ایران می تواند پرچمدار توسعه فرهنگی در دنیای اسلام باشد / صدا و سیما  بخشی از آگهی های خود را به معرفی کتاب اختصاص دهد
در آیین دوازدهمین سالگرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شد:
ایران می تواند پرچمدار توسعه فرهنگی در دنیای اسلام باشد / صدا و سیما بخشی از آگهی های خود را به معرفی کتاب اختصاص دهد
رئیس سازمان اسناد و کتابانه ملی گفت : امروز باید بدانیم بعد از یک قرن توسعه صنعتی به مقصد نرسیدیم و راه نجات توسعه کشور از ریل فرهنگ عبور می کند و فرهنگ می تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، در آیین گرامی‌داشت دوازدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که صبح امروز با حضور دکتر صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابانه ملی و مشاور فرهنگی رئیس جمهور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه‌ها ، محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی و جمعی از کتابداران از سراسر کشور برگزار گردید.

صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مراسم گفت: من شهادت می دهم در مدت دوسال مدیریت آقای مختارپور در قیاس با 12 سال گذشته شاهد شکوفایی نهاد کتابخانه های عمومی هستیم و امدوارم در سال 95 شاهد شکوفایی بیشتر در این نهاد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه 6هزار انسان گمنام ولی خوشنام که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند در وضعیت بدی از نظر معیشت به سر می‌برند که امیدواریم با تلاش های آقای مختار پور این اوضاع بهتر شود.

صالحی امیری ادامه داد: امروز باید بدانیم بعد از توسعه یک قرن توسعه صنعتی به مقصد نرسیدیم و راه نجات توسعه کشور از ریل فرهنگ عبور می کند و فرهنگ می تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد. به گفته این مدیر فرهنگی، نفت می سوزد واز بین می رود اما این فرهنگ است که همیشه خواهد ماند.

وی با بیان اینکه اگر به فرهنگ توجه می کردیم امروز وضعیت ما متفاوت از اکنون بود یادآور شد: متاسفانه الگوی مصرف کشور الگوی مصرف فرهنگی نیست و نیازمند باز تعریف الگو در کشور هستیم.

به گفته مشاور فرهنگی رئیس جمهور، درحال حاضر میلیاردها تومان هزینه وزارتخانه های مختلف می شود در حالی که کمترین بودجه در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری می شود.

صالحی امیری تاکید کرد: ایران می تواند پرچمدار توسعه فرهنگی در دنیای اسلام باشد به شرطی که در الگوهای توسعه بازنگری داشته باشیم و جا دارد بر روی الگوی توسعه بومی توجه ویژه ای داشته باشیم که البته مورد نظر مقام معظم رهبری هم می باشد.

وی با بیان اینکه راه نجات مردم و کشور این است که ما دغدغه خودمان را بر الگوهای فرهنگی بنا بگذاریم گفت: اگر امروز در حوزه اجتماعی دچار بحران هستیم و اگر همدلی و همزبانی کمتر شده است به این دلیل است که ما در کشور انسان های فرهنگی تربیت نکردیم و می بایست این کار را از آموزش و پرورش شروع کنیم چرا که ریشه فرهنگ سازی برای کتابخوانی و نشر آموزش و پرورش است اما این نهاد بیشتر بر روی محفوظات ذهنی تکیه دارد در حالی که باید نیمی از آموزش و پرورش به تربیت و فضیلت اخلاقی و همد دلی باشد و نیمی دیگر بر آموزش.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، کتاب امروز در جامعه ایرانی مهجور و کتابخانه مهجورتر و کتابدار هم نادیده انگاشته شده است.

وی با بیان اینکه باید از چتر نفت خارج شویم و چتر بزرگتری مثل فرهنگ را بر جامعه بگسترانیم افزود: خوشحالیم که مقام معظم رهبری اندیشه فرهنگی دارند که سرمایه ارزشمندی برای کشور محسوب می شود.

