برگشتن جشنواره «رویش» به تهران ربطی به کم کاری مدیران مشهد ندارد!
رئیس حوزه هنری استان خراسان در گفتگو با هنرنیوز:
برگشتن جشنواره «رویش» به تهران ربطی به کم کاری مدیران مشهد ندارد!
رئیس حوزه هنری استان خراسان گفت: بنده اصلاً این حرف را قبول ندارم که مدیران مشهد کم کاری کرده‌اند ما وظایف خودمان را انجام داده‌ایم. این‌ها مباحثی است که تا یک مقداری از آن ممکن است درست باشد اما واقعاً باید به همین دلیل تنها جشنواره رویش از مشهد به تهران انتقال پیدا کند؟! هزینه‌های تبلیغاتی مگر چقدر می‌شد که بخواهیم چنین کاری انجام دهیم.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۵
ابتدا نگاهی کلی به آنچه که در جشنواره رویش گذشت می اندازیم.
در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که بعد از هشت دوره برگزاری جشنواره رویش در مشهد با این اتفاق روبرو شدیم که جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در تهران برگزار شد. طبق گفته دبیر نهمین دوره از جشنواره رویش در این اتاق سیصد میلیون تومان پس انداز شده است و از طرفی وی اذعان داشت که مسئولان مشهد و مدیران فرهنگی در آنجا حاضر به همکاری نشدند تا در این دوره رویش در مشهد برگزار شود.
 این سوال نیز پیش می‌‌اید که چطور می‌شود استانی که خود متولی چنین جشنواره‌ای است نسبت به آن کم اهمیت رفتار می‌کند و به یکباره زحمات هشت ساله خود را تقدیم دیگران می‌کند؟!

آیا تهران در برگزاری جشنواره دینی رویش موفق عمل کرده است؟
آن چیزی که در طی روز‌های برگزاری جشنواره شاهد بودیم بی‌اطلاعی عده زیادی از برگزاری رویش در تهران بود. کلاس‌های تخصصی و جلسات گفتگوی کارگردانان با تعداد انگشت شماری از عفلاقه مندان و شرکت کنندگان برگزار می‌شد. در نهمین دوره از این جشنواره قرار بود که آثار هادی مقدم دوست بررسی شود که بدون هیچ توضیحی این کار انجام نشد و آنقدر مخاطب کم بود که کسی متوجه برگزار نشدن آن نشد و حتی پیگیری هم از جانب سایر رسانه ها صورت نگرفت. اما در روز اختتامیه اتفاق خوبی که افتاد حضور پر رنگ بخش زیادی از سینما گران بود که در تالار اندیشه حوزه هنری دور هم جمع شده بودند. محسن مومنی شریف با صراحت اعلام کرد که مسئولان مشهد قدر جشنواره رویش را ندانستند این در شرایطی است که همچنان رسانه‌ای پی گیر این مطلب نبوده است که شاهد نظرات مدیران مشهد باشیم و یک طرفه در تهران به قضاوت دوستان در مشهد نپردازیم.

هنرنیوز در همین راستا گفتگویی با رییس حوزه هنری در مشهد داشته است که به شرح ذیل آمده:

در پاسخ به این پرسش که نگاه‌تان نسبت به برگزاری جشنواره رویش در تهران چیست گفت: البته بنده از دو دیدگاه می‌توانم نظر دهم یکی نگاه شخصی من در ارتباط با این موضوع است و دیدگاه دیگری که از جانب من وجود دارد به عنوان فردی است که در سازمان حوزه هنری انجام وظیفه می‌کنم و تابع دستورات هستم. با دیدگاه سازمانی‌ام باید بگویم که هر آن گونه که در تهران تصمیم گرفته می‌شود بنده موظف به انجام آن هستم.

وی در ادامه افزود: جشنواره رویش برای این به وجود آمد که جشنواره‌ای آموزش دهنده باشد تنها این بحث مطرح نبود که صرفاً یک جشنواره‌ای با موضوع دینی برگزار کنیم. اگر نگاهی به اساس نامه ابتدایی «رویش» بیاندازیم متوجه خواهیم شد که مراحلی برای آن دیده شده است که همچنان در ابتدای راه آن قرار داریم.

وی این چنین ادامه داد: ابتدا قرار بود استعداد‌هایی که در جشنواره رویش شناسایی می‌شوند مورد حمایت دوستان قرار بگیرند. حمایت‌ها فقط مالی نیست بلکه مشاوره‌هایی که برای کار‌هایی بعدی به آن‌ها داده می‌شود می تواند به نوعی حمایت باشد. هویت دینی رویش مهم است و باید در این زمینه مشاوره‌های هویتی به کارگردانان دهیم که.

رییس حوزه هنری استان خراسان با اشاره به اینکه باید بعد از نُه دوره برگزاری جشنواره باید کیفیت آن را در طی این چند دوره مورد ارزیابی قرار دهیم گفت: مهم نیست رویش در کجا برگزار شود بلکه مهم‌تر این است که جشنواره دینی رویش به اهداف خود تا چه اندازه نزدیک شده است. بعد از نُه سال باید به آسیب‌شناسی این جشنواره بنشینیم تا متوجه باشیم که دارای چه نقاط ضعف و قوتی هستیم. رویش برکات زیادی برای نظام ما داشته است که یکی از آن‌ها این بوده است که جشنواره‌های متعدد دینی نیز بر اساس این نگاه شروع به فعالیت کرده‌اند. جشنواره رویش جشنواره ساز بوده است. فکر می‌کنم اگر جشنواره در مشهد برگزار می‌شد بهتر بود چرا که معنویتی که در اینجا وجود دارد که با موضوع رویش نیز همخوانی دارد.

وفایی در ادامه خواستار شد که رسانه‌ها نحوه چگونگی برگزاری جشنواره رویش در تهران را بررسی کنند.

وی در ادامه افزود: نقد جشنواره  و این که این دوره از جشنواره با چه کیفیتی در تهران  برگزار شد بر عهده رسانه‌ها است. رسانه‌ها باید با چشم بیدار و هنرمندانه به نقد بپردازند و واقعیت‌ها را به مسئولین انتقال دهند تا جشنواره رویش را به‌‌ همان جایگاه خودش برگردانند.

رفایی در پاسخ به اینکه برخی مدیران در تهران اعلام کردند که مسئولان مشهد قدر جشنواره رویش را ندانستند گفت: بنده اصلاً این حرف را قبول ندارم که مدیران مشهد کم کاری کرده‌اند ما وظایف خودمان را انجام داده‌ایم. این‌ها مباحثی است که تا یک مقداری از آن ممکن است درست باشد اما واقعاً باید به همین دلیل تنها جشنواره رویش از مشهد به تهران انتقال پیدا کند؟! هزینه‌های تبلیغاتی مگر چقدر می‌شد که بخواهیم چنین کاری انجام دهیم.
کد خبر: 79595
Share/Save/Bookmark