«آی‌پی‌مدیا» در کشور اجرایی شده است
معاون سابق رسانه های مجازی صدا و سیما در گفتگو با هنرنیوز :
«آی‌پی‌مدیا» در کشور اجرایی شده است
مهندس لطف الله سیاهکلی گفت: آی‌پی‌مدیا در کشور اجرایی شده و در این زمینه تنها باید توافقی بین رسانه ملی و وزارت فنآوری اطلاعات و ارتباطات صورت بگیرد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۱
مهندس لطف الله سیاهکلی معاون سابق رسانه‌های مجازی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنر نیوز در تشریح ویژگی‌های سامانه‌های مطرح در دنیا گفت: همانطور که می‌دانید برای انتقال برنامه‌های تلویزیون و برنامه‌های آرشیو آن، چند برند در دنیا مطرح است. یکی از آن‌ها «آی‌پی‌تی‌وی» است که نیاز به زیرساخت وسیعی دارد.

وی با بیان اینکه حتی اگر تمام زیرساخت‌ها هم آماده باشد، ضریب همزمانی آن ۳۰ درصد است اضافه کرد: یعنی اگر همزمان، همه مخاطبان و مشترکان از یک برنامه استفاده کنند بقیه مخاطبان نمی‌توانند از آن بهره ببرند.

وی ادامه داد: در کشور ما زیرساخت‌ها به اندازه آی‌پی‌تی‌وی نیست و علاوه بر آن ۳۰ درصد بهره‌مندی مخاطب از برنامه‌ها، پاسخگوی جامعه ما نیست؛ پس این برند در کشور ما اجرایی نیست.

معاون سابق رسانه‌های مجازی سازمان صدا و سیما گفت: دومین برندی که در دنیا مطرح است به نام «او. تی. تی» است که این سامانه هم نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که در کشور ما موجود نیست وعلاوه بر این در اجرای آن مشکلاتی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های «آی‌پی‌مدیا» افزود: زمانی که در سازمان صدا و سیما به عنوان مدیر رسانه‌های مجازی مسئولیت قبول کردم، سیستمی را طراحی کردیم که مزیت‌ها و حسن برخی برند‌ها مانند آی‌پی‌تی‌وی و او‌تی‌تی را داشت اما دارای عیوب این دو سیستم نبود.

سیاهکلی با بیان اینکه سامانه یادشده نیاز به زیرساخت خاصی ندارد اظهار داشت: همچنین این سیستم جدید نیاز به فناوری خاصی هم ندارد و در داخل کشور امکان ساخت آن وجود دارد.

وی تصریح نمود: نام این سیستم را آی‌پی‌مدیا گذاشتیم که خوشبختانه در حکم اخیر رئیس رسانه ملی هم بر اجرای این سیستم تاکید شده است.

او اضافه کرد: این نکته را سازمان صدا و سیما در قراردادهایی که با مخابرات و شرکتهای سرمایه‌گذاری منعقد کرده، قید نموده است. در این زمینه دو شرکت «به سیما» و «آی سیما» سرمایه گذاری کرده‌اند و این سیستم در چند استان کشور نیز به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است.

وی با توضیح اینکه زیرساختهای لازم برای انجام این مهم آماده شده، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته صدا و سیما زیر ساخت‌ها را آماده کرده و در حال حاضر ده‌ها هزار برنامه صدا و سیما آماده است که در این سیستم قرار بگیرد.

سیاهکلی در خاتمه تصریح کرد: در این میان یک نکته ظریف وجود دارد و آن این است که سازمان تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقطه نظرات دیگری درباره محتوا دارد که این مشکل هنوز بین این دو نهاد حل نشده است که امیدوارم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه رئیس سازمان صدا و سیما این مشکل کوچک را حل کنند.
کد خبر: 77335
Share/Save/Bookmark