این مدیر فرهنگی خطاب به دولت اظهار داشت: مطالبات ما از دولت این است که تراز حقوق کارکنان کتابخانه ملی حداقل در طراز با وزارتخانه های نفت و صنعت باشد.

متولیان معاون پژوهش برنامه ریزی و فناوری نهاد کتابخانه ها نیز به ارائه گزارشی از روند داوری نظام تشویق پژوهشگران نهاد پرداخت.

در ادامه محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌ها گفت: در 20 ماه گذشته به گفته آقای مختارپور که گفتند باید کاری کنیم نهاد به ساختمان شیشه‌ای تبدیل شود در تمام سطوح همه کارمندان از آن‌چه گذشته است مطلع شدند. در همین راستا تا هفته گذشته ۴۱ هزار مکاتبه الکترونیک صورت گرفته است و ما از دغدغه همکاران مطلع شده‌ایم.

وی خبر داد که طی سال ۹۴ به پیشنهاد دبیرنهاد کتابخانه ها عمومی در جنبش کتاب‌خوانی به سراسر کشور سرک کشی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه‌ها با بیان اینکه کتاب آخرین معجزه خداوند بود که به پیامبر وحی شد افزود: کتابدار می‌تواند منبع فیض خدا باشد. معیشت شما سخت می‌گذرد اما شما می‌توانید به دل جوانان کتاب‌خوان ورود و گوهرها را شناسایی کنید.

او با بیان این‌که «گفته کسانی که می‌گویند سطح مطالعه در ایران کم است عمیق نیست» اظهار کرد: باید پرسید که ما چقدر کتاب خوب را در معرض دید مردم قرار دادیم تا ببینیم استقبال می‌شود یا خیر؟

وی تاکید کرد: باید صدا و سیما بخشی از آگهی های خود را به معرفی کتاب اختصاص دهد.

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه‌ها ادامه داد: میلیون ها تومان پول خرید گل پرداخت می کنیم که عمر خیلی کمی دارد اما برای خرید کتاب سستی می کنیم.

وی پیشنهاد داد با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز ، هدایای نقدی خود را لای کتاب به همدیگر هدیه بدهیم.

به گزارش خبرنگار هنرنیو ، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آخرین سخنران این مراسم بود که با بیان اینکه این دومین سالی است که مراسم سا‌روز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود و حالا آرام آرام نهاد به شان خود و کارمندانش نزدیک می شود یاد آور شد: در سالی که گذشت کارهایی انجام شده که مهمترین آن‌ها موضوع مغفول‌مانده پرداخت نشدن نیم درصد شهرداری بود که تا حدی حل شده است؛ تا حدی که در این سال بیش از بودجه اصلی نهاد، از نیم درصد شهرداری درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: امسال نقش کتابداران در انتخاب منابع پررنگ بود و سطح مطالعاتی کتابداران ارتقا پیدا کرد. تا حدی ارتباط بین نهاد و کتابداران قوی بود که حرف آن‌ها با عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری ستاد فقط 10 دقیقه فاصله دارد.

مختار پور افزود: اطلاع رسانی از طریق ایمیل‌های کتابداران باعث گردید تا از مشکلات کتابخانه‌ها در تمام کشور مطلع شویم و بتوانم تا حدودی این مشکلات را رفع کنیم. ضمن اینکه آزمون 94 کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از بی‌حاشیه‌ترین آزمون‌ها بود. تمام این کارها به همت مجموعه صورت گرفت تا امروز بتوانیم بگوییم وضعیت بهتری نسبت به گذشته داریم.

یادآوری می شود که در این مراسم علاوه بر اجرای نماهنگ ، شعر خوانی ، رونمایی از تمبر ، بخش تقدیر از بازنشستگان و برگزیدگان نظام تشویق نیز برگزار گردید و به برندگان لوح تقدیر و هدیه نقدی اهدا شد.
کد خبر: 89909
Share/Save/Bookmark