جشنواره «سما» ارزان ترین جشنواره کیفی در کشور / توجه ویژه به فیلمسازان شهرستانی
در نشست خبری جشنواره سما عنوان شد؛
جشنواره «سما» ارزان ترین جشنواره کیفی در کشور / توجه ویژه به فیلمسازان شهرستانی
دبیرسومین جشنواره فیلم کوتاه سما در پاسخ به خبرنگار هنرنیوز گفت: تلاش ما حمایت بیشتر از فیلمسازان شهرستانی است چرا که فیلمسازان پایتخت ، امکان ارتباط گیری برای تولید فیلم با دیگر نهادها را خواهند داشت.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، امروز صبح نشست خبری سومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» با حضور مجتبی امینی مدیر جشنواره در مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار گردید.

وی در این نشست خبری با بیان اینکه نخستین هدف ما از برگزاری جشنواره فیلم «سما» ایجاد یک فضای فرهنگی با حضور نخبگان فرهنگ و هنر به ویژه جوانان شهرستانی خواهد بود گفت: تلاش داریم تا در این دوره جشنواره ای پویاتر و فعال تر نسبت به دو دوره قبل داشته باشیم.

امینی با اشاره به ارسال آثار در دوره اول و دوم اظهار داشت: در دوره اول این جشنواره ۲۰۰۰ اثر و در دوره دوم ۱۸۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود.

وی از فعال شدن دبیرخانه این جشنواره از یکم آذر تا سی‌ام بهمن‌ ماه خبر داد و یادآور شد که هیأت انتخاب فعالیت خود را از اول اسفند ماه شروع خواهند کرد.

به گفته دبیر جشنواره سما ، این جشنواره در چهار بخش مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن و فیلمنامه برگزار می‌شود. مدیرعامل موسسه فرهنگی – هنری شهید آوینی ، عناوینی همچون ، «زندگی ساده، خانواده سالم»، «جامعه کوشا، اقتصاد مقاومتی»، «امنیت فراگیر، رفاه همگانی»، «خدمت‌رسانی، کارآمدی ملی» و «عمل انقلابی، محرومیت‌زدایی» را از زیرشاخه های موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی ذکر کرد.

دبیر سومین جشنواره فیلم «سما» تاکید کرد: ما ارزن ترین جشنواره را در کشور - با حداقل هزینه و بالاترین کیفیت - برگزار می کنیم و سعی کردیم از هزینه های گزاف خودداری کنیم و به همین منظور در این دوره افتتاحیه ای نخواهیم داشت و تنها در صبح اولین روز از جشنواره همراه با تعدادی از هنرمندان بر سر مزار شهید آوینی حاضر خواهیم شد.

مجتبی امینی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « آیا جشنواره بودجه جداگانه ای را برای تولید آثار برای حضور در جشنواره سما اختصاص داده است؟» گفت: خانه مستند و داستانی ما از آثاری که ارائه می شود به شرطی که از مضمون و محتوای خوبی برخوردار باشند حتما حمایت خواهد کرد بویژه که خانه مستند و داستانی ما تا بهمن ماه دستور کار جدی برای تولید دارد و خیلی از کارها در برنامه تولید قرار گرفته که هم اینک شروع شده است. اما ما بیشتر تلاش داریم تا فیلمسازان شهرستانی را مورد حمایت قرار دهیم چرا که فیلمسازان پایتخت ، امکان ارتباط گیری برای تولید فیلم را با جاهای دیگر دارند.

وی در مورد مراسم بزرگذاشت های این دوره از جشنواره که سوال دیگر خبرنگار هنرنیوز بود گفت: ما در این دوره هم برنامه بزرگداشت هایی خواهیم داشت که در نشست بعدی جشنواره سما اعلام خواهیم کرد.

امینی ادامه داد: ما باید نگاهی آموزشی و دانشگاهی به برگزاری جشنواره‌های سینمایی در کشور داشته باشیم. درواقع جشنواره‌های سینمایی تنها بستری است که آثاری مانند مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن در آن دیده می‌شود و شرایطی فراهم می‌شود تا فیلمسازان بتوانند یکدیگر را مورد بررسی قرار دهند و در تقویت تولید آثار خود بکوشند.

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تولید آثار بلند توسط مؤسسه شهید آوینی بیان کرد: ما در حوزه تولید، کم‌کار نشده‌ایم و هر سال تولید یک فیلم سینمایی بلند و یک انیمیشن را در دستور کار خود داریم. به عنوان مثال در طول سال گذشته فیلم سینمایی «بدون مرز» را تولید کردیم که این فیلم توانست جوایز بسیاری را در حوزه بین‌الملل به دست آورد. امسال نیز فیلم سینمایی «چراغ‌های ناتمام» را با محوریت دفاع‌مقدس تولید کردیم که به جشنواره فیلم فجر ارسال می‌شود. همچنین در سال جاری سیاست تولید سریال‌سازی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و درسال آینده چندین سریال را در دستور تولید خواهیم داشت.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی با اشاره به نهاد زیرمجموعه خود گفت: اتفاق ویژه‌ای که طی چهار سال گذشته در این مؤسسه رخ داده است تمرکز بر فرآیند آموزش و ایجاد مراکز آموزشی است. طی چهار سال گذشته نزدیک به 1000 نیروی جوان در پنج دوره آموزشی تربیت شده‌اند و در کنار آن با راه‌اندازی خانه‌های تولید فیلم، بستر مناسب برای تولید آثار توسط هنرمندان جوان فراهم شده است.

یاد آوری می شود که در خاتمه نیز توسط دبیرجشنواره از پوستر سومین جشنواره سما که توسط حسین رضایی طراحی شده بود رونمایی گردید.

کد خبر: 93715
Share/Save/Bookmark