«پاتس» می‌گوید من نویسنده کتاب «خلیج عربی در عهد باستان» نیستم!
رییس پژوهشکده باستان‌شناسی:
«پاتس» می‌گوید من نویسنده کتاب «خلیج عربی در عهد باستان» نیستم!
رییس پژوهشکده باستان‌شناسی درباره حضور پاتس در ایران گفت: به برخی افراد به خاطر مشکلاتشان ویزا ندادند، ویزا دادن هم در صلاحیت ما نیست که بخواهیم به کسی بدهیم یا خیر، از مراجع دیگر این کار انجام شده و مصالح مملکتی در این اقدامات دیده می‌شود، اما کلا برنامه‌ی پژوهشگاه بر این است که پاتس با همان قلمی که نوشته به گونه‌ای باید برخورد کند، که همه‌ی دنیا و نه تنها ایران بفهمند که او یک اشتباه علمی و اخلاقی کرده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۰
حمیده چوبک درباره‌ی ورود پاتس به ایران و حضورش در سیزدهمین همایش باستان‌شناسی ایران با وجود مخالفت برخی باستان‌شناسان و تحریم این همایش به دلیل حضور او به خبرنگار هنرنیوز گفت: ما از کسی دعوت نکردیم، ما به همه جا فراخوان دادیم، به همه‌ی دنیا و در سایت هم فراخوان را اعلام کردیم، بعد هر کسی خواست اعلام کرد و ما درخواست افراد را فرستادیم جاهایی که باید برای تائید ویزا بروند ، ویزای پاتس آمد اما ویزای خیلی‌ها نیامد.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی توضیح داد: به برخی افراد به خاطر مشکلاتشان ویزا ندادند، ویزا دادن هم در صلاحیت ما نیست که بخواهیم به کسی ویزا بدهیم یا خیر، از مراجع دیگر این کار انجام شده و مصالح مملکتی در این اقدامات دیده می‌شود، اما کلا برنامه‌ی پژوهشگاه بر این است که پاتس با همان قلمی که نوشته به گونه‌ای باید برخورد کند، که همه‌ی دنیا و نه تنها ایران بفهمند که او یک اشتباه علمی و اخلاقی کرده است. ما به او تذکر دادیم اسنادش موجود است که چگونه به او اعتراض شده و مورد بازخواست قرار گرفته و هیچ چیز مشکل‌داری نیست.در دولت تدبیر و امید همه حواسشان به همه‌ی خط‌قرمزها و معیارهای ایران هست که هیچ منافع ملی در خطر نباشد.

او ادامه داد: من به عنوان یک بچه‌ی خلیج فارس بر روی این نام تعصب خاصی دارم و اولین برنامه‌ام هم برگزاری سمینار خلیج‌فارس است. نه تنها به ایشان که به هیچ شخص دیگری هم اجازه چنین اقداماتی داده نمی‌شود فقط یک مشکلی هست این که ما کم کار کرده‌ایم. دکتر عدل همیشه تأکید می‌کند چطور می‌شود که ما سیراف سند خلیج‌فارس را این‌گونه رها کنیم و کاری نکنیم، حتی شاید بسیاری از کسانی که خلیج‌عربی نوشته‌اند را دعوت کنیم تا این‌بار با ایمان خود بنویسند خلیج‌فارس . این تنها کاری است که ما می‌توانیم، انجام دهیم.البته ما به هیچ‌کس در این زمینه پول نمی‌دهیم. با این وجود ما کم کار کرده‌ایم اما موضع ما کاملا مشخص است.

وی در پاسخ به این پرسش که به گفته پاتس کشورهای عربی در موسسه‌های غربی پول خرج می‌کنند و آنها هم بیشتر روی عراق سوریه کار می‌کنند تا ایران پس طبیعی است که نام خلیج عربی بیشتر به میان آید. آیا این توجیه مناسبی برای جعل نام یک منطقه تاریخی است ، توضیح داد: این سیاست کشور است ما الان در هشت اردیبهشت سمینار بین‌المللی خلیج فارس را در سیراف داریم،‌ وقتی ما حرکت نمی کنیم آن‌ها حرکت می‌کنند و پول خرج می‌کنند، ما کم کاری کردیم، وظیفه‌مان را انجام ندادیم. وقتی وظیفه‌مان را انجام ندادیم این اتفاقات می افتد، سر این اتفاقات ما سیراف را از دست انجام دادیم. حالا باید تمام تلاش خود را انجام دهیم.

چوبک تأیید کرد: امثال آقای پاتس بداند که باید مقاله‌ای درباره‌ی خلیج‌فارس بنویسد و باید از همه‌ی ایران عذرخواهی کند. تمام این‌ها یک برنامه‌ای است که در جایگاهی قرار بگیرد و از کل ملت ایران عذرخواهی کند.هر چند عذرخواهی نیز کرده است. ابراز تاسف کرده است.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی در پاسخ به این پرسش که پاتس چه زمانی این کار را انجام داده و چرا این موضوع رسانه‌ای نشده است، اظهار کرد: چند ماه پیش به ایران آمد با او صحبت کردیم، تمام نفرت و اعتراض باستان‌شناسان به او ابراز شد. که البته قرار است در یک فرصت مناسبی که احتمالا در این سمینار خلیج فارس خواهد بود، عذرخواهی ‌کند.او در همایش سیزدهم هم صرفاً یک مدعو است، نه به او کاری سپرده شده و نه سخنرانی دارد ، چون ما برای هرکسی که خواسته و کارش در سمپوزیوم نبوده، سخنرانی گذشته‌ایم،‌ ایشان باید به گونه‌ای این مشکلی که برای کشور ایران به وجود آورده را رفع کرده و جبران احساسات جریحه‌دار شده ایرانیان را بکند.

چوبک ادامه داد: ‌به او صریحا اعلام کردیم که برای کشورمان خط‌های قرمزی وجود دارد که او شکسته است،‌ با کار او به تمام ایرانیان توهین شده است. او توضیح داد که این کار را نکرده است و این روالی بوده که او نقش ادیتور را داشته و نویسنده نبوده است. او می‌گوید اجازه نداشتم مقالات را ویراستاری (ادیت‌کاری) کنم، با این وجود ما باز هم از او نپذیرفتیم و گفتیم در هر صورت باید خیلی محکم این مساله را مطرح کنید و نشان دهید که به گونه‌ای جبران می‌کنید و ا
کد خبر: 79676
Share/Save/Bookmark