«شاهدان شهر» روی دیوارهای تهران
آیین گشایش دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری برگزار شد
«شاهدان شهر» روی دیوارهای تهران
سومین دوره دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری با عنوان «شاهدان شهر»، عصر دیروز با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۴
به گزارش هنرنیوز، در این مراسم نظام الدین امامی فر، دبیر سومین دوره دوسالانه دیوارنگاری با ارائه گزارشی از مراحل اولیه تا نهایی این دوره هدف دوسالانه دیوارنگاری را نوسازی و ساماندهی شهری، تعامل سازنده با مخاطب و محیط با توجه به چشم انداز های علمی، فرهنگی، دینی و ملی خواند.
برگزاری دوسالانه در سه بخش
وی افزود: این دوره از دوسالانه در سه بخش پژوهش، مرور آثار دیوارنگاری از سال ۵۷ تا کنون و مسابقه «شاهدان شهر» مه بخش اصلی دوسالانه است برگزار می شود.
امامی فر درباره آثار حاضر در بخش مسابقه توضیح داد: در این بخش ۱۷۳ اثر از میان آثار پیشنهادی توسط استادان و صاحب نظران پذیرفته شد که ویرایش برخی از آن ها در جلساتی توسط استادان راهنما صورت گرفت.
اقدامات زیباسازی در سطح شهر
علی محمد نایینی، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ادامه این مراسم به طراحی و نصب جایگاه جلوس امام خمینی در بهشت زهرا، گشایش دوسالانه مجسمه های شهری با ۲۰۰ اثر برگزیده در باغ موزه قصر و مرمت یک زورخانه در تهران اشاره کرد و از برگزاری جشنواره عکس تهران در روزهای آتی خبر داد.
افزودن «دیوارنگاری» به مباحث تدریسی رشته های هنری دانشگاه
مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم اهمیت دیوارنگاری در سال های پس از انقلاب را یادآور شد و تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی درسی با عنوان دیوارنگاری در برنامه تدریس دانشگاه ها وجود نداشت و پس از انقلاب و با همت و همکاری جمعی از استادان، تدریس این رشته ی هنری را در دستور کار دانشگاه ها قرار دادیم و امید است پیوسته شاهد پیشرفت این هنر در کشور باشیم.
توجه به سلیقه اقشار مختلف جامعه در طراحی نقاشی های دیواری
وی اظهار داشت: کار یک هنرمند فعال در رشته نقاشی دیواری به مراتب از هنرمندان دیگر دشوارتر است، زیرا اثری که او خلق می کند باید قادر به برقراری ارتباط با اقشار مختلف جامعه باشد و بر مخاطبانش اثر مطلوبی بگذارد. یک دیوارنگار باید توجه داشته باشد که اثرش را منطبق با سلیقه متوسط جامعه بیافریند، نه خیلی عامیانه و نه خیلی درونی و انتزاعی.
اهمیت مصالح و مواد مورد استفاده در اجرای طرح
چمران با بیان این نکته که ماندگاری اثر و حفظ کیفیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: در شرایطی که ما به لحاظ آلودگی ها و آسیب های موجود در تهران با آن رو به رو هستیم، کیفیت مواد و مصالح مورد استفاده در اجرای آثار نقاشی دیواری باید به گونه ای باشد که بتواند نمای اثر را حفظ کند.
تاثیر محل اجرا بر ارزش اثر هنری
او در ادامه تاکید کرد: کیفیت نقاشی تا حد زیادی به زمینه ای بستگی دارد که اثر روی آن اجرا می شود. باید دقت کرد که دیوار های فرسوده برای این کار استفاده نشوند چرا که هم از ماندگاری اثر هنری می کاهد و هم ارزش آن را زیر سوال می برد؛ به ویژه هنگامی که موضوع آن شهدا و ارزش های انسانی باشد.
وی متذکر شد: نقاشی دیواری باید بر دیواری نقش ببندد که برای مردم قابل رویت باشد و توجه آنان را جلب کند.
شهدا را به بهترین شکل معرفی کنیم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در برخی نقاشی ها می شد از تصاویر زیباتری از شهدا استفاده کرد گفت: چرا هنرمندان به دنبال تصویر بهتری از شهدا نمی روند و به عکس هایی که در دسترسشان قرار می گیرد بسنده می کنند؟! شهدا باید هر چه بهتر به نمایش درآیند و شایسته است در طراحی آنان از زیباترین تصاویر استقاده شود.
در پایان این مراسم، نمایشگاه سومین دوره از دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» گشایش یافت و مسئولین و هنرمندان از آن بازدید کردند.
این آثار تا ۳۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا در معرض نمایش قرار خواهد داشت.
کد خبر: 79018
Share/Save/Bookmark