گرافیک هنری کاربردی است و نقاشی هنری برای نشان دادن درون
محمود کریم‌پور در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد:
گرافیک هنری کاربردی است و نقاشی هنری برای نشان دادن درون
محمود کریم‌پور گفت: نگاه یک گرافیست و نقاش می‌تواند متفاوت باشد، از لحاظ برخورد با کار یا‌‌ همان صرف هنری، اما هر دوی آن‌ها می‌توانند رسالت معین و مشخصی برای پیشبرد هنر داشته باشند. گرافیک یک هنر کاربردی است و در کنار دنیای کاملا شخصی هنرمند کسی تحت عنوان سفارش دهنده وجود دارد، اما هنرمند نقاش سعی به کشیدن دنیای درونی خود دارد و سفارش دهنده‌ای در کار نیست.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
تفاوت گرافیک با نقاشی در چیست؟
به نظر من اگر قرار به تفاوت گذاشتن برای گرافیک و نقاشی باشیم باید دنبال نگاه‌های مختلف این هنر‌ها باشیم که صد البته به خود هنرمند و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند برمی گردد. نگاه یک گرافیست و نقاش می‌تواند متفاوت باشد، از لحاظ برخورد با کار یا‌‌ همان صرف هنری، اما هر دوی آن‌ها می‌توانند رسالت معین و مشخصی برای پیشبرد هنر داشته باشند. گرافیک یک هنر کاربردی است و در کنار دنیای کاملا شخصی هنرمند کسی تحت عنوان سفارش دهنده وجود دارد، اما هنرمند نقاش سعی به کشیدن دنیای درونی خود دارد و سفارش دهنده‌ای در کار نیست.

پوستر رونمایی از کتاب «کلید کوچک جهان» سروده حسن گوهرپور

اهمیت گرافیک در تبلیغات به چه صورت است؟
متاسفانه جامعه ما واژه تبلیغات را به اشتباه برداشت کرده‌اند، و این دید سه پهلو هم،‌گاه از جانب سفارش دهنده اشتباه بوده،‌گاه از جانب جامعه‌ای که در حال پذیرش آن بوده‌اند و‌گاه از جانب گرافیستی که شاید فرار را بر قرار ترجیح داده است.... بحث تبلیغات و مقوله گرافیک در این بازه زمانی و گفتگو نمی‌گنجد و برای ادای دین به این مبحث وقت زیادتری لازم داریم؛ اما اهمیت گرافیک در دنیای تبلیغات به مثابه هوا برای ادامه زندگی است و نمی‌توان تبلیغات را از گرافیک جدا دانست، چون اگر چنین شود با یک مقوله سرد و بی‌روح طرف می‌شویم.



آیا گرافیک هنر مستقلی است؟
به نظر من هر کدام از شاخه‌های هنر، در کنار استقلالشان می‌توانند به صورت نسبی نگاهی وابسته هم داشته باشند، اما این دید نمی‌تواند مستقل بودن آن هنر را زیر سوال ببرد، و هنر گرافیک نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. یک هنرمند گرافیست نمی‌تواند خود را از بقیه جدا بداند. البته این می‌تواند با دید همه فن حریف بودن جامعه ما کمی تناقض ایجاد کند.

پوستر نمایشگاه دکتر محمدرضا باقری - مدرس دانشگاه -

گرافیک در ایران در چه مرحله است و بزرگان آن از نظر شما چه کسانی هستند؟
گرافیک در ایران هنری تقریبا نوپا و نو بنیادی است و نسبت به هنرهای سنتی، موسیقی یا خوشنویسی کاملا جدید است و همه دوستان برای رسیدن به یک ایده آل ناب و به ثمر نشستن آن تلاش واحد انجام می‌دهند و اما بحث بزرگان، معمولا در هر صنف، شغل، حرفه، هنر، یک سری از افراد شاخص می‌شوند، اما به شخصه علیرغم اینکه دست تک تک دوستانی که برای پیشیرد گرافیک و به ثمر نشستن آن زحمت کشیده و می‌کشند، از راه دور یا نزدیک می‌بوسم، چون از هر کدام از دوستان چیزهای زیادی آموختم، و اگر از شخص خاصی اسم نمی‌برم، جسارت یه ساحتشان نیست، شاید نتوانم حق کلمه را به خوبی ادا کنم. ولی به عنوان کسی که در اولین گام‌های ورود به دنیای گرافیک است، مــــــــرتصی خان ممیز را دوست دارم، داشتم و خواهم داشت. خدایش بیامرزاد.



درباره هنرمند:
محمود کریم پور متولد ۱۳۶۴ خواف و هنرآموز رسمی آموزش و پرورش است. او دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر و تجربه هایی دارد از جمله مدرس رسمی دانشگاه جامع علمی کاربردی، فعالیت در استودیوی شخصی طراحی گرافیک (استودیو تیج ) مشهد، طراح گرافیک مستقل.
او در فعالیت تحقیقی خود «بررسی نقوش قالی ترکمن و طراحی گرافیک» را در کارنامه دارد. برخی از تجربه های نمایشگاهی او هم عبارتند از:

نمایشگاه های انفرادی:
برتر از پرواز / نمایشگاه پوستر / خانه هنرمندان مشهد / ۹۰
آنم آرزوست / نمایشگاه پوستر / به دعوت دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان / ۸۹
صدای نگاه / نمایش آثار گرافیک / خواف / ۸۸
نمایشگاه های گروهی داخلی :
منهای ۳۰ (۳۰ - ) / نمایشگاه نسل نو طراحان گرافیک ایران / خانه هنرمندان ایران ، مشهد ، لاهیجان ، اصفهان ، تبریز / ۹۳
پوستر کرمانشاه / انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه / ۹۱
پوستر روز جهانی گرافیک / اصفهان / ۹۱
پوستر نخستین جشن جهانی نوروز / تهران / ۹۰
پوستر روز جهانی گرافیک / دانشجویی / نگارخانه میرک مشهد / ۸۹
پوستر بزرگداشت اصفهان / اصفهان / ۸۹
هفتمین جشنواره بین المللی بسم اله / تهران / ۸۷
نمایشگاه های گروهی خارجی :
دور از نزدیک / پوسترهای تایپوگرافی ایرانی / شهر تورنه بلژیک / ۹۳
نوآوری در آموزش / پوستر / دانشگاه آتاتورک ارزوم ترکیه / ۹۲
دومین جشن جهانی نوروز / پوستر / مقر یونسکو و کشورهای عضو اکو / ۹۱
هشتمین سه سالانه اکو پوستر اوکراین (اکو پوستر ) / خارکف / ۹۰
کد خبر: 78109
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۲
محسن رهبر : 
موفق باشی هنرمند عزیز. لذت بردم
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۱:۳۳:۱۴
 
عبدالجلیل کریم پور : 
عالی بود . موفق باشی
۱۳۹۳-۱۰-۱۶ ۲۲:۳۰:۵۹