محمدتقی فهیم :مدیریت کلان سینمایی در بزرگداشت هنرمندان کوتاهی کرده است
با اشاره به مراسم تقدیر حاتمی کیا در خبرگزاری فارس
محمدتقی فهیم :مدیریت کلان سینمایی در بزرگداشت هنرمندان کوتاهی کرده است
یک منتقد سینمایی با اشاره به تجلیل ابراهیم حاتمی کیا در همایش «ابراهیم، دیده‌بان هنر انقلاب» در خبرگزاری فارس علاوه بر اینکه این تجلیل را برازنده حاتمی کیا دانست گفت: مدیریت کلان سینمایی ما در زمینه برگزاری چنین تقدیرهایی کوتاهی کرده است در حالی که در تمام دنیا، تقدیر از هنرمندان برجسته یک رسم باشکوه و مرسومی است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
محمد تقی فهیم منتقد پیشکسوت سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد تجلیل ابراهیم حاتمی کیا در همایش «ابراهیم، دیده‌بان هنر انقلاب» در خبرگزاری فارس افزود: همه ما با این موضوع موافق هستیم که باید هنرمندان برجسته کشور همواره مورد تقدیر قرار بگیرند چرا که بخشی از هنر برای هنرمندان، همیشه دیده شدن و در منظر مخاطبین خود قرار گرفتن است. لذا باید یکی از برنامه‌های دائمی نهاد‌ها و ارگانهای کشور برگزاری مراسم این چنینی باشد.

وی اضافه کرد: باید مدیران و مسئولین کشور بر این باور باشند که هنرمندان برجسته‌ای که برای کشور زحمت کشیدند و در موقعیت‌های مختلف موجب بروز لحظات خوبی برای مردم شدند باید مورد تقدیر واقع شوند بویژه هنرمندانی مثل حاتمی کیا که در ارتباط با مردم خیلی خوب عمل کرده است.

فهیم با بیان اینکه متاسفانه مدیریت کلان سینمایی ما در زمینه تقدیر و تجلیل از هنرمندان کوتاهی کرده است یاد آور شد: این در حالی که در دنیا تقدیر از هنرمندان برجسته یک رسم با شکوه، همیشگی و مرسومی است و هنرمندان جایگاه خاصی در کشور دارند اما ما معمولا این نوع کار‌ها را خیلی دیر انجام می‌دهیم.

این فیلمساز مستند تصریح کرد: معتقدم تجلیل از آقای ابراهیم حاتمی کیا که توسط خبرگزاری فارس انجام گرفت اتفاق خوبی بود و خبرگزاری فارس قدم بزرگی در این مسیر برداشت و با وجودی که وظیفه‌اش برگزاری چنین مراسمی نیست اما الحق مراسم باشکوه و بزرگی برگزار کرد.

وی با اشاره به ابراهیم حاتمی کیا اظهار داشت: به راستی درمیان سینماگرانی که باید مورد تقدیر قرار بگیرند چه کسی مهم‌تر و بهتر از «ابراهیم حاتمی کیا» است؟ ایشان طی این سال‌ها ثابت کرده است متعلق به این مردم است و جز فیلم ساختن برای این مردم و برای این کشور، دغدغه دیگری ندارد و پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد اینکه سینما باید حافظ عزت و آبروی مردم باشد واقعا سینمای حاتمی کیا حافظ عزت و آبروی مردم ایران بوده است. حاتمی کیا هیچگاه سعی نکرده است با سینمایش باعث خدشه به آبروی مردم شود. او هیچگاه فیلمی نساخته است تا دل دشمنان این مملکت را شاد کند و همیشه برای رضایت مردم فیلم ساخته است. این درحالی است که معمولا فیلم‌های ابراهیم حاتمی کیا فیلم‌های پرمخاطبی است. یعنی هم فیلم‌هایش مخاطبین خاص و عام را جذب می‌کند و هم اینکه فیلم‌هایش دارای ارزش و تفکر است که این موضوع می‌تواند نکته مهمی باشد. البته ما سینماگران دیگری هم داریم که در حوزه سینما فعالیت می‌کنند اما هیچگاه نتوانستند به اندازه حاتمی کیا ارتباط با مخاطب آن هم در حد گسترده داشته باشند.

محمد تقی فهیم با بیان اینکه تقدیر از حاتمی کیا خیلی دیر بود اما این اتفاق، اتفاق میمونی است یاد آور شد: سینمای حاتمی کیا منهای فرودهایی که داشته است اما مسیرش همواره رو به فراز بوده است و این رو به فراز بودن در ارتباط با مخاطب شکل گرفته است. معتقدم این کار می‌تواند در مورد دیگر هنرمندان کشور ادامه داشته باشد. ضمن اینکه معمولا اینگونه مراسم‌ها هزینه‌های سنگینی را نمی‌طلبد و فقط نیاز به یک برنامه ریزی قوی دارد درحالی که تاثیر و بازتاب آن خیلی وسیع و گسترده خواهد بود.

این منتقد سینمایی گفت: من بر این باورم که سینمای ابراهیم حاتمی کیا، سینمای قدرتمندی است که هیچگاه از نظر ابعاد نمایشی اثر و پرداخت خوب سینمایی، کمتر از سینمای قدرتمند دنیا نبوده است. با نگاهی به آخرین اثر وی به نام «چ» با توجه به کارهای فنی این فیلم که همه به دست هنرمندان و تکنیسین‌های ایرانی انجام شده است و همچنین به لحاظ قصه و پرداخت‌های جلوه‌های ویژه - منهای موضع سیاسی و تاریخی این فیلم - اما از منظر سینمایی فیلم چ می‌تواند قابل رقابت با سینمای قدرتمند دنیا باشد. لذا وجود چنین سینماگری در ایران یک نعمت محسوب می‌شود که مخلوق انقلاب و دست آورد انقلاب است.

فهیم با اشاره به فیلم‌های حاتمی کیا افزود: تمام فیلم‌هایی که تا کنون ابراهیم حاتمی کیا ساخته است حتی مخالفین ایدئولوژی او، سینمای حاتمی کیا را قبول دارند و سینمای او را می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه فیلم‌های ابراهیم حاتمی کیا در قله سینمای دفاع مقدس قرار دارد اظهار داشت: حتی سکولار‌ها هم نمی‌توانند این موضوع را منکر شوند. ضمن اینکه شخصیت فردی ایشان هم ایجاب می‌کند مراسم‌های تقدیر این چنینی برای او برگزار شود. البته باز هم می‌شود چنین سینماگرانی پیدا کرد و مورد تقدیر قرار داد.
کد خبر: 80205
Share/Save/Bookmark