌هایی وجود دارد و این گونه نیست که دست هر فردی را می‌خواهند بگیرند و وارد رسانه ملی کنند حتماً توانایی‌هایی در آن وجود داشته است اما اینکه این توانایی‌ها تا چه اندازه قابل قبول است مبحث دیگری است که باید در مورد آن تامل کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: به عنوان مثال چن سال پیش پایگاهی به نام باشگاه رادیویی جوان تشکیل شد که از علاقه مندان تست می‌گرفتند و از بین هزاران نفری که شرکت کرده بودند چهل نفر را با آزمون کتبی قبول کردند که برای آن تعداد دوسال دوره آموزشی گذاشتند که رادیو جوان از میان آن افراد دو نفر را برای همکاری پذیرفت که یکی از آن‌ها من بودم. به نظرم آموزش‌های این چنینی بسیار مفید خواهد بود.
کد خبر: 77407
Share/Save/Bookmark