وضعیت صنعت چاپ پس از تحریم می تواند به «بازوی توسعه کشور» تبدیل شود
مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با هنرنیوز :
وضعیت صنعت چاپ پس از تحریم می تواند به «بازوی توسعه کشور» تبدیل شود
مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هم اکنون بیش از 80 درصد صنعت چاپ در حوزه بخش صنعتی و تجارتی تعریف می شود و این امر نیازمند یک بازنگری جدی است لذا اگر قرار است مسئولیت چاپ با وزارت ارشاد باشد پس باید ابزار و تفکر آن نیز متحول گردد وگرنه باید به فکر یک متولی جدید باشیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۶
محمود رضا برازش مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هنرنیوز با اشاره به صنعت چاپ کشور نسبت به کشورهای منطقه گفت: هم اکنون وضعیت صنعت چاپ ما به لحاظ تنوع از بسیاری از کشورهای عربی و کشورهای آسیای میانه بهتر است. حتی وضعیت کیفیت کارهای چاپی ما از پاکستان هم بهتر است اما چون اروپایی ها برای کشور پاکستان دستگاه تتراپک نصب کردند ما مجبوریم برخی از نیازهای خودمان را از این کشور تامین کنیم. ما متاسفانه در مورد تتراپک وضعیت خوبی نداریم و همان طوری که گفتم از پاکستان وارد می کنیم یا اینکه ما برخی از کیسه های پتروشیمی مورد نیاز خودمان را از عربستان وارد می کنیم که باید در این موارد، گام های قوی تری را بداریم.

وی با بیان اینکه کشور ترکیه در مورد صنعت چاپ فعالیت بیشتری از ما داشته است اضافه کرد: فاصله ما از این جهت با کشور ترکیه بسیار زیاد است که می بایست در این زمینه قدم های بیشتری را برداریم.

مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که وضعیت صنعت چاپ ایران در پسا تحریم چگونه خواهد بود؟ یاد آور شد: وضعیت صنعت چاپ ایران به دلایل مختلفی در مرحله پس از تحریم می تواند به عنوان یکی از «بازوهای توسعه کشور» محسوب شود و اگر نشود مطمئن باشید که این امر می تواند به نوعی پاشنه آشیل همه صنایع کشور ما به حساب آید.

برازش ادامه داد: اگر صنعت دارویی ما؛ قوطی ، برچسب و ابزارهای مورد نیاز خودش را نداشته باشد یا صنعت بهداشتی یا وصنعت نوشیدنی ما این ابزار را در اختیار نداشته باشند نمی توانند به صورت کامل فعال باشند. لذا هم اکنون بستر برای این فعالیت ها فراهم است. اما از سوی دیگر ، معتقدم که صنعت چاپ با دیدگاه سنتی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معمولا بیشتر یک وزارتخانه نظارتی و فرهنگی است.

این مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد صنعت چاپ در حوزه بخش صنعتی و تجارتی تعریف می شود و این امر نیازمند یک بازنگری جدی است. لذا اگر قرار است مسئولیت چاپ با وزارت ارشاد باشد پس باید ابزار و تفکر آن نیز متحول گردد ؛ وگرنه باید به فکر یک متولی جدید باشیم.

وی در مورد بکارگیری مقالات و پروژه های تحقیقاتی در صنعت چاپ گفت: نکته ای که وجود دارد این است که بیشتر مقالاتی که به ما در قالب جشنواره ملی صنعت چاپ می رسد «مقالات غیرکاربردی» است در حالی که ما نیازمند مقالات کاربردی هستیم تا جایی که بتوانند به ارتقای صنعت چاپ کمک کنند. این درحالی است که برخی از مقالات و پژوهش هایی که به ما ارائه می شوند معمولا مقالات پایه دانشگاهها است که ما باز هم در حد توانمان به این مقالات کمک می کنیم. اما ما بیشتر به دنبال پژوهش هایی هستیم که بتوانند در صنعت چاپ کاربردی باشند.

وی یاد آور شد: معتقدیم ارتقای هر جامعه ای به اطلاعات و آگاهی آنان بستگی دارد. یعنی اگر اطلاعات و آگاهی نباشد شما بالاترین دستگاه را هم در اختیار یک نفر بسپارید توان کارکردن با آن را نخواهد داشت. یا اینکه اگر بهترین دستگاه را هم به او آموزش بدهید اما به محض اینکه یک دستگاه بالاتر از آن وارد بازار شود این دستگاه از رده خارج خواهد شد. لذا این خلاقیت ها و نوآوری است که در این حوزه حائز اهمیت است. ما ملتی هستیم که ادعای ضریب هوشی بالایی را داریم پس از ما انتظار می رود که در بخش پژوهشی و خلاقیت ها نیز قوی باشیم. لذا باید به جوانان خودمان میدان و امید بدهیم و تا آنجایی که می توانیم از آنان حمایت کنیم.
کد خبر: 82726
Share/Save/Bookmark